Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Jedna z najväčších výhod elektromobilov spočíva v tom, že batériové auto si môžeš nabiť aj doma. Večer jednoducho pripojíš elektromobil na nabíjačku a ráno odchádzaš s plným autom, čo sa so spaľovákom urobiť nedá. Nová štúdia zverejnená v magazíne Nature však ukazuje, že z nočného nabíjania sa v budúcnosti môže stať veľký problém.
Dnes je na cestách ešte stále pomerne malé množstvo elektromobilov a aj keby si každý majiteľ večer zapojil svoje auto na nabíjačku, na elektrickú sieť to nebude mať výrazný vplyv. Akonáhle sa ale elektromobily rozšíria, nabíjanie veľkého počtu vozidiel naraz, čo sa deje práve podvečer, môže spôsobiť nestabilitu elektrickej siete.
Nabíjanie cez deň môže byť lacnejšie
Ako píše aj portál Washington Post, typický scenár majiteľov elektromobilov vyzerá asi tak, že večer, keď prídu z práce, pripoja svoje auto k wallboxu, aby ho mali ráno nabité a pripravené na jazdu.
Štúdia Standfordskej univerzity tvrdí, že ak bude elektromobilita napredovať tak, ako sa predpokladá, zvýši sa zaťaženie elektrickej siete počas večerných a nočných hodín až o 25 %.
Tento scenár by mohol spôsobiť obrovské problémy so stabilitou napríklad v oblastiach, ktoré sa už dnes musia vysporadúvať s vlnami horúčav. Počas nich totiž klimatizácie fungujú na plné obrátky a výrazne zaťažujú infraštruktúru.
Riešení je hneď niekoľko
Najvyššia záťaž na elektrickú sieť v obytných zónach je v čase medzi 17:00 a 21:00. Ľudia v týchto hodinách chodia domov z práce, zapínajú domáce spotrebiče a ak sa do toho pridá elektromobil, ktorý môže mať pri domácom nabíjaní odber aj 22 kW, skutočne môže nastať problém so stabilitou siete.
Našťastie ale existuje pomerne jednoduché riešenie celej situácie. Už dnes majú poskytovatelia elektrickej energie rôzne smart tarify, kedy je napríklad elektrina počas noci lacnejšia. Smart tarifa by sa dala nastaviť napríklad tak, že polovica domácností by mala lacnejšiu energiu od 22:00 do 2:00 a druhá polovica by mala zlacnenú tarifu od 2:00 do 6:00.
Takýmto jednoduchým spôsobom by boli majitelia elektromobilov motivovaní nabíjať neskoro v noci v čase, kedy majú elektrinu najlacnejšiu, pričom zaťaženie na elektrickú sieť by bolo polovičné oproti tomu, kedy by nabíjali všetci naraz.
Moderné elektromobily sa dajú „naprogramovať“ na presný čas, kedy sa majú začať nabíjať a takisto existujú rôzne smart wallboxy, ktoré sa tiež dajú nastaviť na presný čas nabíjania.
Naša sieť by nápor elektromobilov mala zvládnuť
K téme preťaženia elektrickej siete sa nám v rozhovore vyjadril aj Marek Rolinec, HSE manažér spoločnosti InoBat:
Pri téme preťaženia siete uvediem príklad: ak by sme v roku 2030 mali na Slovensku zaregistrovaných 140 000 elektrických vozidiel, ktoré najazdia ročne priemerne 12 000 kilometrov, znamenalo by to vyššiu spotrebu elektrickej energie o približne 1,1 %, čo nie je žiadnym ohrozením pre bezpečnosť energetickej siete.
Marek Rolinec je takisto zástancom toho, že rozvoj elektrickej siete musí ísť ruka v ruke s rozvojom elektromobility ako takej:
Boli prípady, kedy niektoré krajiny ako napríklad Nemecko či Francúzsko avizovali ohrozenie stability energetickej siete z dôvodu rozmachu elektromobility. Našťastie sa to zaobišlo bez „blackoutu“. Osobne vnímam tieto „nebezpečné udalosti“ pozitívne, pretože vyvolali širokú diskusiu v odborných kruhoch a bolo vypracovaných množstvo štúdii, ako zabezpečiť rozmach elektromobility a neohroziť stabilitu energetickej siete.
Ak bude rozvoj elektromobility postupovať systémovo, ruka v ruke s rozvojom infraštruktúry a v odôvodnených prípadoch posilňovaním energetických zdrojov, pričom sa pristúpi aj k flexibilnému spôsobu nabíjania elektrických vozidiel, blackoutu sa neobávam.
Plánovanie je dôležité
Aj keď podľa odborníkov súčasná sieť nápor elektromobilov znesie, rozumné plánovanie nabíjacej infraštruktúry bude nevyhnutné. Tu je potrebné navrhovať tak, aby vedela regulovať zvýšené dopyty pri vyššom počte súčasne sa nabíjacích elektromobilov.
Nekontrolované nabíjanie totiž môže viesť k veľkým odchýlkam napätia a tým narušiť stabilitu elektrickej siete. Eurelectric vo svojej štúdii prináša niekoľko tipov, ako správne postupovať pri budovaní nových nabíjačiek.
Odporúča inštalovať inteligentné nabíjačky, ktoré by boli medzi sebou prepojené a dokázali medzi sebou komunikovať. Cieľom je riadiť nabíjací výkon tak, aby nedošlo k deformácii siete.
Rozumným riešením je tiež inštalácia zariadení na skladovanie energie, kde by sa energia mimo špičky mohla ukladať a následne, počas maximálnej záťaže, by sa z tejto energie čerpalo.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
RECENZIA Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
Ušetríš tisíce eur. Našli sme najlepší spôsob, ako kúpiť jazdený elektromobil
Toto Tesla prepískla. Každý majiteľ Cybertrucku ho musí vrátiť, inak riskuje smrť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
-
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
-
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Ušetríš tisíce eur. Našli sme najlepší spôsob, ako kúpiť jazdený elektromobil
Blížime sa k tragédii. Nadnormálne teploty spôsobili skoré nástupy životných fáz rastlín
TikTok reaguje na ultimátum EÚ, zabránila možnej pokute
Zvitky z Herkulanea pomohli nájsť miesto pochovania Platóna
Slovnaft čaká vo svojej rafinérii odstávky, opätovný nábeh potrvá
Právo na opravu v novej smernici slovenskí europoslanci privítali
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené