Už budúci rok príde do platnosti nová legislatíva, ktorá prinesie povinné zavádzanie Inteligentného rýchlostného asistenta (ISA) do nových vozidiel. Ten má vodičov prinútiť dodržiavať rýchlostné limity, pri ich prekročení začne auto pípať podobne, ako pri nezapnutých bezpečnostných pásoch. Na blížiace sa zavedenie tejto novinky upozornila Európska rada pre bezpečnosť dopravy.

Európska únia minulý rok priniesla návrh, že všetky nové automobily, dodávky a tiež aj nákladné autá či autobusy, by mali byť od budúceho roka štandardne vybavené plejádou nových asistentov, medzi ktoré patrí aj kontroverzný Inteligentný rýchlostný asistent.

ETSC

Samozrejme, že tieto nové opatrenia sa schvaľujú s jediným cieľom, a to znížiť počet smrteľných dopravných nehôd. Na základe analýz sa predpokladá, že do 15 rokov sa podarí znížiť úmrtnosť na cestách až o 25 000 ľudí ročne, výrazne k tomu má prispieť aj nový asistent ISA.

Otravný ako nezapnuté bezpečnostné pásy

Systém ISA má v princípe fungovať podobne a v niektorých prípadoch dokonca lepšie, než signalizácia nezapnutých bezpečnostných pásov. Vozidlo bude po novom získavať dáta o maximálnej povolenej rýchlosti na základe GPS podkladov a kamery, ktorá číta dopravné značky.

Systém ISA bude podľa homologizačného protokolu aktivovaný po každom naštartovaní. Fungovať môže v niekoľkých úrovniach, pri tej prvej bude aktíve zasahovať do riadenia znižovaním výkonu motora či dokonca brzdením pri prekročení rýchlosti.

ETSC

Ak by táto úroveň vodičom vyslovene prekážala, bude možné ju deaktivovať a aktívne zostanú už iba zvukové a vizuálne výstražné efekty, ktoré budú na prekročenú rýchlosť upozorňovať. Hovorí sa tiež o možnosti deaktivácie aj tejto úrovne, avšak potom by systém strácal akýkoľvek zmysel, každý vodič by si ho totiž okamžite po naštartovaní vypol. Presné podmienky možnosti deaktivácie sú však stále v štádiu riešenia.

Akustické varovania sa ukazujú ako neúčinné

Európska komisia by chcela kaskádové akustické varovania z návrhu vyradiť, podľa odborníkov nie sú dostatočne efektívne a až 90 % vodičov by ich vypla, ak by to bolo možné. Takisto považujú za nevhodné upozornenie na prekročenie rýchlosti haptickou odozvou formou vibrácií plynového pedála.

NEPREHLIADNI
Krutá realita: Emisie v Európe klesajú, Slovensko je však na absolútnom chvoste

Ako sme už v úvode spomínali, presné pravidlá a podmienky pre nasadenie ISA systému ešte Európska komisia neschválila. V konečnom štádiu má byť dokonca na samotných výrobcoch automobilov, v akom rozsahu systém implementujú do svojich vozidiel.

Budú mať totiž na výber, či zvolia aktívny obmedzovač rýchlosti, ktorý zasiahne do riadenia, alebo iba zvukové, haptické a vizuálne výstrahy, ktoré budú pre vodiča „iba“ otravné.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom