Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
Automobilky si v posledných rokoch zvykli pýtať od vodičov peniaze za extra funkcie formou predplatného. Pamätáš si, keď BMW chcelo mesačne účtovať vyhrievanie sedadiel? Teraz zašiel ešte ďalej Volkswagen. Ak jazdíš na ID.3 vo Veľkej Británii, na plný výkon svojho auta sa dostaneš iba vtedy, ak zaplatíš predplatné. O téme informoval portál Autoexpress.
Výkon za mesačný poplatok
Modely Volkswagen ID.3 Pro a Pro S sú oficiálne uvádzané s výkonom 201 koní. V skutočnosti však dokážu ponúknuť až 228 koní, no túto hodnotu odomkneš iba cez predplatné. Cena je 16,50 libry mesačne, teda asi 22 eur. Ročne tak zaplatíš okolo 165 eur. Druhou možnosťou je jednorazová „doživotná“ aktivácia za 649 libier (približne 880 eur). Táto suma je viazaná na samotné auto, takže ak ho predáš, výkon ostane novému majiteľovi. Ty si do nového auta budeš musieť dokúpiť predplatné znova.
Podľa Volkswagenu zvýšenie výkonu nemá žiaden dopad na dojazd. Okrem výkonu sa zvyšuje aj krútiaci moment – z 265 Nm na 310 Nm. Zaujímavosťou je, že keďže auto je z výroby registrované na 228 koní, poisťovni nič nahlasovať nemusíš.
Dá sa to obísť?
Otázniky visia nad tým, čo by sa stalo, ak by si výkon odblokoval sám. Takzvaný „jailbreak“ softvéru by ti mohol zrušiť záruku a v extrémnom prípade priniesť aj právne problémy. Automobilka zatiaľ neuviedla, ako by podobné prípady riešila.
Volkswagen sa bráni tým, že ponúka len možnosť, ktorú mali vodiči k dispozícii aj v minulosti. Spaľovacie motory sa totiž vyrábali v rovnakých objemoch, no líšili sa výkonom podľa toho, koľko si bol ochotný zaplatiť. Rozdiel je v tom, že dnes si auto kúpiš so slabším výkonom a až neskôr si ho môžeš „odomknúť“.
Pri spaľovacích motoroch bol podobný prístup bežný už roky v podobe takzvaného čipovania. Úpravou softvéru riadiacej jednotky sa dalo zvýšiť výkon a krútiaci moment, často o desiatky percent. Takéto zásahy však boli neoficiálne, prinášali riziko rýchlejšieho opotrebenia a problémy s garanciou. Volkswagen teraz ponúka v podstate legálnu a kontrolovanú verziu toho istého – ale za pravidelný poplatok.
Nie je v tom sám
Volkswagen nie je jediný, kto skúša podobný model. BMW v roku 2022 čelilo obrovskej kritike za predplatné vyhrievaných sedačiek a nakoniec od tohto kroku ustúpilo. Polestar naopak ponúka možnosť výkonového balíka za jednorazový poplatok. Automobilky tak stále skúšajú, čo si vodiči nechajú páčiť.
Reakcie majiteľov ID.3 ukazujú, že tento krok nemusí byť veľmi populárny. Mnohí pripomínajú, že keď si kúpiš auto, mal by si ho vlastniť celé – nie si predplácať jeho časti. Preto bude zaujímavé sledovať, či Volkswagen rozšíri tento model aj mimo Veľkej Británie.
Budúcnosť predplatného v autách
Volkswagen má veľké plány s elektrickými modelmi. Už budúci rok príde na trh ID.2, neskôr jeho SUV verzia a do roku 2027 aj najmenší ID.1. Dá sa teda čakať, že spolu s novými autami pribudnú aj ďalšie spoplatnené funkcie.
Zatiaľ je otázne, či sa autá nestanú podobné streamovacím službám. Základ môže používať, no za každú extra možnosť si budeš musieť priplatiť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
Dojazd 800 km a najvýkonnejšie nabíjanie v Európe. BMW predstavilo nový elektromobil
Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
Nový plán Tesly je fiasko. Elektromobily zmizli, toto má podľa Muska zachrániť budúcnosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
78-ročný profesor má pamäť ostrú ako britva. Odhalil päť návykov, ktoré mu pomáhajú udržať mentálnu sviežosť
Štefančík: Robert Fico si obľúbil autoritárske krajiny a stretáva sa s vojnovým zločincom (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)
Rodinná anamnéza rakoviny: Vedci odhalili 6 kľúčových faktorov, ktoré môžu predísť jej vzniku
Odborníci varujú: Upchávanie srdcových ciev prebieha potichu. Tieto príznaky môžu signalizovať infarkt
Najhodnotnejšie slovenské a české firmy: Rebríčku kraľuje spoločnosť s hodnotou 16 miliárd eur
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Volkswagen priznal veľký omyl. Ich elektromobily boli „chladničky na kolesách“, prídu radikálne zmeny
-
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
Západ vstúpil do nesprávnych vôd. Okolo kľúčového ostrova Ázie to vrie, Čína hovorí o provokácii
Svet sa rúti do jadrového rizika. Počet krajín s jadrovými zbraňami je alarmujúci, vznikajú nové veľmoci
Fosílne palivá ešte nekončia. Ropní giganti urobili rozhodnutie, ktoré zaskočilo svet
Nabiješ ich za 7 minút a majú rekordnú batériu. Nové mobily obľúbenej značky poriadne prekvapili
Slovensko sa hrnie do vesmíru. Postavíme dôležité zariadenie za 16 miliónov eur, na toto poslúži
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP