Vesmírne lety nie sú cesta pre bežných ľudí, nebezpečenstvo je voči leteckej doprave enormné
Pre zakladateľa spoločnosti SpaceX Elona Muska je hlavnou prioritou okrem bezpečného návratu posádky Crew Dragon, ktorej pristátie je naplánované v nedeľu, najmä projekt vesmírnej lode Starship. Tá má dostať ľudí nielen na Mars či na Mesiac, ale má byť použitá aj pre ambiciózny projekt prepravy ľudí po celom svete na obrovské vzdialenosti za menej ako hodinu.
Podľa popredných slovenských astronómov však predstava cestovania okolo sveta nadzvukovou rýchlosťou v kozmickej lodi vyvoláva množstvo otázok. Musk v polovici júna (16.6.) na svojom twitterovom účte uviedol, že „SpaceX buduje plávajúce štartovacie rampy určené na prepravu ľudí na Mars a Mesiac a pre hypersonické cestovanie okolo Zeme“.
Zároveň dodal, že „predtým, než na palubu takýchto komerčných letov budú môcť vstúpiť cestujúci, bude vykonaných ešte množstvo testovacích letov“. Prvý z nich by sa podľa neho mohol uskutočniť do dvoch až troch rokov. Koncept nadzvukových komerčných letov na prepravu medzi kontinentmi Musk predstavil už v septembri 2017.
Vesmírne lety sú podľa odborníkov omnoho nebezpečnejšie
Loď Starship má podľa týchto plánov vyniesť do vesmíru nosná raketa Super Heavy, ktorá sa v kozme od lode Starship odpojí a vráti sa späť na Zem. Musk pred časom uviedol, že jeden takýto let by mohol naraz prepraviť až 1000 cestujúcich. Musk okrem toho navrhol, že z dôvodu bezpečnosti obytných oblastí a tiež pre hluk rakiet bude potrebné vybudovať plávajúce štartovacie rampy na vodnej hladine približne 30 kilometrov od pobrežia.
Na tieto rampy by cestujúcich mohol prepravovať vysokorýchlostný transportný systém tzv. Hyperloop, píše internetový portál Inverse. Starship by tak let z Los Angeles do New Yorku, ktorý bežne trvá päť hodín a 25 minút, zvládol za 25 minút.
Cesta z Hongkongu do Londýna, ktorá zvyčajne trvá 11 hodín a 50 minút, by Starshipu trvala iba 34 minút. Takýto spôsob cestovania sa však nezaobíde bez určitých rizík a je otázne, či by v budúcnosti dokázal nahradiť tradičné komerčné lety lietadiel.
„Každý štart rakety, ako aj pristátie pilotovanej lode, sú veľmi komplikované a nebezpečné fázy každého letu. Počas týchto úkonov dochádza k prieniku atmosférou, čo vytvára extrémne teplotné a tlakové rozdiely na raketu, ako aj loď. To robí celý let nebezpečnejší ako bežný let lietadlom,“ uviedol astronóm Jiří Šilha z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského.
Problémom tiež môže byť prudké zrýchlenie pri štarte, ktoré by predstavovalo zhruba štyri- až päťnásobok tiažového zrýchlenia na Zemi. „To znamená, že váha človeka sa zdá byť štyri až päťkrát väčšia. Silne to zaťažuje ľudský organizmus, ktorý na to musí byť vycvičený.
Ak by sa bežne lietalo loďami Starship na rôzne miesta na Zemi, každý cestujúci by musel byť fyzicky zdatný a podstúpiť časovo náročné cvičenie pred každým štartom,“ dodal Šilha.
Cestujúci by sa museli podrobiť tréningu
S týmto tvrdením súhlasí aj Ján Svoreň z Astronomického ústavu Slovenskej akadémie vied, podľa ktorého by cestujúci pri tomto spôsobe letu zrejme museli vopred absolvovať zdravotnú prehliadku, ideálne aj krátky tréning.
„Riziko je pri veľkom preťažení veľké aj u zdravého, avšak netrénovaného človeka. Na druhej strane by išlo o lety po balistickej dráhe, kde nie je potrebné vyvinúť také zrýchlenie, ako keď chceme dostať posádku na obežnú dráhu,“ skonštatoval Svoreň.
Ani krátka doba letu však v konečnom dôsledku nemusí byť až takou výhodou.
„Dopraviť cestujúcich na štartovaciu rampu pred štartom a späť na pevninu po pristátí v mori bude časovo náročné a môže to trvať aj niekoľko hodín. Pred každým štartom treba pripraviť raketu, čo taktiež predĺži samotné trvanie letu.
Navyše na rozdiel od lietadiel rakety nemôžu štartovať a kozmické lode pristávať pri akomkoľvek počasí. Musia byť splnené niektoré striktné poveternostné podmienky. To môže viesť k častým zrušeniam či presunom letov na inú dobu,“ tvrdí Jiří Šilha.
Podľa Šilhu bude zaujímavé sledovať napredovanie tohto projektu. „Zdôraznil by som, že aj v minulosti sme mali koncept nadzvukových lietadiel Concorde, ktoré dokázali letieť rýchlosťou až 2200 km/h. Avšak kvôli ich cene, ale predovšetkým hluku, ktorý cestujúci počas letu zažívali, sa tento typ prepravy ukázal ako nie veľmi príťažlivý,“ dodal.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
1200 metrov pod pyramídami objavili 38 000 rokov staré mesto, z ktorého vedcom padla sánka
O čiernych dierach sme sa ukrutne mýlili. Vedci objavili vo vesmíre niečo zvláštne, čo nemalo existovať
Môže skrývať život, no má to háčik. Blízka planéta straší astronautov, ak sa k nej priblížia, riskujú následky
Ľudstvo dostane nevyčerpateľný zdroj energie. Iba časť z neho nám dá elektrinu na milióny rokov
Teleportácia sa stala skutočnosťou. Oxfordskí vedci spravili krok, ktorý zmení svet výpočtov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Legendárna minerálka svetovej kvality sa vracia na pulty. Firma chce oživiť i chátrajúce kúpele
Prirodzený „zabijak“ rakoviny prekonáva všetky doterajšie terapie. Vedci ohlásili takmer 100 % účinnosť
Billa sťahuje z pultov obľúbenú pochúťku. Môže obsahovať nadbytok pesticídov
Milované kúpele Slovákov čaká rekonštrukcia za viac ako 5 miliónov eur. Je to len začiatok
Príspevok na opatrovanie sa zvýši až na 1 210 eur. Má byť viac peňazí pre rodiny aj pracovníkov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ľudia sa nevedia dočkať. Známa akčná séria po 12 rokoch chystá veľký návrat
- Africký štát blízko Európy sa pripravuje na vojnu. Do zbraní nalejú miliardy, analytici sa chytajú za hlavy
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Európa má miliardový poklad, ktorý nevyužíva. Milióny ton kritických surovín nám dá geopolitickú výhodu
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
-
- Africký štát blízko Európy sa pripravuje na vojnu. Do zbraní nalejú miliardy, analytici sa chytajú za hlavy
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- 1200 metrov pod pyramídami objavili 38 000 rokov staré mesto, z ktorého vedcom padla sánka
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Čína posiela flotilu ničivých zbraní do Afriky. Na papieri bojuje s pirátmi, v skutočnosti ide o niečo horšie
-
- Africký štát blízko Európy sa pripravuje na vojnu. Do zbraní nalejú miliardy, analytici sa chytajú za hlavy
- 1200 metrov pod pyramídami objavili 38 000 rokov staré mesto, z ktorého vedcom padla sánka
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Ľudstvo dostane nevyčerpateľný zdroj energie. Iba časť z neho nám dá elektrinu na milióny rokov
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP