Vyplávali na povrch ďalšie špinavé triky. V TDI využil VW nezákonné softvérové nastavenie
Kauza dieselgate nie je ani po rokoch od odhalenia pochybných praktík nemeckého VW úplne uzavretá. Nedávno vyšli najavo ďalšie podrobnosti, ktoré ukazujú na to, že automobilka mohla pri meraní emisií podvádzať aj inými spôsobmi.
Naznačuje to stanovisko súdneho poradcu európskeho Súdneho dvora. Ten uznal, že softvérové nastavenie dieselových motorov, ktoré Volkswagen prezentoval ako „ochranu proti náhlemu poškodeniu motora“, nie je legálne. O téme ako prvá informovala agentúra Reuters, upozornil na to Autonews.com.
V dlhoročnom procese proti nemeckej automobilke tak padlo nové rozhodnutie, podľa ktorého VW využíval vo svojich autách nelegálne softvérové riešenie. To spôsobovalo teplotné okno v prípade ventilu pre recykláciu spalín z dieselového motora, ktorý podľa nastavenia softvéru nepracoval v určitých situáciách.
VW upravil softvér EGR ventilu. Nepracoval za každých podmienok
Volkswagen mal softvér nastaviť tak, aby EGR ventil (slúži na vracanie časti výfukových spalín späť do motora, kde sa ich množstvo znižuje opätovnou recykláciou) fungoval iba pokiaľ vozidlo jazdilo v teplotách okolia od 15 do 33 °C a nadmorskej výške do 1 000 metrov nad morom. V opačnom prípade sa mal ventil vypnúť a posielať tak emisie priamo von. Kvôli tomu tak dochádzalo k zvýšeniu objemu emisií NOx počas jazdy mimo stanovených podmienok. Asi ti je jasné, že laboratórne testy emisií pravdepodobne toto okno naopak spĺňali.
Podľa Volkswagenu bolo takéto softvérové nastavenie prijateľné a argumentoval tým, že ho využil, aby zabránil „náhlemu a bezprostrednému poškodeniu motora“. Prípad, ktorý na súd priniesli rakúski spotrebitelia, tak dostal zaujímavé rozuzlenie, ktoré môže indikovať ďalšie pokračovanie kauzy Dieselgate.
Pokiaľ totižto Súdny dvor EÚ zistenie potvrdí, pôjde o ďalší prípad v sérii káuz, ktoré značne poškodili nielen meno celého VW (vrátane Audi) ale aj povesť samotných dieselových motorov ako takých v roku 2015. Súdny dvor pritom zvykne prihliadať na zistenia a odporúčania poradcu, no nemusí tomu tak byť v každom prípade. Spotrebitelia, ktorí prišli na súd s týmto prípadom, tvrdia, že sa jedná o zakázané riešenie, za ktoré by mali byť vlastníci dotknutých vozidiel značky odškodnení.
NEPREHLIADNI
Volkswagen naďalej platí odškodné za emisný škandál. Kompenzovať musí vodičov v ďalšej krajine EÚ
Ventil pre recykláciu spalín môže VW narobiť ešte nemalé problémy
Generálny prokurátor Athanasios Rantos pritom poznamenal, že podľa rozhodnutia súdu je softvér na manipuláciu s emisiami nezákonný, aj keby mal slúžiť na ochranu motora. Podľa neho bolo takéto softvérové riešenie zároveň nevhodné pre jazdné podmienky v Rakúsku, kde podľa oficiálnych štatistík dosahuje priemerná teplota často hodnoty pod 15 °C.
Kvôli topografii Rakúska a Nemecka vodiči navyše často jazdia na cestách vo vyššej nadmorskej výške ako 1000 m, kvôli čomu by bol EGR ventil často vypnutý. VW však prehlásil, že svoje softvérové riešenie v autách plánuje naďalej brániť a používať ho ako „ochranu“ proti poškodeniu motora, pričom neplánuje platiť spotrebiteľom žiadne odškodné.
Obhajcovia spotrebiteľov si ale naďalej stoja za svojim a tvrdia, že „VW v tomto očividne opäť nezákonne podvádzal“, podotkol portál Auto.oe24.at. Ak by sa súd riadil spomenutým stanoviskom, mohlo by to podľa obhajcov znamenať, že 10 000 žalobcov v hromadnej žalobe dostane novú nádej na vysporiadanie v tejto emisnej kauze.
NEPREHLIADNI
Ekologické ciele navrhované Európskou komisiou sú pre Volkswagen dosiahnuteľné
Argumentovať môžu aj tým, že za takéto vozidlá zaplatili príliš veľa a v najhoršom prípade by im v budúcnosti hrozila strata registrácie a prípadné náklady spojené s dostatočnou úpravou vozidiel. V takýto prípadoch by to potom viedlo k ďalším miliardovým platbám zo strany VW, podotkol vo svojom vyjadrení Thomas Hirmke, vedúci právneho oddelenia Asociácie spotrebiteľských informácií.
Z dostupných správ pritom nie je jasné, či bol EGR-gate len súčasťou skladačky dieselgate a netýka sa teda ostatných vozidiel, alebo ide o nový problém, ktorý by mohol postihovať aj iných, či nebodaj súčasných zákazníkov s novšími vozidlami koncernu.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými" palivami, vieme kedy
V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
Elektrickú verziu nikto nekupoval. Fiat vracia na trh ikonický model so spaľovákom, jeho cena zarazí
Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci si polepšia: Budú mať vyššie výplaty, aj keď im zamestnávateľ nepridá
Umelá inteligencia mi ušetrila 780 eur mesačne. Nie je to hype, zjednodušilo mi to život
4 kúpaliská a vodné plochy, kde sa radšej nekúp. V obľúbenej lokalite bol potvrdený výskyt parazitov (ZOZNAM)
„Sme pripravení predať milión áut ročne.“ Tím startupistov ide zmeniť jeden z najkonzervatívnejších trhov v Európe
Firmy sa chystajú na nástup generácie Alfa: „Manažér už nebude autorita, ale game master“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP