Slovenská obchodná inšpekcia informuje o ďalšej zvolávacej akcii pre vozidlá značky Mercedes, ktorá sa týka výrazného počtu áut na Slovensku. Dôvodom sú riziká spojené s bezpečnosťou posádky aj s možnými technickými zlyhaniami. Kontrola sa má dotknúť viacerých modelových radov a konkrétnych výrobných sérií.

Stovky Mercedesov musia do servisu

Najviac pozornosti si vyžadujú dodávky Viano a Vito s typovým schválením e92001/1160048*01-*09 s interným označením 639. Ide o vozidlá vyrobené od 3. decembra 2002 do 24. februára 2006. Na Slovensku sa nachádza 707 takýchto kusov.

Pri týchto autách je kľúčovou témou airbag vodiča. Počas predošlých výmen sa v niektorých prípadoch mohol namontovať potenciálne chybný modul od spoločnosti Takata. V prípade nehody by Airbag by neposkytoval žiadny záchytný účinok a hrozilo by riziko zranenia cestujúcich v dôsledku oddelenia častí generátoru plynu.

Rovnaké modely môžu mať aj problém s nastavovacími koľajničkami zadných sedadiel. Chýbajúce zarážky môžu pri náraze alebo prudkom brzdení spôsobiť posun sedadla. Tým sa zvyšuje riziko zranenia cestujúcich. Na Slovensku sa eviduje jedno vozidlo s týmto nedostatkom.

servis a nabúrané autá
Freepik (Úprava redakcie)

Riziko požiaru, zlyhania airbagov aj strata pohonu

Medzi novšími autami sa upozorňuje na triedu G s číslom typového schválenia el2007/461830*14 s interným označením 463A. Vozidlá vyrobené od 11. do 17. februára 2025 môžu mať problém s vnútorným povrchom krytu automatickej prevodovky. Nečistoty v prevodovke môžu viesť k poškodeniu komponentov, strate pohonu a zablokovaniu kolies. Na Slovensku jazdia dve takéto vozidlá.

Zvolávacia akcia sa týka aj širšieho spektra modelov značky. Ide o triedu C, model CLE, triedu E, model EQE, model EQE SUV, model EQS, model GLC, triedu S a model SL. Nedostatky súvisia s nesprávnym overením poistkových skriniek počas predošlej akcie.

Pri chybnom overení poistkových boxov môže dôjsť k zlyhaniu systémov pripojených k poistkám. Prejavom môže byť strata pohonu, poruchy zadržiavacích systémov a poruchy prístrojovej dosky. Riziko predstavuje aj možný požiar.

Zhrnutie situácie je jednoduché. SOI a Mercedes vyzývajú na kontrolu konkrétnych sérií modelov, kde sa identifikovali bezpečnostné riziká. Pri dodávkach Viano a Vito ide najmä o možné chybné airbagy od spoločnosti Takata a o problém s koľajničkami zadných sedadiel. Pri triede G z februára 2025 je témou čistota a povrchové spracovanie častí automatickej prevodovky s dopadom na jazdu.

Pri ďalších modeloch je potrebné preveriť poistkové skrinky po predchádzajúcej akcii, keďže môžu viesť k strate pohonu, zlyhaniu bezpečnostných prvkov aj k riziku požiaru.

Na Slovensku ide o stovky dotknutých áut, pričom dominantnú časť z nich predstavujú vozidlá Viano a Vito. Údaje poukazujú na presne definované obdobia výroby a konkrétne typové schválenia. Cieľom zvolávacej akcie je preverenie a náprava zistených nedostatkov s dôrazom na bezpečnosť posádky a spoľahlivú prevádzku vozidiel.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP