Vlastní Teslu, no elektromobilom až tak neverí. Hlavný inžinier Toyoty prekvapil vyhlásením
„Uhlík je náš nepriateľ, použime všetko v boji proti nemu,“ vyhlásil hlavný inžinier a riaditeľ výskumného centra Toyota, Gill Pratt. Osoba, ktorá vlastní jeden z aktuálne najlepších elektromobilov na trhu, Teslu Model X, je však zásadne proti čistej elektromobilite. Ako uvádza portál Green Car Congress, Pratt, ako aj celá Toyota, vidí budúcnosť v hybridných a plug-in hybridných vozidlách.
Nie je žiadnym tajomstvom, že Toyota sa v porovnaní so zvyšnými svetovými automobilkami aktuálne uberá odlišným smerom. Zatiaľ čo drvivá väčšina veľkých hráčov sa aktuálne uberá smerom k čistej elektromobilite, japonský výrobca vidí budúcnosť vo vodíkových autách či dokonca v hybridoch.
Tento názor zdieľa aj samotný Akio Toyoda, riaditeľ automobilky. Podľa Toyodu budú vodíkové autá a hybridy konkurencieschopné pre batériové elektromobily minimálne najbližších 30 rokov. Tomuto vyhláseniu sa nemožno čudovať, Toyota sa totiž primárne sústreďuje práve na vývoj vodíkových či hybridných áut a ak by generálny riaditeľ tvrdil niečo iné, šiel by tým sám proti sebe.
Vedenie automobilky minulý rok oznámilo zrýchlenie svojich plánov vo vývoji elektromobilov, no aj naďalej sa Toyota bude držať svojej idei a v značnej miere bude pracovať na vodíkových autách a hybridoch.
Shigeki Terashi, výkonný prezident a člen predstavenstva automobilky, povedal v reakcii na otázku investora, že je ešte príliš skoro sústrediť sa iba na jednu technológiu. Do roku 2050 by tak mali automobilky pracovať na všetkých typoch áut, aby si neskôr mohli vybrať z toho, čo sa na trhu uchytilo najlepšie, píše Bloomberg.
„Vodu káže, víno pije“
Toto známe slovenské porekadlo sa dá krásne aplikovať aj na hlavného inžiniera japonskej automobilky, Gilla Pratta. Ten totiž vo svojom príspevku na portáli Medium píše, ako miluje elektrifikované vozidlá, že dokonca sám vlastní Teslu Model X, no aj on sám skôr vidí budúcnosť v hybridoch a plug-in hybridoch.
Aby jeho slová neboli úplne prázdne, podložil ich aj niekoľkými porovnaniami. Podľa neho je výroba batérií stále príliš nákladná a „neekonomická“, zároveň sa batérie v súčasnej dobe nevyrábajú v takom množstve, aby dokázali pokryť dopyt.
Jednoducho povedané, čistý elektromobil potrebuje väčšiu batériu, a teda viac batériových článkov, ako plug-in hybrid alebo hybrid. V prípade hybridov a plug-in hybridov by tak dokázali výrobcovia batériami osadiť ďaleko viac vozidiel, ako keby sa jednalo o čisté elektromobily.
NEPREHLIADNI
Toyota zaujala voči elektromobilom jednoznačné stanovisko. Budúcnosť vidí v iných ekologických pohonoch
Ako ďalší príklad uviedol priame porovnanie plug-in hybridov Toyota s jeho vlastnou Teslou Model X. Nové Toyoty RAV4 Prime majú šestinovú batériu v porovnaní s jeho Modelom X. V praxi to znamená, že s rovnakým „objemom“ batérie, ako má jeho jedno auto, môže znižovať produkciu CO2 až šesť majiteľov plug-in hybridnej Toyoty.
V tomto prípade ale dodal, že veľmi záleží od toho, aké jazdy majiteľ auta vykonáva. Ak prevažne dochádza iba do práce v okruhu pár desiatok kilometrov, aj s plug-in hybridom dokáže väčšinu času jazdiť výhradne na elektrinu. Ak ale majiteľ auta denne prekonáva stovky kilometrov, je pre neho rozhodne lepší čistý elektromobil, prípade vodíkové auto.
Šíria aj dezinformácie o batériových vozidlách
Vedenie Toyoty sa chytá každej príležitosti, kedy môže batériové vozidlá nejakým spôsobom dehonestovať. Vo veľkom šíria informácie, že ťažba vzácnych kovov potrebných na výrobu batérií produkuje ešte viac emisií, a tým pádom je menej ekologická, než spaľovacie auto počas celého životného cyklu.
Tejto otázke sa však už venovalo nespočetné množstvo odborníkov, ktorí vo svojich štúdiách dokázali, že elektromobil je aj viac ako 100-krát ekologickejší, než spaľovák, a to aj vtedy, ak sa pozeráme na celý životný cyklus oboch áut. Navyše, vzácne kovy z batérií sa dajú recyklovať a použiť pri ďalšom elektromobile, kdežto benzín, ktorý sa spáli, sa nenávratne premení na CO2.
Vo vodíkových technológiách patrí k špičke
Vodíkové technológie Toyoty aktuálne patria k tým najlepším na trhu. Vypichnúť môžeme napríklad vodíkovú Toyotu Mirai, ktorá sa mimochodom veľmi páči aj nášmu ministrovi hospodárstva, Richardovi Sulíkovi, ktorý sa v nej vozí.
Slovensko sa už pripravuje na príchod vodíka. Prvá čerpacia stanica na vodík bude v Bratislave. Realitou by sa pritom mala stať už počas septembra. Slovenskí motoristi tak dostanú možnosť tankovať aj vodíkové autá.
Ako však priznal sám minister, zatiaľ máme na Slovensku iba jeden takýto automobil. Rezort hospodárstva dlhodobo pracuje na výraznejšom presadení vodíka. Vypracoval Národnú vodíkovú stratégiu, ktorá definuje strategickú úlohu štátu pri využití vodíkových technológií.
Následne vznikne akčný plán, v ktorom už budú konkrétne úlohy orgánov štátnej správy. Realizáciou opatrení a ich zavedením do praxe sa podľa ministerstva vytvoria podmienky pre dekarbonizáciu hospodárstva a energetiky, priemyselných procesov, dopravy a mobility.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slovensko vraj na tom nie je vôbec zle. Ministerstvo zabúda na najdôležitejšiu vec, ktorá brzdí elektromobily
Najväčší strach EV je minulosťou. BMW ukázalo „nesmrteľnú“ AI batériu, akú svet ešte nevidel
TOP Jeden z TOP elektromobilov dostal veľké vylepšenie. Odstránili vec, ktorú mnohí nenávideli (RECENZIA)
Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
Bentley ukázal elektrickú beštiu s výkonom tanku. Vedľa nej vyzerá nový Jaguar ako hračka
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rekordný júl: Odvážny Slovák stavil 200-tisíc eur, ďalší zbohatol o 13 332 %
Svetoznámu influencerku zo Slovenska sleduje 6,9 milióna ľudí: Na Tyršáku odhalí, prečo odišla do zahraničia
Vedci rozlúštili 3 000 rokov starý poklad z Babylonu. Pomohla im umelá inteligencia
Polícia vyšetruje úmrtie 4-ročného chlapca. Tragédia sa odohrala pri Liptovskej Mare
Najzamestnávateľ roka ohlásil hromadné prepúšťanie na Slovensku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Najväčší strach EV je minulosťou. BMW ukázalo „nesmrteľnú“ AI batériu, akú svet ešte nevidel
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
Poslanci európskeho štátu chcú zaviesť kuriózny poplatok. Zaplatíš za to, že prechádzaš jeho územím
ÚRSO varuje: Brusel nás môže uvrhnúť do energetickej krízy, môže za to plyn
Slovensko je pod paľbou. Trumpove clá môžu stáť krajinu miliardy aj 20-tisíc miest
Hotovosť je pasé: Slováci prechádzajú na digitálne platby rýchlejšie než kedykoľvek predtým
Energetici idú modernizovať Slovensko. Čaká nás prerábka, aká tu ešte nebola
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP