Nehody na elektrických kolobežkách sú na vzostupe

Za posledných päť rokov vzrástol podľa štatistík počet nehôd na elektrických kolobežkách desaťnásobne. Problematická je jazda bez prilby, rýchla jazda po chodníku alebo vo dvojici na jednom stroji. Kolízie elektrokolobežiek sa posudzujú ako dopravné nehody a v prípade porušenia pravidiel môžu ich používatelia dostať blokovú pokutu.

Medzi najčastejšie škody nahlásené z jazdy na elektrickej kolobežke patria podľa štatistík Uniqa nárazy do motorových vozidiel stojacich na ulici. K často nahláseným škodám patria aj kolízie s chodcami a úrazy.

Freepik

Smernica musí v členských štátoch začať platiť najneskôr od 1. januára 2024, Slovensko ho teda zavedie o pár dní v predstihu. Výnimku z tejto povinnosti dostali majitelia rýchlych elektrobicyklov. V niektorých štátoch však povinnosť mať uzavreté PZP platiť bude, a to napríklad v Nemecku a Francúzsku.

Hrozia nebezpečné zranenia

Ministerstvo zdravotníctva SR a Národný ústav detských chorôb 22. júna upozornili na vážne úrazy, ktoré hrozia pri páde z elektrickej kolobežky. Nerešpektovanie pravidiel, riskantná jazda a preceňovanie schopností sa často končia zranením. Počet úrazov po páde z kolobežky sa pritom oproti minulému roku zdvojnásobil. Ministerstvo zdravotníctva to uviedlo v tlačovej správe.

Medzi najčastejšie príčiny dopravných nehôd zavinených kolobežkármi patria nevenovanie sa plne vedeniu vozidla a nesledovanie situácie v cestnej premávke, neprispôsobenie rýchlosti jazdy svojím schopnostiam či odbočovanie bez znamenia o zmene smeru jazdy. Lekári na urgentných príjmoch nemocníc tak čoraz častejšie riešia zlomeniny či otrasy mozgu.

V tomto roku sme na urgentnom príjme Národného ústavu detských chorôb od začiatku mája do polovice júna v súvislosti s pádom z kolobežky ošetrili 65 detí. V prípade 18 pacientov si ich zdravotný stav vyžiadal aj hospitalizáciu,“ upozornil primár oddelenia urgentného príjmu Národného ústavu detských chorôb v Bratislave Marcel Brenner. Hospitalizované deti lekári operovali pre zlomeniny alebo bola nutná liečba otrasu mozgu.

Pokuta môže dosiahnuť tisíce eur

Cieľom novely zákona je aj zabezpečiť účinnejšiu a efektívnejšiu ochranu poškodených v prípadoch, keď motorové vozidlo, ktorým vodič spôsobiť škodu, je poistené u poisťovateľa v konkurznom konaní alebo v likvidácii. Zaviesť sa má aj povinnosť poisťovateľov zohľadňovať pri určovaní výšky poistného celkový škodový priebeh poistenia zodpovednosti na základe dokladu, ktorý bude jednotný pre všetky štáty EÚ.

Ak majiteľ motorového vozidla nebude mať poistenie, môže dostať pokutu. V súčasnosti sú pokuty stanovené v intervale od 16,60 eura do 3 319,40 eura. Predložený návrh zákona zvyšuje tento interval od 50 eur do 5 000 eur.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú