Automobilky v tomto roku museli viackrát prerušovať výrobu kvôli nedostatku čipov a napríklad v českej Škode sa už otvorene hovorí aj o prepúšťaní. Druhým faktorom, ktorý ich ohrozuje, sú aj ciele Európskej únie, ktorá chce čím skôr zarezať predaje spaľovacích automobilov. Ku kritikom týchto snáh patrí aj šéf koncernu Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Chrysler) Carlos Tavares.

Ten pripomína, že ak by aj výrobcovia plány splnili, elektromobily budú stále drahé a stredná vrstva si ich nebude môcť dovoliť. Nižšie marže zas môžu o prácu pripraviť tisíce ľudí v továrňach, prípadne dokonca priviesť ku krachu niektoré značky – a niet pochýb, že práve tie talianske v koncerne Stellantis majú sekeru nad hlavou najnižšie.

NEPREHLIADNI:
Šéf veľkého koncernu opäť varuje: Automobilky skrachujú, naše náklady na elektromobily sú brutálne

Problémy spôsobuje aj nedostatok čipov

Spomínaný nedostatok čipov v automobilovom priemysle však, podľa nastupujúceho šéfa nemeckej firmy Bosch Stefana Hartunga, tak skoro neskončí a firmy budú s týmto problémom zápasiť aj v budúcom roku.

„Povedzme si na rovinu, čipovú krízu sa zatiaľ zažehnať nepodarilo,“ povedal Hartung v rozhovore pre časopis Focus, informuje TASR. Vedenie firmy Bosch, najväčšieho dodávateľa automobilových komponentov na svete, prevezme Hartung od januára po Volkmarovi Dennerovi.

„Celý nemecký priemysel je vysoko závislý na vyriešení problémov v dodávateľskom reťazci. Každý jeden chýbajúci čip môže znamenať, že systém riadenia, a teda auto ako celok, nie je možné vyrobiť. Toto nás bude stáť dosť energie aj v roku 2022,“ dodal Hartung.

Elektromobily skrátka nebudú

Kríza v dodávkach polovodičov sa pravdepodobne odrazí aj na plnení cieľov novej nemeckej vlády. Práve v dôsledku problémov v dodávkach čipov hrozí, že nepodarí splniť ambiciózny a hlavne „zelený“ cieľ mať na nemeckých cestách do roku 2030 okolo 15 miliónov elektrických áut.

„Toto nebude možné, ak sa celosvetový problém dodávateľského reťazca nepodarí čoskoro vyriešiť. A to nehovorím iba o automobilovom priemysle,“ povedal Hartung.

V súvislosti s cieľmi pri elektrických autách je nový šéf firmy Bosch celkovo skeptický: „Toto si vyžaduje nielen suroviny, batérie a dopyt, ktorý zasa do veľkej miery závisí od nabíjacej infraštruktúry, ale aj od sociálnych zmien a technologickej transformácie,“ uviedol Hartung.

Navyše, ako dodal, aj samotná elektrická energia, ktorú tieto vozidlá využívajú, by mala byť zelená.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú