Vozil raketoplán a navždy zmenil cestovanie lietadlom. Boeing končí s výrobou legendárneho stroja
Spoločnosť Boeing v tlačovej správe oznámila koniec ikonického dopravného lietadla Boeing 747 po tom, čo dodala posledný kus tohto stroja, ktorý stal za revolúciou v leteckej doprave – či už nákladnej alebo osobnej, píše Interesting Engineering.
Koniec ikony prichádza úctyhodných 55 rokov po tom, čo začala jeho výroba. Z oblohy ale tak skoro neodíde.
Revolučný stroj
Boeing 747 bol vôbec prvým dopravným lietadlom so širokým trupom a teda prvým, ktoré dostalo prezývku „Jumbo Jet“. Tak sa označujú veľké lietadlá tohto typu s turbínovými motormi. Celkovo bolo vyrobených presne 1 575 sedem-štyri-sedmičiek, pričom poslednú Boeing odovzdal do rúk aeroliniek Atlas. Továreň Everett je vďaka nim dodnes najväčšou továrňou na svete.
Počas výroby 747 sa vystriedali generácie zamestnancov a oslavy dodania posledného kusu sa zúčastnili tisíce ľudí. Aerolínia Atlas vznikla pred asi 30 rokmi a začala jedným jediným lietadlom, ktorým bol práve nákladný Boeing 747-200. Odvtedy rozrástla do celého sveta a nakoniec prevádzkovala aj 747 Dreamlifter, ktorým prepravovala komponenty pre modernejší stroj 787 Dreamliner.
Práve Boeing 747 bol v minulosti upravený aj na transport legendárneho Raketoplánu či už spomínaný Dreamlifter s obrovským nákladným priestorom. Nesmieme zabudnúť ani na YAL-1, 747, upravený pre test laserových zbraní pre armádu Spojených štátov či dokonca SOFIA, jediné lietajúce observatórium svojho druhu, ktoré naháňalo zatmenie Slnka a bližšie sme sa mu venovali v samostatnom článku.
Jeho motory používa najväčšie lietadlo
Pratt & Whitney PW4056, ktoré poháňajú stroje Boeing 747, v dnešnej dobe poháňajú aj najväčšie lietadlo na svete. Tým je Scaled Composites Model 351, známy tiež ako Roc. Prevádzkuje ho spoločnosť Stratolaunch a chce ho použiť ako odpaľovaciu rampu pre hypersonické stroje, v budúcnosti dokonca pre raketoplány.
Nestačil moderným nárokom
Rada 747 síce bola pravidelne modernizovaná, avšak viac nedokázala vyhovovať prísnym nárokom na palivovú efektivitu modernej doby. Tá totiž nezávisí len od samotných motorov, ale tiež od konštrukcie celého lietadla a najmä jeho aerodynamiky, s ktorou sa v poslednej dobe obzvlášť experimentuje a práve Boeing v spolupráci s NASA vyvinuli nový typ krídel, ktorý má pomôcť znížiť spotrebu paliva a produkciu emisií až o 30 %.
Svet tak opúšťa lietadlo ikonické nielen pre svoje kapacity, ale tiež vysokú bezpečnosť. Pre Boeing to nič vážne neznamená, keďže už dlhšiu dobu produkuje modernejšie a výkonnejšie stroje. Neustále navyše pracuje na vývoji a prichádza s novými technologickými inováciami, ktoré zlepšujú prevádzku existujúcich strojov či tvoria tie budúce.
Len v decembri roku 2022 získal objednávky na viac ako 200 lietadiel pre osobnú dopravu. Rok 2022 bol pre firmu v oblasti objednávok najlepší od roku 2018. Predaje najviac poznamenali nehody strojov 737 MAX, ktoré stáli život množstva ľudí a pre Boeing znamenali značné problémy.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Od zajtra platia nové skúšky na vodičák. Zverejnili aplikáciu s testom, ktorý je ako skutočný
Nové ChatGPT nerozoznáš od ľudí. Tento rok príde revolúcia, experti ho chcú ihneď vypnúť
Nadzvukové lietadlá majú vážny problém. Sľubujú ich desaťročia, doteraz ich nepoužívame
Smiali sa mu IT-čkári, dnes ničí Intel. AMD na pokraji bankrotu zachránila žena
Nadzvuková aerolínia je na spadnutie. Dostane nás do sci-fi mesta za 500 miliárd
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Do Chorvátska bez nabíjania. Toto je SUV s najvyšším dojazdom, aké si v Európe môžeš kúpiť
- Slováci sa od neho nevedia odlepiť. Takýto hit nemal Netflix od čias Wednesday
- Čo to má znamenať? Toto sú všetky TOP seriály, ktoré tento rok náhle zrušili
- John Wick je anomália, popiera zákony Hollywoodu. Niečo podobné dokázalo iba 9 filmov v histórii
- NASA na Mesiaci postaví kolóniu za 93 miliárd. Konečne sme videli plány, ako to urobí
-
- John Wick je anomália, popiera zákony Hollywoodu. Niečo podobné dokázalo iba 9 filmov v histórii
- Do Chorvátska bez nabíjania. Toto je SUV s najvyšším dojazdom, aké si v Európe môžeš kúpiť
- NASA na Mesiaci postaví kolóniu za 93 miliárd. Konečne sme videli plány, ako to urobí
- Prepisujte učebnice o vesmíre, mieril na nás historicky najjasnejší záblesk svetla. Videla ju aj slovenská družica
- Musk vloží ľuďom čip do mozgu už o pár mesiacov. Dá im oči, sluch aj telepatickú komunikáciu
-
- John Wick je anomália, popiera zákony Hollywoodu. Niečo podobné dokázalo iba 9 filmov v histórii
- Do Chorvátska bez nabíjania. Toto je SUV s najvyšším dojazdom, aké si v Európe môžeš kúpiť
- NASA na Mesiaci postaví kolóniu za 93 miliárd. Konečne sme videli plány, ako to urobí
- Prepisujte učebnice o vesmíre, mieril na nás historicky najjasnejší záblesk svetla. Videla ju aj slovenská družica
- Musk vloží ľuďom čip do mozgu už o pár mesiacov. Dá im oči, sluch aj telepatickú komunikáciu
Japonsko obmedzuje vývoz polovodičov. Spúšťa prísne kontroly
Slovenské mesto zavedie 17 nových elektronických služieb za státisíce eur
V Košiciach pribudlo desať nabíjačiek pre elektromobily
Elon Musk sa stal najsledovanejším na Twitteri, predbehol Obamu
Slovenské vynálezy budú môcť byť vybavené zrýchlene
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené