Z vesmíru sa po neuveriteľných 908 dňoch vrátil raketoplán X-37B, pričom na obežnej dráhe plnil záhadnú misiu, informuje portál SPACE. Pre tento stroj ide o rekordný čas strávený vo vesmíre, ktorý sa zatiaľ zvyšoval každou jednou misiou.  Celkovo tentokrát ide už o šiestu misiu, známu ako OTV-6 (Orbital Test Vehicle-6).

Neustále sa vyvíja

Raketoplán X-37B prekonáva vlastné rekordy pri každej misii a to nielen čo sa týka dĺžky pobytu na orbite, ale tiež kapacít misie. Počas OTV-6 vôbec po prvý raz niesol aj servisný modul, vďaka čomu raketoplán uniesol doteraz najviac nákladu a ako vysvetľuje Boeing, ktorý stojí za vývojom a stavbou X-37B, vládnym a priemyselným partnerom tak poskytuje nové a flexibilné kapacity.

Podľa Vesmírnych síl USA a Boeingu je X-37 predovšetkým testovacou platformou, pomocou ktorej je možné testovať rôzne typy nákladu vo vesmíre a pozorovať ich správanie sa na orbite. Prvotnou verziou bol raketoplán X-37A, ktorý však do vesmíru nikdy neletel.

US Air Force

Doteraz X-37B letel päťkrát na raketách Atlas V, ktoré sa pomaly chystajú do dôchodku a spoločnosť ULA ich viac nevyrába. Počas misie OTV-5 obežnú dráhu X-37B dosiahol vďaka rakete Falcon 9. Ďalšie plánované misie zatiaľ známe nie sú. Dôvodom je, že sa jedná o vládne zariadenie a detaily jeho misií nie sú verejné.

Mal niesť astronautov

Boeing v minulosti plánoval aj takmer dvojnásobne zväčšenú verziu X-37C, ktorá mala dokázať uniesť na obežnú dráhu až šesť astronautov. Zdá sa však, že spoločnosť od tohto plánu odstúpila a raketoplán s posádkou tak skoro neuvidíme.

Zvládne to SNC

Aj keď X-37 zrejme astronautov nikdy neponesie, tento sen môže splniť raketoplán Dream Chaser spoločnosti Sierra Nevada Corporation (SNC). Ten je síce stále vo vývoji, avšak firma sa ho nevzdáva a je pripravená ho použiť pri letoch na nové vesmírne stanice.

Utajeniu podliehajú takmer všetky parametre misií a Vesmírne sily väčšinou neposkytujú informácie o konkrétnej orbite, náklade a ani o tom, ako dlho misia vlastne potrvá. Zopár detailov však predsa len zverejnia a aj vďaka tomu je známa časť nákladu, ktorá sa nachádzala na palube počas misie OTV-6.

U.S. Space Force/Staff Sgt. Adam Shanks

Na palube sa napríklad viezlo experimentálne zariadenie, ktoré je vybavené fotovoltickými panelmi a získanú elektrickú energiu premieňa na mikrovlnné žiarenie. Tie sú následne vysielané smerom k Zemi, pričom táto technológia môže v budúcnosti pomôcť so stavbou elektrární na obežnej dráhe Zeme a odosielaním energie na diaľku takýmto bezdrôtovým spôsobom.

Ako dodáva Phys.org, na palube sa nachádzal aj experiment skúmajúci vplyv dlhodobého pobytu vo vesmíre na semienka či satelit FalconSat-8. Aj keď sa X-37B dostal do vesmíru 17. mája 2020, k oddeleniu tohto satelitu došlo až v októbri roku 2021.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP