Nová štúdia SLAC-Stanford Battery Center, publikovaná v Nature Energy, prináša povzbudivé zistenia pre majiteľov elektromobilov. Podľa vedcov zvyky pri jazde a nabíjaní v reálnom svete môžu predĺžiť životnosť batérií až o tretinu v porovnaní s pôvodnými odhadmi. To znamená menej časté výmeny batérií, dlhšiu životnosť vozidiel a menej peňazí do auta.

Štandardné laboratórne testy batérií sa zvyčajne zameriavajú na cyklické vybíjanie a nabíjanie pri konštantnej rýchlosti. Výsledky tejto štúdie však naznačujú, že takéto testovanie nezodpovedá skutočnému správaniu vodičov. V každodennom živote elektromobily čelia situáciám, ako sú zastavenia a rozjazdy v premávke, jazda po diaľnici, prudké zrýchlenia v meste či dlhšie obdobia, keď sú vozidlá zaparkované.

„Na naše prekvapenie reálna jazda, ktorá zahŕňa časté zrýchľovanie, brzdenie a dlhšie obdobia pokoja, pomáha batériám vydržať dlhšie, než sme si mysleli na základe tradičných laboratórnych testov,“ uviedla Simona Onori, hlavná autorka štúdie a docentka na Stanford Doerr School of Sustainability.

To znamená, že krátke, prudké zrýchlenia v  elektromobiloch skutočne spomaľujú degradáciu batérie. Čím vyvrátili dlhoročný mýtus o tom, čo výskumníci vrátane vlastného tímu tejto štúdie predpokladali už roky. A to, že prudké skoky zrýchlenia sú najhorším nepriateľom batérie.

Praktické zistenia pre každodenných vodičov

Výskumníci v rámci štúdie testovali 92 komerčných lítium-iónových batérií pomocou štyroch rôznych profilov vybíjania, ktoré simulovali dynamické jazdné podmienky. Zistili, že čím viac sa testovacie profily zhodovali s reálnym jazdným správaním, tým lepšie batérie odolávali degradácii.

Zaujímavým zistením bolo, že krátke prudké zrýchlenia, považované za potenciálne škodlivé pre batérie, v skutočnosti znižovali ich degradáciu. Alexis Geslin, jeden z vedúcich autorov štúdie, vysvetľuje: „Dynamické vzory vybíjania, ktoré odrážajú každodenné používanie vozidiel, môžu byť k batériám šetrnejšie, než sme si mysleli.“

Štúdia tiež poukázala na to, že čas, kedy vozidlo nie je používané alebo nabíjané, má väčší vplyv na degradáciu batérií ako samotné cyklické nabíjanie a vybíjanie. Toto je dôležité najmä pre bežných spotrebiteľov, ktorí využívajú EV primárne na dochádzanie do práce, nákupy či vyzdvihnutie detí.

FonTech

 

Tieto zistenia môžu výrobcov motivovať k úprave softvéru na správu batérií, aby lepšie zohľadňoval reálne jazdné podmienky a optimalizoval výkon. Postdoktorand Le Xu zdôrazňuje, že hlbšie pochopenie procesov degradácie môže viesť k vývoju pokročilých riadiacich algoritmov, ktoré predĺžia životnosť batérií.

Vzhľadom na to, že batérie stále tvoria takmer tretinu nákladov na nový elektromobil, predĺženie ich životnosti má významný ekonomický aj ekologický dopad. Elektromobily tak budú nielen dostupnejšie, ale prispejú aj k znižovaniu odpadu z batérií a k udržateľnejšej mobilite.

Táto štúdia ponúka nádej, že súčasní a budúci majitelia EV budú môcť využívať svoje vozidlá dlhšie, čo môže zmeniť celkové vnímanie elektromobilov ako investície do budúcnosti. Ak sa tieto poznatky podarí implementovať do praxe, môžeme očakávať, že sa batérie stanú ešte spoľahlivejšou a trvácnejšou súčasťou každodenného života.

Škoda Elroq 50

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú