Elektromobilita ešte nikdy nenapredovala tak rýchlo, ako je tomu v posledných rokoch. Dôvod je jednoduchý, čoraz viac áut na trhu je a ďalej bude elektrických, preto sú otázky rýchleho nabitia nesmierne dôležité. Spoločnosť StoreDot nedávno prezentovala novú batériu, ktorá sa dokáže nabiť na 80 % kapacity už pod 10 minút, informoval portál Electrive.

Stratégia spoločnosti StoreDot s názvom 100in5 sa blíži k úspešnému koncu. Cieľom je vyvinúť batériu, ktorá sa už za 5 minút na nabíjačke dokáže dobiť na 100 míľ (približne 160 km) dojazdu.

Ako informuje spoločnosť v tlačovej správe, nedávno prezentovala schopnosti svojej novej batérie priamo vo videu. Revolučný batériový článok sa im podarilo počas 10-minutového testu nabiť z 0 až na 86 %.

Teplota sa počas celej doby nabíjania držala okolo 30 stupňov Celzia a podľa viceprezidenta Yarona Feina batéria vydrží až 1 200 takýchto ultrarýchlych nabíjacích cyklov.

Nový článok pritom nie je drahý či ťažko realizovateľný prototyp. Do sériovej výroby sa dostane už v roku 2024. Tým ale firma StoreDot rozhodne nekončí. Do roku 2028 dokončí stratégiu 100in3 a do roku 2032 prinesie batériu, ktorá sa nabije na 160 km dojazdu už za 2 minúty.

Nie sú jediní

Dlhé nabíjacie časy elektromobilov sú jednou z prekážok pre väčšinu odporcov elektromobility. Mnohí sa ohrádzajú, že elektrické auto si kúpia až vtedy, keď sa čas potrebný na jeho nabitie vyrovná času natankovania plnej nádrže do spaľováku. Technológiu, ktorá by takéto niečo umožnila, máme možno na dosah.

Priemerné nabitie elektromobilu trvá zhruba 30 minút a aj to sa bavíme iba o nabití z 20 na 80 % kapacity batérie. Posledné percentá totiž dokážu predĺžiť nabíjací čas aj na viac než jednu hodinu, keďže ku koncu nabíjania nabíjací výkon klesá. Natankovanie plnej nádrže je teda skutočne podstatne rýchlejšie a „bezstarostnejšie“.

Takéto niečo zatiaľ pri elektromobiloch, respektíve pri súčasných batériových technológiách, žiaľ, nie je možné, no Institute for Basic Science (IBS) ukázal spôsob, akým by bolo možné nabiť batériu elektromobilu pokojne aj za 3 minúty. Za všetkým stoja kvantové technológie.

Batérie novej generácie

Novú technológiu kvantových batérií popisujú aj v publikácii na portáli SciTechDaily. Pri kvantových batériách sa zatiaľ bavíme iba v teoretickej rovine. Takéto batérie by mohli ukladať a uvoľňovať energiu veľmi rýchlym spôsobom, pričom využijú kvantové procesy ako napríklad zapletenie.

Inak povedané, ak by sme chceli dosiahnuť čas nabíjania zrovnateľný s natankovaním plnej nádrže, musíme vedieť nabíjať všetky batériové články naraz. Súčasné batérie neumožňujú takzvané kolektívne nabíjanie, no vedci si myslia, že kvantová technológia nabíjania batériám umožní využiť tento jav.

Institute for Basic Science

V správe sa uvádza, že priemerná batéria elektromobilu má približne 200 článkov, ak by sa teda dokázali nabíjať súčasne, viedlo by to až k 200-násobnému skráteniu nabíjacích časov oproti súčasnosti. Pri domácom nabíjaní, ktoré trvá zhruba 10 hodín, by sme nabíjací čas skrátili na tri minúty a pri nabíjaní na verejných staniciach by mohla nová technológia skrátiť čas z 30 minút iba na 9 sekúnd.

Teória je to rozhodne pekná, no pretaviť ju do reality zaberie prinajlepšom zopár rokov, možno aj desiatky. Zatiaľ si tak budeme musieť vystačiť so skracovaním nabíjacích časov iba vyššími výkonmi nabíjania či zlepšovaním nabíjacích kriviek akéhokoľvek elektromobilu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP