Životnosť im predĺžiš až o 40 %. Vedci vyvrátili veľký mýtus o elektromobiloch, celý čas jazdíme zle
Nová štúdia SLAC-Stanford Battery Center, publikovaná v Nature Energy, prináša povzbudivé zistenia pre majiteľov elektromobilov. Podľa vedcov zvyky pri jazde a nabíjaní v reálnom svete môžu predĺžiť životnosť batérií až o tretinu v porovnaní s pôvodnými odhadmi. To znamená menej časté výmeny batérií, dlhšiu životnosť vozidiel a menej peňazí do auta.
Štandardné laboratórne testy batérií sa zvyčajne zameriavajú na cyklické vybíjanie a nabíjanie pri konštantnej rýchlosti. Výsledky tejto štúdie však naznačujú, že takéto testovanie nezodpovedá skutočnému správaniu vodičov. V každodennom živote elektromobily čelia situáciám, ako sú zastavenia a rozjazdy v premávke, jazda po diaľnici, prudké zrýchlenia v meste či dlhšie obdobia, keď sú vozidlá zaparkované.
„Na naše prekvapenie reálna jazda, ktorá zahŕňa časté zrýchľovanie, brzdenie a dlhšie obdobia pokoja, pomáha batériám vydržať dlhšie, než sme si mysleli na základe tradičných laboratórnych testov,“ uviedla Simona Onori, hlavná autorka štúdie a docentka na Stanford Doerr School of Sustainability.
To znamená, že krátke, prudké zrýchlenia v elektromobiloch skutočne spomaľujú degradáciu batérie. Čím vyvrátili dlhoročný mýtus o tom, čo výskumníci vrátane vlastného tímu tejto štúdie predpokladali už roky. A to, že prudké skoky zrýchlenia sú najhorším nepriateľom batérie.
Praktické zistenia pre každodenných vodičov
Výskumníci v rámci štúdie testovali 92 komerčných lítium-iónových batérií pomocou štyroch rôznych profilov vybíjania, ktoré simulovali dynamické jazdné podmienky. Zistili, že čím viac sa testovacie profily zhodovali s reálnym jazdným správaním, tým lepšie batérie odolávali degradácii.
Zaujímavým zistením bolo, že krátke prudké zrýchlenia, považované za potenciálne škodlivé pre batérie, v skutočnosti znižovali ich degradáciu. Alexis Geslin, jeden z vedúcich autorov štúdie, vysvetľuje: „Dynamické vzory vybíjania, ktoré odrážajú každodenné používanie vozidiel, môžu byť k batériám šetrnejšie, než sme si mysleli.“
Štúdia tiež poukázala na to, že čas, kedy vozidlo nie je používané alebo nabíjané, má väčší vplyv na degradáciu batérií ako samotné cyklické nabíjanie a vybíjanie. Toto je dôležité najmä pre bežných spotrebiteľov, ktorí využívajú EV primárne na dochádzanie do práce, nákupy či vyzdvihnutie detí.
Tieto zistenia môžu výrobcov motivovať k úprave softvéru na správu batérií, aby lepšie zohľadňoval reálne jazdné podmienky a optimalizoval výkon. Postdoktorand Le Xu zdôrazňuje, že hlbšie pochopenie procesov degradácie môže viesť k vývoju pokročilých riadiacich algoritmov, ktoré predĺžia životnosť batérií.
Vzhľadom na to, že batérie stále tvoria takmer tretinu nákladov na nový elektromobil, predĺženie ich životnosti má významný ekonomický aj ekologický dopad. Elektromobily tak budú nielen dostupnejšie, ale prispejú aj k znižovaniu odpadu z batérií a k udržateľnejšej mobilite.
Táto štúdia ponúka nádej, že súčasní a budúci majitelia EV budú môcť využívať svoje vozidlá dlhšie, čo môže zmeniť celkové vnímanie elektromobilov ako investície do budúcnosti. Ak sa tieto poznatky podarí implementovať do praxe, môžeme očakávať, že sa batérie stanú ešte spoľahlivejšou a trvácnejšou súčasťou každodenného života.
Škoda Elroq 50
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
Nabíjanie elektromobilov bude lacnejšie. Firma Renaultu chce naplno využívať túto prebytočnú energiu
Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Viac funkcií za viac peňazí. Balíček Microsoft 365 výrazne zdražel, môže za to unikátna funkcia
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené