Vidí na 250 metrov a výkonu má ako 150 MacBookov Pro. Toto je autopilot Tesly, ktorý je jeden z najväčších pokrokov storočia
Tesla sa vo svete stala známou hlavne vďaka Elonovi Muskovi a výrobe elektromobilov. Niet pochýb o tom, že práve Tesla sa stala akýmsi priekupníkom v oblasti elektrických vozidiel. Je známa aj svojím prepracovaným autopilotom, ktorý už neraz dokázal zachrániť ľudský život.
Americká automobilka nie je čistokrvný výrobca. Môžeme povedať, že pre Teslu je najdôležitejší vývoj softvéru a umelej inteligencie, ktorá je prítomná v elektromobiloch tejto značky. Sústreďuje sa hlavne na to, aby mal vodič dokonalý zážitok z jazdy, k čomu by mal prispieť aj vyššie spomenutý autopilot.
Tesla Autopilot je dostupný v každom modeli. Ide o pokročilú funkciu asistencie pre vodiča, ktorá obsahuje napríklad sledovanie jazdných pruhov, adaptívny tempomat, automatické parkovanie, privolanie vozidla do garáže, či na parkovacie miesto. Okrem toho systém dokáže riadiť, regulovať rýchlosť, detekovať prekážky v okolí či brzdiť. Výhodou je aj možnosť rozposielania OTA aktualizácií bez toho, aby vodič musel navštíviť servisné centrum.
Autopilot toho dokáže naozaj dosť
Je potrebné si uvedomiť, že Tesla Autopilot zatiaľ nemá úplne nahradiť ľudského vodiča. Môže však pomôcť vodičom pri jazde po diaľniciach alebo pri parkovaní. V určitých momentoch je možné riadenie ponechať v kompetencii autopilota, no ak systém dosiahne vrchol svojich možností, vyzve vodiča, aby riadenie vozidla prevzal.
Pri jazde po diaľnici môže vylepšený autopilot ovládať rýchlosť vozidla na základe premávky v okolí, určiť, či ostať v jazdnom pruhu alebo sa preradiť do iného. Systém podľa businessinsider.com tiež dokáže zvládať zákruty a cesty s komplikovanými tvarmi.
Vodiči majú tiež možnosť privolať vozidlo do garáže alebo ho z nej zavolať bez toho, aby sedeli za volantom. Tesla však do každého vozidla montuje hardvér na úplné a autonómne riadenie, ktoré by sa mohlo aktivovať, keď sa zavedú potrebné softvérové a vládne nariadenia.
Podľa Tesly dokážu senzory a kamery autopilota zostaviť podrobný obraz okolia, čo umožňuje vozidlu predvídať možné kolízie s vozidlami, chodcami, cyklistami, zverou či prekážkami. Dokáže tiež čítať dopravné značenia či semafory.
Kamery, radary a mnoho ďalšieho
Vozidlá vyrobené po roku 2016 umožňujúce autonómnu jazdu sa spoliehajú na viaceré technológie. Tie dokážu zachytávať okolie a predvídať možné kolízne a nebezpečné situácie, pričom ich cieľom je v dostatočnom predstihu takýmto situáciám zabrániť.
Tesla Autopilot používa napríklad špeciálny radar, ktorý dokáže vidieť až 160 metrov pred vozidlo takmer cez čokoľvek. Dokáže vidieť dokonca cez piesok, hmlu či sneh. Radar je primárny senzor používaný na detekciu okolia vozidla.
Autopilot využíva aj osem kamier, ktoré sú určené na rôzne činnosti. Výbava pozostáva z úzkej kamery, ktorá má dosah až 250 metrov, hlavnej kamery, ktorá zachytáva 150 metrov predného priestoru, širokouhlého fotoaparátu, ktorý zachytáva 60 metrov predného priestoru a fotoaparátu, ktorý zachytí zábery z 80 metrov z bočnej strany vozidla.
Okrem toho sa tu nachádza aj širokouhlý fotoaparát, ktorý slúži na zachytávanie dopravných značiek a semaforov. Ďalšie kamery sú umiestnené v zadnej časti vozidla, pričom majú dosah až 100 metrov. Ultrazvukový 360-stupňový sonar dokáže v okruhu ôsmich metrov zaznamenať rôzne prekážky. Ultrazvukové senzory dokážu spozorovať napríklad dieťa či zviera. Na vozidle sa nachádza až 12 takýchto sonarov.
Všetkému pomáha aj GPS, ktoré dokáže zistiť polohu vozidla na ceste a hľadať optimálnu trasu do daného cieľa. Aktuálna verzia autopilota dodáva viac ako 40-násobok výpočtového výkonu v porovnaní s predchádzajúcou verziou, pričom používa neurónovú sieť vyvinutú Teslou. Tá „vidí“ okolie vozidla interpretáciou údajov získaných pomocou kamier, radarov a ultrazvukmi.
Medzi ďalšie štandardné bezpečnostné prvky patrí automatické núdzové brzdenie, varovanie pred bočným nárazom, varovanie pred kolíziou či automatické nastavenie svetiel.
Ohromujúci výkon „superpočítača“
Z technologického hľadiska Tesla využíva čip Nvidia Drive PX2, pričom podľa informácií portálu TechRepublic.com bol k systému pridaný aj ďalší čip Nvidia Parker SoC. Tieto informácie však Tesla nepotvrdila.
Súčasnú platformu Nvidia Drive PX2 možno opísať ako prvý „superpočítač“ s umelou inteligenciou na svete pre automobily s vlastným pohonom. Jeho výpočtový výkon je porovnateľný s približne 150 MacBookmi Pro. Tesla však podľa portálu Electrek.com údajne pracuje aj na svojom vlastnom SoC hardvéri, pričom sa spomína spolupráca so spoločnosťou Samsung.
Takmer každý výrobca automobilov pracuje aj na autonómnych systémoch svojich vozidiel, no momentálne má pred všetkými obrovský náskok práve Tesla. Je to hlavne z toho dôvodu, že sa viac zameriava na vývoj softvéru a umelej inteligencie, než na výrobu samotných vozidiel. To však neznamená, že vyrába nekvalitné vozidlá. Zo začiatku bola síce Tesla kritizovaná za to, aké nekvalitné autá vyrába, no dnes by už mala byť situácia o poznanie lepšia. Pre Teslu je však najdôležitejšie to, aby sa v aute nachádzal stopercentný softvér.
Tesla má oproti konkurencii veľký náskok
Vďaka prepracovanému systému, množstvu rôznych kamier či radarov dokázal autopilot v mnohých prípadoch zabrániť zrážke, vďaka čomu bolo zachránených viacero životov. O mnohých prípadoch sme ťa informovali dokonca aj v našich článkoch. Portál gearbrain.com uvádza, že podľa Tesly je úmrtnosť na cestách vrátane chodcov oveľa nižšia, ak sa použije autopilot.
Autopilot určite nezabráni všetkým nehodám, nakoľko je to nemožné, no v každom prípade s jeho použitím je oveľa nižšia pravdepodobnosť výskytu dopravnej nehody. Pri jazde s vozidlom, ktoré disponuje autopilotom, je podľa Tesly až 3,7-krát menšia pravdepodobnosť vzniku smrteľnej dopravnej nehody.
V umelej inteligencii je Tesla oproti svojej konkurencii ďaleko vpredu a bude veľmi ťažké, ak nie nemožné, ju v tomto smere predbehnúť. Automobilka je pritom stále veľmi mladá a nachádza sa v štádiu učenia sa a vylepšovania doterajších procesov. Bude preto zaujímavé sledovať, kam až môže táto technológia zájsť a čomu sa zrejme v budúcnosti pri doprave nevyhneme.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Uľahčia ti život a ušetria čas. Toto sú najlepší hlasoví asistenti na slovenskom trhu (+ako vybrať)
USA dostalo nádej, Čína mlčí. Známa AI spoločnosť našla šalamúnske riešenie na zákaz TikToku
Obľúbené čínske e-shopy čelia veľkému škandálu. Porušujú základnú vec a manipulujú s údajmi ľudí
Microsoft tlačí na pílu. Milovaný Windows príde o kľúčové funkcie, bez ktorých stráca význam
Pravidlá EÚ sú im ukradnuté. Po Mete končí s overovaním faktov ďalší gigant z USA
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Skryté nebezpečenstvo smart hodiniek: „Večné chemikálie“ nosí denne na tele 25 % Slovákov. Tieto značky prešli testom
Zlaté hodinky za 900 000 eur, svaly a sny o MMA: Ako sa moderní titani bohatstva menia z lídrov na karikatúry (KOMENTÁR)
Prevratná štúdia: Tento proces vie odstrániť odpad z mozgu. V týchto prípadoch nemá účinok
V týchto mestách stráviš za volantom hodiny. Prvé miesto rebríčka najvyťaženejšej premávky ťa prekvapí
Policajný prezident končí na svojom poste. Dôvodom je tragédia v Spišskej Starej Vsi
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
- Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Astronómia je v ohrození. Vodíkový projekt môže zatieniť svetovú ikonu na pozorovanie vesmíru
Milióny ľudí o nej nevie. Skrytá funkcia iPhonu rozpozná rastliny aj svetové pamiatky
Eset varuje Slovákov. Vishingové podvody na seniorov sú čoraz častejšie
Vedci postavili 100-metrový reaktor, ktorý vyrába palivo zo slnečného žiarenia
Nemci priznali krutú realitu. Bez technológií Američanov by sme dlho neprežili
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Skryté nebezpečenstvo smart hodiniek: „Večné chemikálie“ nosí denne na tele 25 % Slovákov. Tieto značky prešli testom
Zlaté hodinky za 900 000 eur, svaly a sny o MMA: Ako sa moderní titani bohatstva menia z lídrov na karikatúry (KOMENTÁR)
Prevratná štúdia: Tento proces vie odstrániť odpad z mozgu. V týchto prípadoch nemá účinok
V týchto mestách stráviš za volantom hodiny. Prvé miesto rebríčka najvyťaženejšej premávky ťa prekvapí
Policajný prezident končí na svojom poste. Dôvodom je tragédia v Spišskej Starej Vsi
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené