Keď sa pozrieme na dnešný systém dopravy, je jasné, že dlho to takto fungovať nemôže. Koncept dopravy sa nezmenil už niekoľko desaťročí, preto sa aj výrobcovia snažia prísť s niečím novým, čo by dopravu aspoň trochu odľahčilo a hlavne aby sa znížila produkcia emisií, ktoré sú zdvihnutým prstom pre nás všetkých. Nestačí pritom len kolonizovať inú planétu.

Väčšina nápadov však počíta s výrobou elektrických vozidiel, ktoré sú síce o čosi ekologickejšie, ale vyrobiť batérie a elektrinu si tiež berie svoju daň. Práve batérie sú často diskutovanou témou. Ambiciózne plány však odhalila spoločnosť Alstom, ktorá sa venuje výrobou vlakových rušňov. Už v roku 2022 totiž plánuje vo Veľkej Británií nasadiť vodíkové vlaky Breeze, ktoré sú schopné precestovať 1000 km na jedno natankovanie.

Rok 2040 bude prelomový

Spočiatku spoločnosť prerobí vlaky triedy 321, ktoré pochádzajú ešte z 80. rokov a patria medzi najspoľahlivejšie. Nasadené budú vo Veľkej Británií, kde je stále veľa dieselových lokomotív, nakoľko len 40 % trate je tam elektrifikovaných. Vôbec prvou krajinou však bolo Nemecko, ktoré v minulom roku nasadilo na trate dve vodíkové súpravy Codaria iLint. Británia má však so železničnou dopravou veľké plány. Do roku 2040 totiž plánuje kompletne vylúčiť z vozového parku všetky dieselové lokomotívy a na dopravu využívať len elektrinu, prípadne vodík, ak sa ukáže ako dobrým riešením.

Vlaky sú totiž dosť veľkým producentom emisií. Len na jeden kilometer spália vyše 2 litre nafty, čím sa vyprodukuje približne 6,3 kilogramu CO2. Jazda na vodík je vo všeobecnosti pokladaná za veľmi ekologickú, nakoľko jedinou splodinou je voda a prevádzka má tak úplne nulové emisie. Vodíkové vlaky ale nie sú úplnou novinkou. Predstavené boli už na začiatku tisícročia, no neboli určené na prepravu ľudí. Komerčne sa začali používať len nedávno a to už v spomenutom Nemecku.

Ako to funguje?

Keď sa natankuje vodík, uloží sa do vysokotlakových zásobníkov. Počas jazdy sa následne nasáva okolitý vzduch a spoločne s vodíkom vstupuje do chemickej reakcie, pri ktorej sa produkuje elektrina k pohonu vozidla. Pri zošliapnutí pedála sa elektrina uvoľní z palivových článkov a prúdi do elektromotora.

Na takomto princípe funguje napríklad Toyota Mirai, ktorá je jedným z mála vozidiel poháňaných vodíkom, ktoré je možné si reálne zakúpiť. Problémom však je, že v súčasnosti neexistuje tankovacia sieť, aby sa tieto vozidla aj reálne oplatilo prevádzkovať.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú