Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Lietadlá už desiatky rokov fungujú vďaka spaľovacím a turbínovým motorom, ktoré ich počas letu poháňajú vpred. Ešte v 60-tých rokoch minulého storočia však vedci prišli s fenoménom, ktorý teraz ukázal svoj ohromný potenciál. Lietadlá a drony budúcnosti môžu s objavom tímu vedcov z MIT využívať elektroaerodynamický pohon, ktorý im umožní lietať vďaka iónovému vetru.

Výskumnému tímu z MIT sa podaril obrovský úspech, keď po 58 rokoch od objavenia fenoménu iónového vetra preukázali jeho schopnosti a vlastnosti v praxi, s čím sa podelili aj v časopise Nature. Podarilo sa im totiž vytvoriť prvé lietadlo, ktoré pre svoj let nepotrebuje žiadnu turbínu ani inú pohyblivú časť a jeho vznášanie sa vo vzduchu závisí prakticky len od toku iónov medzi dvoma elektródami. Aj keď je tento objav ešte „v plienkach“, už teraz má veľký potenciál zmeniť v budúcnosti istým spôsobom leteckú dopravu či drony.

Revolúcia leteckého priemyslu je na dosah

Experimentálne lietadlo využité pre overenie výskumu vážilo len 2,45 kg a dokázalo vďaka iónovému vetru preletieť len zhruba 60 metrov. Pokiaľ by však vedci prekonali prekážky pri rozvoji tejto technológie a dokázali ju prispôsobiť aj pre väčšie lietadlá, budúce komerčné lety by sa tak zaobišli aj bez turbínových motorov. Takáto hudba budúcnosti je ale menej pravdepodobná ako to, že sa tento objav využije v menšom merítku u jednoduchších strojov ako sú drony, alebo malé lietadlá s kratším doletom.

Nenechaj si ujsť
Ako americká spoločnosť známeho miliardára priniesla revolučný spôsob vynášania satelitov lietadlami

U veľkých prepravných lietadiel by sa však iónový vietor mohol stať súčasťou ich motorov a využíval by vzduch obtekajúci okolo lietadla. V bežnej prevádzke lietadlo prekonáva odpor vzduchu, ktorý okolo neho obteká až po chvost, kde však následne dochádza k istému spomaleniu a lietadlo je „ťahané späť“. Iónový vietor ale využíva tok iónov medzi väčšou a menšou elektródou, ktoré reagujú s molekulami vzduchu a vďaka tomu vzniká sila, ktorá lietadlo „ťahá vpred“. Pre tento typ pohonu je zapotreby batéria s vysokým napätím aj 40 kV, ktorá dokáže generovať iónový vietor.

Využitím tejto technológie by tak mohlo dôjsť k značnej úspore paliva lietadiel, znížila by sa ich hlučnosť, zvýšila bezpečnosť a eliminovali by sa emisie, ktoré škodia okolitému prostrediu. Steven Barrett, profesor aeronautiky a astronautiky na MIT, začal s týmto výskumom ešte v roku 2009. Po rokoch často neúspešných pokusov však prišiel spolu so svojim tímom do úspešného konca, ktorý je však len začiatkom ešte väčšieho výskumu. Ďalším krokom vedcov je teraz optimalizácia a vývoj iónového vetra pre využitie v prvom funkčnom prototype lietadla.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú