Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Prvý aprílový víkend sme sa vybrali na „extrémnu“ cestu okolo Slovenska, ktorej cieľom bolo stanoviť nový slovenský rekord v jazde na elektromobile a zároveň sa utvrdiť, či je už v dnešnej dobe elektromobil vhodný aj na trasy dlhšie ako 1000 km. Ak si nás v sobotu nesledoval na sociálnych sieťach, prinášame ti súhrn toho najpodstatnejšieho, a teda aj to, či sme slovenský rekord zlomili, alebo nie.

Sedem bodov naprieč celým Slovenskom, viac ako 1000 km, dvaja šoféri, jeden elektromobil. Naše sobotné dobrodružstvo sme započali presne o 4:00 ráno, kedy sme s elektromobilom Volkswagen ID.3 vyrážali z nabíjacej stanice GreenWay Olichov neďaleko Zlatých Moraviec.

Zobraziť celú galériu (15)
Freepik (Úprava redakcie)

Spoločníkom na našej ceste bol prvý elektromobil od Volkswagenu postavený na platforme MEB, model ID.3 vo verzii 1ST Max Pro Performance. Tento elektromobil s výkonom 150 kW (204 koní) a batériou s kapacitou 58 kWh ponúka dojazd 385 až 427 kilometrov podľa cyklu WLTP. ID.3 je možné nabíjať na rýchlonabíjačke s výkonom 100 kW.

Loading...

Loading…

Z výbavy, ktorá nám pridávala na komforte pri takto dlhej trase by sme vyzdvihli najmä veľký head-up displej, panoramatickú strechu, inteligentnú klímu či elektricky nastaviteľné sedadlá s masážnou funkciou, vďaka ktorým sme nepociťovali takmer žiadnu únavu a stuhnutý chrbát.

Štart

Rátali sme s tým, že je pred nami cesta dlhá prinajmenšom 15 hodín, preto sme sa rozhodli vydať sa smerom k nášmu prvému prejazdovému bodu v Lučenci v skorých ranných hodinách. Podmienkou testu, ktorý sme detailne popísali v tomto článku, bolo, aby nemalo vozidlo na štarte dojazd viac ako 220 km. Náš dojazd bol na úrovni 200 km, čo nám na cestu do Lučenca absolútne stačilo.

Fontech

Prvé nabíjanie

Príjazd k nabíjacej stanici GreenWay v Lučenci bol o 5:23, auto sme zapojili na nabíjačku a s batériou nabitou niečo málo cez 80 % a dojazdom okolo 220 km sme o 6:08 vyrážali smerom na Košice. Pred jazdou sme rátali s nabíjacími časmi do 30 minút, no nakoľko sa v Lučenci nachádzala iba 50 kW nabíjačka, dlhší čas nás veľmi netrápil. Ďalšie stanice už poskytovali výkon 100 kW, a tak sme rátali s tým, že to na nich bude rýchlejšie.

Fontech

Tesne za Lučencom nás zastavila prvá a na naše prekvapenie aj posledná policajná hliadka. Policajti skontrolovali dokumenty, prehodili sme pár slov a pokračovali ďalej. Do Košíc sme prišli v čase 8:05.

NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: Za deň som prešiel vyše 1000 km po Slovensku, s malým elektromobilom odídem aj do Chorvátska

Druhé nabíjanie

Našim cieľom bolo ID.3 nabiť v Košiciach na dojazd minimálne 240 km, nakoľko sme chceli prejsť bez nabíjania dva zo siedmich bodov – Michalovce a Bardejov a nabíjať až v Prešove. To sa nám aj podarilo, no nabíjanie nám zabralo takmer 40 minút, čo bolo o 10 minút viac ako sme predpokladali. Tu už sme začali tušiť, že ak sa nám takto pretiahne každé nabíjanie, časovo nám to určite nevyjde podľa našich predstáv.

Fontech

Tretie nabíjanie

V čase 8:44 sme teda vyrazili podľa plánovanej trasy ďalej. Pred nami bol trojhodinový úsek k ďalšiemu nabíjaniu v Prešove, kam sme dorazili tesne pred obedom o 11:37. V tomto mieste nás postihol problém s nabíjaním, stanica totiž cez aplikáciu nešla spustiť, no zachránil nás zástupca zo spoločnosti GreenWay, ktorý po telefóne pomohol všetko vyriešiť behom 10 minút. Tých 10 minút sa nám však znova zapísalo do časovej straty.

V Prešove bol plán taký, že auto dobijeme aspoň na 270 km dojazdu a cez Štrbské pleso sa dostaneme až do Žiliny. V Tatrách nás ale zaskočili nepriaznivé podmienky. Mráz a sneženie, ktoré dali elektromobilu zabrať a batériu vybíjali omnoho rýchlejšie než sme čakali. Bolo teda jasné, že do Žiliny sa nedostaneme. Rozhodli sme sa teda na diaľnici nahnať trochu času a ísť maximálnou povolenou rýchlosťou 130 km/h až po Ružomberok, kde sme si naplánovali nové nabíjanie.

Fontech

Takáto rýchlosť je však už pre elektromobily „neefektívna“ a batéria sa vybíja naozaj rýchlo, čoho výsledkom bolo polhodinové nabíjanie v Ružomberku.

Štvrté (núdzové nabíjanie)

Toto nabíjanie sme nazvali ako „núdzové“ a nabili sme auto iba na toľko, aby sme sa dostali až do Trenčína, kde sme mali aj pôvodne naplánovanú poslednú zastávku. Z Ružomberka vyrážame 14:46 a na dojazde nám svieti 180 km.

Fontech

Piate nabíjanie

Do Trenčína cez Dolný Kubín sme to mali 163 km a na našu poslednú nabíjačku sme prišli v čase 16:36. Odtiaľ bol náš plán dostať sa cez Senicu a Nové Zámky až do miesta štartu. Trasa bola dlhá 232 km a auto sme preto nabili na 260 km dojazdu, čo nám trvalo až poriadne dlhých 52 minút. Tu už bolo jasné, že rekordný čas 15 hodín 20 minút neprekonáme, domov sme preto išli „na spotrebu“ a snažili sme sa čo najefektívnejšie narábať s batériou.

Posledný, viac ako trojhodinový úsek, sme zakončili v čase 20:33, opäť na nabíjacej stanici GreenWay Olichov. Celá naša trasa tak merala úctyhodných 1055 km a zdolali sme ju za 16 hodín 33 minút. Náš čas teda je o 1 hodinu aj 13 minút dlhší, no elektromobilista, ktorý rekord stanovil na Kii e-Niro, absolvoval trasu dlhú „iba“972 km.

Fontech

Po prepočítaní času potrebného na prejdenie 1 km, kde je teda započítaný aj čas nabíjania, trval jeho kilometer jazdy 0,9465 minúty, pričom ten náš bol nižší, presne 0,9412 minúty. Pre lepší obraz, ak by sme pri týchto číslach absolvovali trasu s ich dĺžkou, teda 972 km, trvalo by nám to 15 hodín 14 minút. Technicky je teda náš čas rekordný.

Výsledky a časy v prehľadnej tabuľke: 

Loading...

Loading…

Nerátali sme však s dlhším nabíjaním, ako deklaruje Volkswagen a tiež s nižším dojazdom, ktorý zapríčinili chladné podmienky a obuté zimné pneumatiky. Aj tak to však bola pre nás obrovská skúsenosť a zistili sme, že ideálna rýchlosť po diaľnici je do 110 km/h, vtedy je totiž spotreba stále efektívna, pri vyššej rýchlosti sa už batéria vybíja pomerne rýchlo.

Informácie o nabíjaní spolu s nabíjacími krivkami od spoločnosti GreenWay

Spotreba z nášho celého testu sa zastavila na úrovni 20,1 kWh/100 km, čo vzhľadom na podmienky a „chybičky“, ktoré sme pri jazde spravili, nie je zlé. Veríme, že pri opakovanom teste s rovnakými podmienkami, no lepšom naplánovaní a jazde, by sme náš čas 16:33 vedeli skresať minimálne o pol hodinu.

Stále lacnejšie, než jazda „benziňákom“

Prepočítali sme aj náklady na nabíjanie z našej cesty. Na nabíjačkách GreenWay s výkonom 100 kW sme do batérie za celý trip dostali zhruba 194 kWh energie. Pri najvyššej tarife GreenWay bez paušálneho poplatku sa pohybuje cena za 1 kWh na úrovni 0,49 €. Nabíjanie nás tým pádom vyšlo na 95 € aj nejaké drobné.

Ak si to porovnáme s benzínovým automobilom, ktorého priemerná spotreba sa pohybuje na úrovni 7 l/100 km a vynásobíme ju priemernou cenou benzínu, ktorá je v súčasnosti na úrovni 1,35 €/1 liter, cena takejto jazdy by vyšla na 99 €. Rozdiel to nie je veľký a isto si povieš, že pri benzínovom aute nemusíš čakať na nabíjanie, čiže je to výhodnejšie, no nezabúdaj na to, že ak počas bežných dní, kedy dochádzaš elektromobilom len pár desiatok kilometrov od domova, nabíjaš doma, dokážeš jazdiť zhruba za 1,50 €/100 km.

Zhodnotenie

Volkswagen ID.3 je z každého pohľadu vynikajúce auto s množstvom technologických vychytávok a asistentov. Je mimoriadne pohodlné aj na cestovanie stoviek kilometrov na jeden záťah.

Doba a interval nabíjania, ktorý je približne 40 minút každých 250 kilometrov, pre nás nebol zásadnejšou prekážkou, nakoľko prestávka na toaletu a kávu je po 2 – 3 hodinách jazdy úplne ideálna, i keď kratší čas nabíjania aspoň o 10 minút by sme uvítali s otvorenou náručou. Menšou nevýhodou je vysoká spotreba pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h a s tým spojené časté dobíjanie.

Počas testu sme si však všimli jeden drobný nedostatok, no ten sa netýkal auta či nabíjania ako takého, išlo o absenciu odpadkových košov v blízkosti nabíjacích staníc. Zakaždým sme tak museli hľadať nejakú pumpu, či obchod, kde sme mohli vyhodiť odpadky.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú