Minulý týždeň sme zhrnuli všetko podstatné, čo potrebuješ vedieť o PlayStation 5, tentokrát prinášame detailný prehľad o pripravovanej konzole od Microsoftu. Xbox Series X. Už má svoje oficiálne predstavenie za sebou, tu je všetko podstatné, čo o novom hernom zariadení potrebuješ vedieť.

Dátum vydania

Pripravovaný Xbox zatiaľ nedostal žiadny oficiálny dátum vydania. Konzola od Microsoftu by sa do ponúk obchodov mala dostať pred tohtoročnými Vianocami. Predpokladá sa, že Series X by mohol byť komerčne dostupný počas novembra, Geekwire však varuje, že výrobné plány herných konzol od Microsoftu, Sony aj Nintenda môžu byť ohrozené a oneskorené v dôsledku koronavírusu.

Viaceré kľúčové časti herných konzol sú totiž vyrábané práve v Číne, ktorá s vírusom stále bojuje a v krajine už boli odstavené viaceré výrobné závody. Zároveň netreba robiť žiadne unáhlené závery a nateraz platí, že Series X sa hrajúci nadšenci dočkajú medzi októbrom a decembrom tohto roka.

Cena

Momentálne nie je známa cena, za ktorú bude Microsoft svoju novú konzolu ponúkať. Isté je, že cenová relácia sa bude úzko odvíjať od ceny konkurenčnej PlayStation 5. Očakáva sa, že obe konzoly prídu na trh s podobnou cenovkou, čo naznačil aj šéf Xbox divízie, Phil Spencer. Ten v rozhovore pre The Verge potvrdil, že Microsoft sa poučil z chýb pri štarte svojej súčasnej konzoly Xbox One:

Ak si spomeniete na začiatok tejto generácie, boli sme o sto dolárov drahší a áno, mali sme nižší výkon. Povedal by som, že lekcia, ktorú sme sa pri generácii Xbox One naučili je, že v oblasti výkonu alebo ceny už viac nebudeme stáť mimo. Na Project Scarlett (pozn. pracovný názov, pod ktorým bol Xbox Series X vyvíjaný) sme začali pracovať s cieľom dosiahnuť na trhu úspech.

Xbox One sa pri uvedení na trh v roku 2013 predával za 500 dolárov, o sto dolárov viac ako konkurenčná konzola od Sony. Vyššiu cenovku sa výrobca snažil odôvodniť bohatou ponukou funkcií, množstvo z nich však v domácnostiach nikdy nenašlo reálne využitie. Výkon Xbox One bol, navyše, v porovnaní s PS4 rádovo slabší, nebolo preto divu, že fanúšikom herných konzol sa nechcelo platiť viac peňazí za menej muziky. To sa však pri novom Xboxe podľa Spencera opakovať nebude.

Technická špecifikácia a výkon
Procesor  AMD postavený na architektúre Zen 2 (bez bližšej špecifikácie)
Grafický čip  postavený na architektúre RDNA 2 (bez bližšej špecifikácie)
Grafický výkon  12 TFLOP
Pamäť  16 GB DDR6 (bez bližšej špecifikácie)
Úložisko  NVMe SSD Disk (bez bližšej špecifikácie)
Video výstup  8K, 4K, 1440p, 1080p, @120Hz
Optická mechanika  4K UHD Blu-ray
Porty  bez bližšej špecifikácie

Kľúčové vlastnosti:

Výrazne vyšší výkon –  Microsoft na svojej novej konzole odviedol kus výbornej práce a sľubuje najciteľnejší generačný skok v histórii svojich konzol. Series X bude bežať na upravenom procesore AMD Zen 2 s architektúrou RDNA. Výpočtová sila bude 4-krát vyššia ako v prípade Xbox One, potvrdený grafický výkon herného zariadenia je 12 teraflopov. V oblasti grafického výkonu bude nový Xbox až osemnásobne výkonnejší ako pôvodný Xbox One. V porovnaní s vylepšenou verziou Xbox One X, ktorý je momentálne najvýkonnejšiou konzolou na trhu, ponúkne Series X dvakrát lepší výkon.

DirectX Raytracing – o podpore raytracingu na hardvérovej úrovni sa hovorilo ako o hotovej veci, čo Phil Spencer oficiálne potvrdil. Očakávať teda môžeme pokročilé snímanie a zobrazovanie svetla, realistickejší vizuál i nasvietenie herného sveta.

Variable Rate Shading (VRS) – Xbox na trh príde s technológiou VRS, ktorá vývojárom umožní použiť nevyužité zdroje grafického čipu na zvýšenie kvality objektov, postáv a efektov v hre.  Výsledkom má byť vyšší / stabilnejší počet snímok pri vysokom rozlíšení bez straty kvality výsledného obrazu. Ako nová technológia patentovaná spoločnosťou vyzerá v praxi môžeš nájsť na videu nižšie.

SSD Disk – Nové konzoly americkej spoločnosti budú tiež vybavené NVMe SSD diskom, objavili sa informácie o rýchlosti čítania 3600Mb/s a zápisu 2200Mb/s.  Tie však zatiaľ oficiálne potvrdené neboli. SSD disk bude môcť konzola využiť aj ako virtuálnu RAM.

Quick Resume – Vďaka implementácii SSD diskov bude konzola disponovať aj funkciou rýchleho prepínania medzi hrami, tzv. Quick Resume. Nový Xbox umožní mať v pozadí otvorených hneď niekoľko herných titulov, medzi ktorými si bude môcť hráč prepínať prakticky bez akéhokoľvek načítavania.

Dynamic Latency Input – novinka, ktorá zvýši odozvu medzi ovládačom a konzolou. Technológia má optimalizovať protokol s vysokou šírkou pásma patentovaný Microsoftom a zabezpečiť okamžitú synchronizáciu signálov medzi konzolou a herným ovládačom.

Podpora HDMI 2.1, VRR a ALLM – Konzola na trh rovnako príde s podporou HDMI 2.1 a ponúkne variabilnú obnovovaciu frekvenciu (VRR) i automatický režim nízkej latencie (ALLM), vďaka ktorému bude televízor či monitor automaticky prepnutý do režimu s najnižším možným oneskorením. VRR zasa prispôsobí obnovovaciu frekvenciu televízora na frekvenciu hry, čím sa zabráni tearingu a minimalizujú sa input lagy. Oficiálna už je tiež informácia, že Series X bude podporovať zobrazovanie pri 120 snímkach za sekundu.

Smart Delivery – Nová funkcia, ktorá hráčovi vychádza v ústrety v podobe jednorázového zakúpenia hry. Ak si hráč zakúpi hru na Xbox One, bude mu vo vylepšenej verzii sprístupnená aj na Series X. To isté platí aj opačne. Hráč by teda za hru mal zaplatiť iba raz a to bez ohľadu na to, či si hru zakúpil na Xbox One alebo Series X. Microsoft zároveň zdôrazňuje, že táto funkcia nie je pre vydavateľov tretích strán záväzná, v istých prípadoch preto môže byť potrebné druhú verziu hry zakúpiť aj opätovne.

Vzhľad

Microsoft sa pri dizajne Series X rozhodne nedržal zaužívaných zvykov a predstavil zariadenie, ktoré pripomína skôr počítač ako klasickú hernú konzolu. Vzhľad konzoly bol nečakane odhalený počas Game Awards 2019 a aj keď sa s ním možno nestotožnia všetci herní fanúšikovia, jedno sa Microsoftu musí nechať. Rozhodne zanechal dojem.

Konštrukcia hernej konzoly pripomína tower PC, potvrdené bolo, že položiť ju možno do horizontálnej i vertikálnej podoby. Aj keď presné rozmery zatiaľ neboli konkretizované, na základe vydaných trailerov i obrázkov sa predpokladá, že rozmery budú približne 310 x 160 x 160 mm.

Microsoft pri dizajne konzoly stavil predovšetkým na praktickosť i efektívne vetranie, na vrchnej strane má byť pod mriežkou umiestnený výkonný ventilátor. Potvrdené tiež bolo, že Series X má byť tichší ako predchodca Xbox One X.

Neogaf / CurryPanda

Vzhľad konzoly je minimalistický, no zároveň pôsobí moderne. Čiernu konštrukciu konzoly oživuje zelená farba pod vrchnou mriežkou, na prednej časti nájdeme iba otvor na Blu-ray disk s nenápadným tlačidlom pre jeho vysunutie. Uniknutý obrázok zadnej strany s portami naznačuje prítomnosť dvojice USB-A vstupov, ďalej porty pre Ethernet, HDMI, optické audio a napájací kábel.

Pomerne záhadne pôsobí port umiestnený vedľa HDMI vstupu. Podľa Thurrot, ktorého informácie majú pochádzať zo zdroja blízkeho Microsoftu, má tento port slúžiť na dodatočné rozšírenie úložného priestoru. Objavili sa však aj názory, že cez daný vstup sa bude robiť diagnostika zariadenia, na jeho účel, ako i potvrdenie pravosti obrázku si ešte budeme musieť počkať.

Neogaf / CurryPanda

Ovládač

S ergonómiou ovládača od Microsoftu sú fanúšikovia dlhodobo spokojní, spoločnosť pri jeho next-gen dizajne preto nemala žiadne dôvody na veľké zmeny. Nový ovládač je takmer identický so svojím predchodcom, oproti aktuálnemu ovládaču má byť o niečo menší a drobné zmeny môžeme očakávať aj pri jeho tvare.

Najväčšou zmenou je implementácia Share tlačidla, pomocou ktorého budú môcť hráči okamžite zdieľať fotky a videá. Phil Spencer v tomto prípade uznal, že nie sú prví, ktorí s nápadom prišli (ovládač na pS4 tlačidlo využíva od uvedenia na trh), v tomto prípade však vypočuli žiadosti hráčov a žiadaná funkcia bude v novom ovládači skutočnosťou.

Microsoft

Druhá významná zmena sa bude týkať hybridného D-padu (šípok), ktorého tvar bude zmenený z krížového štýlu na okrúhlejší, kruhovitý tvar. Nový ovládač bude v tomto smere pripomínať Xbox One Elite. Komunikácia medzi ovládačom a konzolou bude vďaka novej technológii Dynamic Latency Input výrazne rýchlejšia, Microsoftom patentovaná novinka to má docieliť vďaka optimalizácii komunikačných protokolov.

Nový ovládač bude, samozrejme, súčasťou základného balenia Series X, Microsoft potvrdil, že bude plne kompatiblitný ako s PC, tak aj s Xbox One i staršími Xbox konzolami. To bude platiť aj opačne a nová konzola bude plne podporovať ovládač z Xbox One.

Spätná kompatibilita

Microsoft potvrdil spätnú kompatibilitu s tisíckami hier zo štyroch konzolových generácií, ktoré je možné spustiť na Xbox One. Spätná kompatibilita bude dostupná od uvedenia konzoly na trh. V zásade platí, že pokiaľ hru podporoval Xbox One, možno ju spustiť aj na Series X. Očakáva sa, že hry podporujúce spätnú kompatibilitu budú vizuálne vylepšené buď automaticky alebo pomocou dodatočných patchov. Vylepšenia sa budú líšiť v závislosti od titulu, všeobecne sa ale pri herných tituloch očakáva 4K rozlíšenie a podpora HDR.

Vylepšenia budú zároveň bezplatné. Vďaka novej funkcii Smart Delivery bude hráčovi stačiť jedna verzia hry, ktorú bude môcť spustiť na starej i novej konzole. Príkladom je exkluzivita Halo Infinite, ktorá bude dostupná ako na Xbox One, tak aj na Series X. Ak si ju hráč zakúpi na Xbox One a neskôr si ju bude chcieť vychutnať na next-gen konzole, vďaka crossbuy si ju bude môcť bezplatne stiahnuť vo vylepšenej verzii aj na Series X.

Hardvérové verzie

Názov novej generačnej konzoly „Series X“ napovedá, že nový Xbox nebude dostupný iba v jednej verzii. Tomu by zodpovedali aj správy o dvoch rôznych verziách, na ktorých má Microsoft údajne pracovať. Kódové označenie dvojice vyvíjaných konzol boli Project Scarlett a Project Lockhart. Z prvého menovaného sa stal Xbox novej generácie, o projekte Lockhart sa však stále veľa nevie.

Microsoft

Všeobecným predpokladom je, že Lockhart by mal byť menej výkonným next-gen variantom s ľudovou cenovkou. Príležitostní hráči tak dostanú výkonnejšiu konzolu, v porovnaní s Xbox One, za podstatne priaznivejšiu cenu ako Series X. Ak sa zákulisné informácie potvrdia, Xbox Lockhart by mal na trh prísť bez vstavanej čítacej mechaniky.

Microsoft už podobnú stratégiu pomerne úspešne vyskúšal aj počas tejto generácie konzol vo forme Xbox One S. Výkon herného zariadenia údajne cieli na rozlíšenie 1440p pri 60 snímkach za sekundu. Absencia mechaniky by sa mohla preniesť aj do menších rozmerov. Očakáva sa, že Microsoft na trh vyrukuje s oboma konzolami súčasne, teda koncom tohto roka.

Hry

Kým v oblasti výkonu, odhadovanej ceny i celkovej špecifikácie by mal byť nový Xbox One viac menej totožný s PlayStation 5, pri hrách sa herné spoločnosti vydali rozdielnou cestou. Sony pri PS5 plánuje predstaviť exkluzívne tituly, ktoré budú dostupné výhradne na novej konzole, zatiaľ čo Microsoft žiaden podobný krok neplánuje. Matt Booty, hlavná postava v Xbox Studios, totiž potvrdil, že všetky hry, ktoré budú vydané na generáciu X, budú dostupné aj na Xbox One:

Youtube / Xbox

Náš obsah bude nasledujúci rok-dva, vychádzať tak, že všetky tituly, podobne ako tomu je na PC, budú hrateľné na všetkých dostupných zariadeniach od Microsoftu. Chceme uistiť užívateľov, ktorí sa rozhodli kúpiť si Xbox teraz, alebo tak plánujú urobiť s Xbox Series X, že spravili dobrú investíciu. Naším cieľom je vybrať jeden či dva tituly, na ktoré sa budeme vo veľkom sústreďovať a ubezpečíme sa, že pri uvedení konzoly na trh využijú všetky jej možnosti. Pre nás to bude hra Halo Infinite.

Microsoft teda s novou konzolou predstavuje bezprecedentný krok, ktorý sa môže vyplatiť, no zároveň tiež predajom nového Xboxu dosiahnuť pravý opak. Na jednej strane totiž Microsoft nevyvíja na 100 miliónovú základňu hráčov žiaden tlak, aby si novú hernú konzolu zakúpili hneď v deň vydania a dáva im dostatok priestoru na prechod na next-gen. Na druhej strane majú užívatelia o dôvod menej nový Xbox kupovať, keďže Series X neponúkne prakticky žiadne exkluzivity a všetky herné tituly si budú môcť spočiatku zahrať aj na Xbox One.

Potvrdené hry pre Xbox Series X

Halo Infinite (Microsoft exkluzivita)

Lepší dôvod na kúpu nového Xboxu ako Halo Infinite pri štarte novej konzoly určite nenájdete. Ikonická sci-fi akcia je podľa vyhlásení zástupcov Microsoftu pripravená ukázať možnosti Series X v plnej sile, čo potvrdzuje aj nádherne vyzerajúca upútavka. Hra je postavená na novom engine Slipspace, ponúkne otvorené prostredie i pokračovanie príbehu Master Chiefa. Vývojári Halo Infinite označujú ako začiatok novej kapitoly Chiefovho života s ohľadom na jeho minulosť i udalosti, ktoré ho do novej etapy dostali.

Hellblade II: Senua’s Saga (Microsoft exkluzivita)

Prekvapivé odhalenie nového Xboxu sprevádzalo aj oznámenie pokračovania herného hitu od Ninja Theory. Hellblade 2 v roku 2017 patril medzi najväčšie herné prekvapenia a akčná adventúra si od hráčov i kritikov odnášala samú chválu. Pokračovanie bude tentokrát exkluzívnou záležitosťou pre Xbox a PC a aj keď o deji novej hry veľa nevieme, jedno je isté. Bude sa na čo pozerať. Odhalený trailer totiž po technickej stránke vyráža dych a ak sa hráčom na Series X dostane hra v rovnakej podobe, generačný skok, o ktorom sa v rámci konzol hovorí, bude skutočne citeľný.

The Lord of the Rings: Gollum

Adventúra z populárneho univerza Pána Prsteňov, v ktorej si hráči zahrajú za rozpolteného Gluma. Za hrou stoja vývojári z pomerne neznámeho štúdia Daedalic Entertainment, uvidíme teda, ako sa s populárnym námetom dokážu popasovať. Tvorcovia avizujú, že hlavného hrdinu vykreslia v doposiaľ nevidených podobách.

Watch Dogs: Legion

Ubisoft potvrdil, že pripravovaný akčný titul Watch Dogs: Legion sa dostane aj na novú konzolovú generáciu. Dátum vydania zatiaľ nebol konkretizovaný, finančná správa spoločnosti však naznačuje, že Ubisoft plánuje hru do sveta vypustiť koncom roka 2020, prípadne na jar 2021. Je teda celkom možné, že Legion bude jedným z launch titulov novej konzolovej generácie.

Gods and Monsters

Ďalší titul od Ubisoftu, ktorý bol potvrdený na existujúcu aj prichádzajúcu konzolovú generáciu. RPG titul má byť odpoveďou spoločnosti na masívny úspech jednej z najlepších RPG všetkých čias – Legends of Zelda: Breath of the Wild. Uvidíme teda, či si vývojári na seba neuplietli bič a God and Monsters obrovským očakávaniam dostojí.

Rainbow Six Quarantine

Populárna taktická strieľačka Rainbow Six sa dočká ďalšieho dielu, ktorý Ubisoft plánuje vydať v priebehu najbližšieho roka. Hra bola pôvodne odhalená na E3 2019, aj keď presný dátum vydania nikdy nedostala, herná spoločnosť jej uvedenie na trh dodatočne posunula. Či odklad súvisí s novou konzolovou generáciou nevieme, Rainbow Six je však ďalší ideálny kandidát na vydanie, spoločne s next-gen konzolami.

Predpokladané hry na Xbox Series X

Nižšie ponúkame zoznam hier, ktoré by sa mali na Xbox Series X postupne dostať. Práce na väčšine z nich už boli oficiálne potvrdené alebo prinajmenšom naznačené, zopár titulov však môže byť na zozname neoprávnene, keďže na svoje odhalenie stále čakajú.

  • Cyberpunk 2077
  • Everwild
  • Diablo 5
  • Dreams
  • Deathloop
  • Dying Light 2
  • The Elder Scrolls VI
  • Call of Duty: Black Ops 4
  • Starfield
  • Beyond Good & Evil 2
  • GTA 6
  • Assassin’s Creed: Ragnarok
  • Battlefield VI
  • Call of Duty Black Ops 4
  • Sniper Elite 5
  • Nové ročníky športových hier FIFA, NHL, NBA, WWE
  • Overwatch 2
  • Dragon Age 4
  • Marvel’s Avengers
  • BioShock 5
  • Mafia IV

Iné zariadenia