Vynášanie satelitov na obežnú dráhu Zeme sa stalo bežným procesom, ktorý sa však snažia vylepšiť mnohé spoločnosti, vrátane SpaceX pod velením Elona Muska. Konkurencia ale nikdy nespí. Tentokrát chce dopravu satelitov do vesmíru zmeniť novozaložená firma Virgin Orbit, ktorá pre tento účel využije upravený Boeing 747. 

Satelity pohybujúce sa po zemskom orbite umožňujú správne fungovanie mnohých systémov tu na Zemi, vrátane navigácie či internetu. Neustále vylepšené modely a nové technológie chcú nahradiť staršie verzie satelitov, no ich vynášanie do vesmíru nie je vôbec lacnou záležitosťou. Po mnohých rokoch drahých letov prišiel s revolučným plánom Elon Musk, ktorý pomocou SpaceX umožnil posielať do vesmíru satelity na jednej rakete aj niekoľkokrát za sebou. Ešte jednoduchšie riešenie však chce uplatniť spoločnosť Virgin Orbit, ktorú založil Sir Richard Branson.

Jej plánom je vyslať náklad do vesmíru v rakete, ktorú vynesie vysoko nad zemský povrch prúdové lietadlo Boeing 747, prezývané tiež „Cosmic Girl“. Na jeho krídle bude visieť pripevnená raketa „LauncherOne“, ktorá sa odpáli v určitej výške, aby vyletela na orbitálnu dráhu Zeme, kde vysadí naložený satelit. Týmto spôsobom bude možné vyhnúť sa „dopravnej špičke“ na oblohe a značne znížiť vysoké náklady, pričom bude let možný aj za horšieho počasia. Viac o plánoch Virgin Orbit ti však už prezradia nasledujúce riadky.

Let rakety do vesmíru je aj dnes extrémne nákladný. Vyslať „lacnejší“ Falcon 9 stojí Elona Muska a jeho SpaceX až 62 miliónov dolárov za každý let.

Dopyt po menších a vybavenejších satelitoch však upravil požiadavky, kvôli ktorým je potrebné nájsť jednoduchšiu a cenovo efektívnejšiu cestu ako ich dostať do vesmíru.

Práve firma Sira Richarda Bransona verí, že sa jej s novým plánom podarí uspokojiť zákazníkov, ktorí budú môcť svoje satelity vysielať do vesmíru častejšie a za menej peňazí.

Nenechaj si ujsť
USA sa pripravujú na ďalšiu éru vzrušujúcich letov do vesmíru. Kľúčom budú rakety súkromných spoločností
Ani tento spôsob však nemusí byť úplne ideálny. Problémy s lietadlom totiž môžu spôsobiť oneskorenie letu rakety o niekoľko týždňov, alebo aj mesiacov a v najhoršom prípade aj o niekoľko rokov. Všetko majú v tomto prípade v rukách majitelia veľkých lietadiel.

Popasovať sa bude treba aj s leteckou dopravou a počasím.

Koncept spoločnosti Virgin Orbit ale nie je revolučným. Podobný spôsob využíva aj firma Orbit ATK, NASA a americká armáda.

Pokrok vo vývoji materiálov a pohonných hmôt však umožní lacnejšie odpálenie rakety zo stratosféry Zeme miesto toho, aby bola odpálená už na jej povrchu.

Nenechaj si ujsť
NASA dala SpaceX zelenú k testovaniu kľúčovej technológie čerpania paliva pred letmi s posádkou
Konkurent spoločnosti SpaceX sa pustil do vývoja a budovania nového dopravného systému satelitov v blízkosti Long Beach v Kalifornii.

Po dlhých prácach bola nakoniec vyvinutá prvá testovacia raketa vysoká 21 metrov s hmotnosťou až 25 ton.

Raketa „LauncherOne“ je tak pripravená vyniesť do vesmíru satelity o veľkosti chleba, ale aj chladničky, ktoré umožnia správne fungovanie mnohých systémov, vrátane internetu, alebo sledovanie počasia.

Pripojenie rakety ku krídlu lietadla trvalo menej ako 24 hodín. Príprava pre obyčajný let rakety pritom trvá aj niekoľko týždňov, počas ktorých je dopravená na umiestnená na odpaľovaciu rampu.

Nenechaj si ujsť
SpaceX odhalilo nové detaily o rakete BFR aj meno osoby, ktorá s ňou ako prvá poletí k Mesiacu
Ďalším cieľom spoločnosti je úspešne vykonať niekoľko opakovaných letov, počas ktorých bude raketa pripevnená ku krídlu Boeingu 747.

Následne môže prebehnúť odpojenie rakety, aby sa ukázala funkčnosť celého mechanizmu. Tento krok bude zavŕšený odpálením rakety do vesmíru.

O zákazníkov pritom nemá Virgin Orbit núdzu. Spoločnosť už doteraz získala kontrakty za stovky miliónov dolárov. Medzi jej klientov patrí nielen NASA, ale aj americká vláda či rôzne startupové projekty.

Pošli nám TIP na článok



Novinky