Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Island urobil kontroverzný krok zavedením poplatku za kilometer pre elektrické, plug-in hybridné a vodíkové vozidlá. Cieľom tohto poplatku, ktorý platí od tohto roka, má byť vytvorenie spravodlivého systému poplatkov za používanie ciest a nahradenie tradičných daní z pohonných hmôt.

Informácie zverejnila islandská vláda na dedikovanom webe novej iniciatívy a upozornil na ňu tamojší portál RÚv.

Prakticky devastačná daň

Majitelia elektrických a vodíkových vozidiel budú platiť 6 ISK za kilometer – v prepočte zhruba 0,04 €/km, zatiaľ čo majitelia plug-in hybridov budú prispievať 2 ISK za kilometer, čo je v prepočte zhruba 1 eurocent. Pri priemernej ročnej vzdialenosti 14 000 km môžu majitelia elektromobilov očakávať mesačný poplatok v prepočte necelých 47 €, čo predstavuje celkovo 560 € ročne.

Ak by takáto daň v rovnakej výške bola zavedená na Slovensku, bola by pre elektromobilitu devastačná. Pri domácom nabíjaní by totiž mnohí Slováci za 100 prejdených kilometrov zaplatili viac na daniach než za elektrinu.

Na zavedenie novej dane islandská vláda spustila webovú stránku v angličtine, ktorá slúži na riešenie otázok vodičov. Majitelia vozidiel sú povinní na nej aspoň raz ročne zaznamenávať svoje prejdené kilometre.

Novinka má znížiť emisie

Tento kontroverzný prístup vláda odôvodnila prechodom na čistejšiu energiu a snahou znížiť uhlíkovú stopu dopravy. Aj keď sa môže zdať, že tento krok by odstrašil záujemcov o elektromobily, nemusí to tak nevyhnutne byť.

TASR/BMW/Samuel Zaťko

Do roku 2025 sa totiž očakáva zavedenie podobného poplatku pre benzínové a naftové vozidlá, ktorý nahradí tradičnú daň z pohonných hmôt. Rozvoj elektromobily v regióne však môže negatívne ovplyvniť fakt, že tento poplatok bude zrejme výrazne nižší než v prípade elektromobilov, čo dokazuje aj fakt, že pre plug-in hybridy je len tretinový.

Napriek novým poplatkom ale má byť jazda na elektrický pohon naďalej ekonomicky výhodná. Vláda odhaduje, že jazda na elektrickom vozidle bude približne o 160 000 ISK (1064 €) ročne lacnejšia v porovnaní s jazdou na benzínovom alebo naftovom vozidle. Tento výpočet zahŕňa faktory, ako je daň z emisií oxidu uhličitého a vyššia daň z pridanej hodnoty pre konvenčné vozidlá.

Najviac budú trpieť tí, ktorí dochádzajú

Vláda sa zaoberá obavami, že poplatok za kilometer neúmerne postihuje obyvateľov mimo veľkých miest, ktorí musia dochádzať. Väčšina elektrických a plug-in hybridných vozidiel, ktoré budú v roku 2024 podliehať poplatku, sa ale nachádza v regióne hlavného mesta, čím sa má zabezpečiť „spravodlivé“ rozdelenie nákladov.

Pixabay

Treba však opäť poukázať na to, že tento krok bude nateraz odpudzovať ľudí od prechodu na čistejší, elektrický pohon najmä v týchto rurálnych oblastiach.

Krok prichádza v čase, keď sa príjmy štátu z vozidiel znížili, zatiaľ čo výdavky na cestnú sieť vzrástli. Vláda týmto odôvodňuje potrebu nového systému financovania, pričom zdôrazňuje význam podpory rôznych pohonov do budúcnosti bez ohľadu na zdroj energie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú