Šírenie koronavírusu neutícha ani na Slovensku. V posledných dňoch zazneli nové návrhy a pribudli ďalšie prísne opatrenia, ktoré majú zamedziť rozšíreniu ochorenia COVID-19. Na Slovensko sa však vracajú ďalší občania zo zahraničia, ktorí sú po príchode domov povinní ostať v 2-týždňovej karanténe.

Stovky z nich však toto nariadenie nerešpektovali, za čo im bola udelená pokuta vo výške až 1 659 €. Premiér Igor Matovič chcel zaviesť sledovanie Slovákov kvôli karanténe. O spoluprácu požiadal mobilných operátorov, u ktorých sme zisťovali ďalšie detaily.

Aktualizácia 25.3. o 15:50: 

Parlament dnes schválil v zrýchlenom legislatívnom konaní nový zákon „lex korona“, ktorý umožní sledovanie jednotlivých občanov Slovenska s podozrením na nákazu koronavírusom, informoval Denník N. Pôvodný návrh sa vzťahoval na plošné sledovanie občanov, koalícia však po silnej kritike podmienky okresala iba na lokálne sledovanie jednotlivcov. Z pôvodného návrhu bolo vypustené získavanie prevádzkových údajov.

Úrad verejného zdravotníctva bude mať prístup len k menu, priezvisku a trvalému bydlisku komunikujúcich strán a k údajom o ich polohe. To je všetko. Nikto nebude mať prístup k Vašim správam, nikto nebude počúvať Vaše rozhovory. To, o čom sa rozprávate a to, o čom si píšete, je chránené a nikto sa k tomu nedostane,informoval vo svojom statuse podpredseda parlamentu Juraj Šeliga ešte pred schválením zákona.

Všetky získané dáta budú navyše anonymizované a využívané len na potrebné úkony pre identifikáciu osoby a štatistické spracovanie. Úrad verejného zdravotníctva bude musieť o údaje požiadať písomne. Zbieranie a spracovanie získaných údajov je navyše obmedzené časovou lehotou, ktorá trvá najdlhšie iba počas vyhláseného mimoriadneho stavu a najneskôr iba do konca roka 2020, informuje TA3.

Zákon „lex korona“ NEUMOŽŇUJE vláde SR sledovať a zaznamenávať hlasovú, textovú alebo akúkoľvek inú komunikáciu sledovaných osôb.

Aktualizované 25.3. o 14:10: 

Vláda dnes po rokovaní pozmenila podmienky návrhu, ktorý vyvolal veľkú kritiku. Hoci sa hovorilo o plošnom sledovaní Slovákov v reálnom čase, podľa nových informácií z rokovania vlády budú podmienky výrazne okresané. Nakoniec nebude sledovanie ľudí prostredníctvom lokalizačných dát plošné, ale budú sa sledovať iba jednotlivci.

Úrad verejného zdravotníctva bude musieť v opodstatnenom dôvode požiadať telekomunikačný úrad o meno, priezvisko a lokalitu osoby alebo ľudí, ktorí mohli byť v kontakte s nakazenou osobu a budú monitorovaní. Finálna podoba návrhu však zatiaľ nie je známa a môže sa teda ešte zmeniť. Informácie priniesla v mimoriadnom spravodajstve televízia RTVS.

Zobraziť celú galériu (3)
SITA/Jana Birošová

Matovič chce „bič“ na nezodpovedných Slovákov. Pripravuje sa zmena zákona

Nový premiér Igor Matovič v nedeľnej relácii RTVS O 5 minút 12 prezradil, že sa s operátormi dohodli na sledovaní Slovákov prichádzajúcich zo zahraničia, aby dodržiavali karanténu. Ďalej hovoril o tom, že každý takýto občan by od svojho operátora dostal každé ráno notifikačnú SMS správu, ktorá by ho informovala o povinnom dodržiavaní karantény a zvyšnom počte dní, ktorí musia stráviť v izolácii.

Keď budeme vidieť, že to nezaberá, nasadíme to, že áno, budeme ho lokalizovať, či sa pohybuje iba tam, kde by sa pohybovať mal, lebo jednoducho chránime záujem všetkých ostatných. My nebudeme chrániť záujem nezodpovedného človeka,informoval v relácii O 5 minút 12 premiér Igor Matovič a dodal: „A právo na nejakú ochranu jeho súkromia teraz musí ísť zo stola dole, lebo jednoducho vyšší záujem je verejný záujem a ten budeme chrániť.“

Takýmto spôsobom by mohol štát kontrolovať ľudí zo zahraničia, aby svojvoľne neopúšťali karanténu a nevystavovali svoje okolie riziku nákazy. Doteraz sa totiž podľa agentúry SITA vrátilo zo zahraničia 1 468 Slovákov, pričom 409 z nich sa vrátili sami a prevoz ďalších 1059 ľudí zabezpečil štát. K tejto téme sa vyjadrila aj podpredsedníčka vlády SR pre investície a informatizáciu Veronika Remišová, informovala agentúra SITA.

Toto riešenie je zamerané na to, aby spomalilo nákazu, aby sme zabezpečili okamžitú izoláciu osôb v kontakte s potvrdeným prípadom nákazy a testovanie nakazených ešte pred prvými príznakmi. Pracujeme na ňom aj s komunitou dobrovoľníkov, odborníkov spoločne so Slovensko.Digital a veríme, že to bude jeden z dôležitých nástrojov ako zabrániť šíreniu tejto pandémie,“ povedala vicepremiérka.

Premiér tiež v relácii RTVS informoval, že predošlá vláda Petra Pellegriniho tento jeho návrh odmietla. Teraz ho však môže aktuálna vláda znova využiť a navrhnúť zákon, ktorý by takéto sledovanie umožnil. Sledovanie ľudí prostredníctvom dát od mobilných operátorov by však nenarušilo súkromie občanov. Matovič chce podľa jeho slov takýto nástroj na sledovanie určite využiť.

Ako bude znieť pozmenený zákon?

Štát novelizuje zákon (už je predložený na rokovanie vlády) o elektronických komunikáciách. Paragraf 63 zákona obsahuje nový odsek v nasledovnom znení:

„Údaje, ktoré sú predmetom telekomunikačného tajomstva podľa odseku 1 písm. b) až d) možno v čase mimoriadnej situácie alebo núdzového stavu v zdravotníctve sprístupňovať Úradu verejného zdravotníctva na účel ich zberu, spracovávania a uchovávania v rozsahu potrebnom na identifikáciu fyzických osôb v záujme ochrany života a zdravia, a to aj v príčinnej súvislosti so vznikom pandémie alebo šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby.

Údaje podľa predchádzajúcej vety môže Úrad verejného zdravotníctva zbierať, spracúvať a uchovávať počas trvania mimoriadnej situácie alebo núdzového stavu najdlhšie však do 31. decembra 2020.“

Zozbierané dáta budú okrem lokalizácie hlavne údaje ako telefónne číslo, obchodné meno a sídlo právnickej osoby, alebo obchodné meno a miesto podnikania fyzickej osoby podnikateľa alebo osobné údaje fyzickej osoby, ktorými sú meno, priezvisko, titul a adresa trvalého pobytu, pričom predmetom telekomunikačného tajomstva nie sú údaje, ktoré sú zverejnené v telefónnom zozname.

Zmenená novela vynecháva odsek 1 písm. a), čiže obsah prenášaných správ. Štát teda prístup do obsahu komunikácie určite nebude mať.

Podobný spôsob sledovania už funguje v Česku

Pripomíname, že v susednom Česku už má podobnú možnosť hygienické centrum, ktoré môže pristupovať k dátam o histórii pohybu nakazeného pacienta. Dostupné však nie sú informácie ako telefónne číslo a podobné citlivé údaje. Takéto sledovanie vzniklo vďaka iniciatíve „Data proti covid“.

Mobilní operátori tak môžu v susednej krajine týmto spôsobom zistiť, kde sa infikovaná osoba pohybovala až v posledných 3 týždňoch. Viac informácií o tomto projekte z Česka sa dozvieš v samostatnom článku.

Obdobným spôsobom by mohli sledovať ľudí aj mobilní operátori na Slovensku. Vyplýva to zo spomínaného návrhu Igora Matoviča, ktorý dnes na tlačovej konferencii potvrdil, že chce, aby vláda s operátormi komunikovala možnosti pre sledovanie ľudí, ktorí majú byť v karanténe, pričom chce zároveň prostredníctvom bezplatných SMS správ zvýšiť informovanosť seniorov v tejto krízovej situácii. Umožniť sledovanie má zrýchlené konanie, v ktorom bude predložená novela zákona.

My nepotrebuje sledovať, kto komu telefonuje a čo telefonuje, aké správy si posiela. Jediná informácia, ktorá je cenná, a to je toho cieľom, vedieť, kde sa nakazený človek predtým pohyboval,“ informoval Matovič na dnešnej tlačovej konferencii.

Vďaka tomu by sa výlučne len v čase takéhoto núdzového stavu umožnila kontrola pobytu Slovákov prostredníctvom lokalizačných dát od mobilných operátorov. Tí doteraz poskytli štátu súčinnosť hneď v niekoľkých prípadoch, avšak v medziach zákona.

Pokiaľ by bol takýto návrh uvedený do praxe, mohlo by sa zisťovať, kadiaľ sa nakazený človek pohyboval, ale zároveň aj to, ktorí ďalší ľudia v okolí s ním mohli prísť do kontaktu.

Niektorí operátori žiadosť krízového štábu neevidujú a sú „zviazaní“ legislatívou. To sa môže zmeniť

Doteraz bola vláda zo strany operátorov informovaná napríklad o počte Slovákov v Taliansku na základne počtu SIM kariet, ktoré sa prihlásili do roamingu a boli tiež zasielané informačné SMS správy.

Operátorov sme sa preto opýtali, ako reagujú na návrh vlády a ako sú pripravení na nové zmeny, aký je nápor na sieť z dôvodu vyššej prevádzky a vyťaženia zákazníkmi, ktorí v týchto časoch nielen viac telefonujú, ale tiež častejšie využívajú mobilné dáta.

Orange

„Štátne orgány sme žiadali, aby nám poskytli oficiálny rámec a oporu v zákone, na základe ktorej môžu operátori pristupovať k obdobným krízovým požiadavkám vzhľadom na našu zodpovednosť voči GDPR a ďalším nariadeniam ochrany osobných údajov.

Niektoré návrhy, ktoré v poslednom období verejne zaznievajú, nezohľadňujú existujúce scenáre, bezpečnostné a regulačné náležitosti, respektíve technické možnosti telekomunikačných operátorov,“ informovala FonTech.sk hovorkyňa spoločnosti Orange, Alexandra Piskunová.

O2

Operátor na otázky odpovedal aj odkázaním na tlačové správy. Ako však v nich uvádza, počet hovorov za posledné obdobie stúpol o 10 % a rovnako tak zaznamenala zvýšenú dátovú prevádzku. Hoci sa hovorí o ďalšej spolupráci vlády a operátorov pri jednotlivých krokoch potrebných k zamedzeniu šíreniu vírusu, O2 zatiaľ podľa našich informácií nezaznamenalo žiadnu žiadosť z krízového štábu.

O2 doteraz poskytlo súčinnosť príslušným inštitúciám len formou odoslania varovných SMS správ na svojich zákazníkov. Aj naďalej sme pripravení spolupracovať s krízovým štábom, výlučne však v odôvodnených prípadoch a pri splnení všetkých legislatívnych nárokov. Doteraz však v uvedenej veci neevidujeme formálnu žiadosť,“ informovala FonTech.sk Tereza Molnár, hovorkyňa O2.

Telekom

Operátor Telekom však našu redakciu informoval, že žiadosť z krízového štábu obdržal. Spoločnosť však môže postupovať len v rámci platných legislatívnych predpisov.

„Áno, boli sme kontaktovaní z krízového štábu, avšak môžeme postupovať iba v súlade s platnou legislatívou. Zatiaľ sme posielali iba plošné SMS, o ktoré nás požiadali ministerstvá,“ informoval FonTech.sk Michal Korec, hovorca Telekomu.

4ka

„Budeme podrobne sledovať iniciatívu vlády a legislatívny proces, je ešte skoro ho akokoľvek komentovať. Nateraz hlavnou prekážkou pre akúkoľvek identifikáciu a sledovanie osôb porušujúcich nariadenie o karanténe nie je technicky aspekt, ale legislatívny. Poskytujeme a poskytneme štátu súčinnosť v zmysle platných zákonov,“ informoval FonTech.sk hovorca DanubiaTel, Matúš Benčík.

Slovenská vláda chce síce zabezpečiť, aby bolo možné sledovať pohyb nakazených a zisťovať, v ktorých miestach sa za posledné dni, či týždne pohybovali, no operátori zatiaľ kompetentným úradom a inštitúciám lokalizačné dáta neposkytujú. V istom smere sú obmedzení aj zákonom, ktorý by však mal čoskoro prejsť zmenami, aby bolo umožnené práve takéto sledovanie polohy v čase krízy a núdzového stavu.

Pixabay

Ako sú vyťažené siete operátorov v posledných týždňoch?

Orange

Spoločnosť Orange informuje zákazníkov o zodpovednom využívaní mobilnej siete s cieľom poskytnúť rovnaké možnosti každému klientovi. Vo svojich odporúčaniach na oficiálnom webe uvádza, že môžu v týchto dňoch miesto posielania veľkých súborov využiť iba ich zdieľanie prostredníctvom odkazu.

Taktiež môžu miesto dátovej siete častejšie využívať pripojenie k Wi-Fi alebo pri dátovom pripojení sťahovať len naozaj nevyhnutné dokumenty. Nie je to teda o tom, že by bola prevádzka siete Orangeu preťažená, operátor chce takýmito opatreniami zabezpečiť, aby mal každý zákazník rovnako kvalitný prístup k jeho službám.

„V posledných dňoch sme zaznamenali výrazný nárast prevádzky vo viacerých oblastiach.  Hlasová prevádzka v našej sieti stúpla o 47 % a naďalej pozorujeme jej rastúci trend. Zaznamenali sme aj masívny, viac než 100% nárast volaní cez internetové aplikácie (Messenger, Skype, Whatsapp, Viber…). Mobilná dátová prevádzka nám stúpla o približne 12%, dátová prevádzka v pevnej sieti o cca 20%, v prípade SMS ide o mierny nárast (8%).  

Hoci naša sieť v súčasnosti tento nápor zvláda bez akýchkoľvek problémov, žiadame zákazníkov o jej zodpovedné vyžívanie, aby operátori dokázali zabezpečiť dostatočnú kvalitu spojenia pre všetkých. Naša sieť je na zvýšenú prevádzku pripravená,“ informovala redakciu FonTech.sk vo svojom vyjadrení hovorkyňa spoločnosti Orange, Alexandra Piskunová.

O2

Aj O2 zaznamenáva zvýšenú hlasovú prevádzku. Volania navyše trvajú dlhšie ako obyčajne, čo je možné pripisovať častejším súkromným alebo aj pracovným hovorom. Rastie tiež spotreba dát, a to nielen pri mobilnom, ale aj domácom internete, kde boli najväčšie objemy dát prenášané najmä večer.

„V poslednom týždni evidujeme značný nárast prevádzky, ktorá sa blíži najexponovanejším obdobiam v roku. Mimoriadna situácia na Slovensku sa premietla do nárastu volaní, ktorých počet stúpol až o 10%,“ hovorí Tereza Molnár v tlačovej správe.

Podľa štatistík sa priemerná dĺžka hovoru za posledný týždeň predĺžila zhruba o tretinu a až o štvrtinu narástla aj dátová prevádzka v našej sieti. Podobný trend sme zaznamenali aj pri našom Internete na doma, a to najmä v množstve odosielaných dát a predovšetkým vo večerných hodinách,“ dopĺňa Tereza Molnár.

Telekom

Telekom je pritom na väčšie vyťaženie siete pripravený. Začiatkom marca priniesol svojim zákazníkom až 1 000 GB bezplatných dát, no stále má dostatočnú rezervu pre prípad, ak by sa nápor na sieť ešte zvýšil.

„Tým, že sme vopred rátali s vyššou prevádzkou na marec, sme sa dostatočne pripravili a od prvého dňa monitorujeme záťaž siete i jej kapacitu. Napriek stúpajúcej prevádzke však sieť funguje v poriadku aj pri vyššej záťaži. Naše kapacity sme nevyčerpali a ešte máme možnosti pre rast spotreby našich používateľov,“ informoval našu redakciu Michal Korec.

Operátor nás informoval, že zvýšenú prevádzku pri hlasových službách zaznamenal už pred 2 týždňami. Spočiatku išlo o nárast 12 – 20 % a v polovici mesiaca dosiahol nárast až 80 % oproti bežnému pracovnému dňu. Stúpajúcu hlasovú prevádzku zaznamenal aj počas minulého víkendu, kedy bola už na vyššej úrovni ako v pracovný deň.

Od utorka 17.3 je prevádzka štandardne vyššia, ale už nestúpa a drží sa na rovnakých hodnotách. Dátová spotreba v mobilných sieťach razantne rástla od začiatku marca, nakoľko sme vtedy uviedli našu akciovú ponuku Nekonečné dáta na celý mesiac.

Rast celkovej prevádzky dosiahol od začiatku marca približne dvojnásobok, ale v posledných piatich dňoch sa už prevádzka ustálila. V tomto smere sa naša prevádzka vyvíja inak, lebo najväčší nárast v marci sme zaznamenali počas prvých 10 dní,“ dodal vo vyjadrení pre našu redakciu Michal Korec.

Pošli nám TIP na článok



Operátori