Aktualizované: Okrem povinných upozornení na prekračovanie maximálnej povolenej rýchlosti pribudne novým vozidlám, vyrábaným a predávaným v EÚ od júla 2022, ďalšia povinná výbava.
Ako už pred časom informovali TV Noviny Markízy, do áut pribudne tzv. predprípdava na alkoholový imobilizér. Ten bude môcť odmietnuť naštartovanie vozidla, kým si vodič „nefúkne“ do špeciálneho alkoholového testera – samozrejme, s negatívnym výsledkom.
Zatiaľ iba predpríprava
Montáž predprípravy na alkoholový imobilizér vyžaduje nariadenie EÚ schválené ešte v roku 2019, teraz však prichádza začiatok jeho platnosti. Európsky parlament a Rada EÚ sa spolu s komisiou snažia znižovať počet mŕtvych na cestách, a to aj za cenu obmedzenia nášho komfortu, napríklad v nutnosti akceptovať, alebo pred každou jazdou vypnúť upozornenie na prekročenie maximálnej rýchlosti. To spomíname nižšie v tomto článku.
Samotné alkoholové testery sa však v autách zatiaľ povinne neobjavia, predpríprava do áut inštaluje len nevyhnutné rozhranie pre ich správne fungovanie. Nariadenie totiž vyžaduje, aby bolo možné o dychovú skúšku požiadať kedykoľvek, nie len pri naštartovaní. Očakáva sa, že takúto možnosť budú vyžadovať najmä prevádzkovatelia nákladnej dopravy, teda prepravné firmy od vodičov kamiónov.
Či sa povinná kontrola hladiny alkoholu v dychu stane aj bežnou súčasťou života vodičov bežných osobných vozidiel, ešte len uvidíme. Samozrejme, fúkanie do trubičky pred každou jazdou môže byť poriadne otravné. Existujú však technológie, ktoré sa úroveň hladiny alkoholu v krvi snažia merať dotykom. Takýto senzor by zrejme mohol byť umiestnený priamo v štartovacom tlačidle.
Pôvodný článok z 25. apríla 2022: Už 6. júla tohto roka príde do platnosti nová legislatíva, ktorá prinesie povinné zavádzanie Inteligentného rýchlostného asistenta (ISA) do nových vozidiel predávaných v EÚ a teda aj na Slovensku.
Ten má vodičov nútiť dodržiavať rýchlostné limity, pretože pri ich prekročení začne auto pípať podobne intenzívne, ako pri nezapnutých bezpečnostných pásoch. Na blížiace sa zavedenie tejto novinky už vlani upozornila Európska rada pre bezpečnosť dopravy,
Dobré, ale aj tie otravné
Európska únia minulý rok priniesla návrh, aby boli všetky nové automobily, dodávky a tiež aj nákladné autá či autobusy od tohto roka štandardne vybavené plejádou nových asistentov.
S tými ostatnými asi žiadny Slovák problém mať nebude, hoci vo výsledku môžu zdvihnúť konečnú základnú cenu u nás predávaných vozidiel vyššie. Hovoríme o povinnom systéme núdzového brzdenia alebo asistentovi držania vozidla v jazdnom pruhu.
Už trochu kontroverznejšia je „čierna skrinka“, teda systém EDR, ktorý bude (podobne ako v lietadlách) uchovávať kľúčové informácie o jazde bezprostredne pred nehodou. Analyzovať bude možné napríklad okamžitú rýchlosť vozidla, uhol natočenia volantu, silu stlačenia akcelerátora alebo to, či mal vodič a posádka zapnuté bezpečnostné pásy. Väčšina z týchto údajov sa však má zaznamenávať len v rámci posledných 5 sekúnd pred nárazom, obavy zo „špehovania“ sú tak zrejme prehnané.
Združenie distribútorov a výrobcov automobilových dielov SDCM podľa Autoviny odhaduje, že vzhľadom na rozsiahle využívanie elektroniky v moderných vozidlách a faktu, že tak-či-tak všetky potrebné informácie už dnes prechádzajú cez riadiacu jednotku vozidla, by sa zvýšenie ceny vozidiel v dôsledku zavedenia čiernej skrinky mohlo zmestiť do 70 až 80 eur. Pri systéme sledovania jazdných pruhov alebo núdzového brzdenia to však vďaka kamerám bude rozhodne viac.
Prečo vlastne?
Samozrejme, tieto nové opatrenia sa schvaľujú s jediným cieľom, a to znížiť počet smrteľných dopravných nehôd. Na základe analýz sa predpokladá, že do 15 rokov sa podarí znížiť úmrtnosť na cestách až o 25 000 ľudí ročne. Výrazne k tomu má prispieť aj najrozporuplnejšia novinka – asistent ISA.
Otravný ako nezapnuté bezpečnostné pásy… alebo Start-Stop
Systém ISA má v princípe fungovať podobne a v niektorých prípadoch dokonca lepšie, než signalizácia nezapnutých bezpečnostných pásov. Vozidlo bude po novom povinne získavať dáta o maximálnej povolenej rýchlosti na základe GPS podkladov a kamery, ktorá číta dopravné značky.
Systém ISA bude podľa homologizačného protokolu povinne aktivovaný po každom naštartovaní.
Systém (určite k masívnej nevôli všetkých vodičov) na prekročenie povolenej rýchlosti podľa novej legislatívy musí upozorňovať vizuálne (upozornením na prístrojovej doske), aj zvukovo. O niečo menej otravnou alternatívou môže byť vibrovanie do plynového pedála.
V tomto smere neexistuje presná direktíva, automobilky totiž môžu k návrhu systému pristúpiť vlastnou cestou. Rozhodne tak na trhu uvidíme niekoľko úplne odlišných riešení.
Môžeš sa ho zbaviť?
Určite ti teraz napadá jedna najzásadnejšia otázka – Môžeš sa systému zbaviť, nepoužívať ho alebo vypnúť?
Podľa návrhu by to naozaj malo byť možné, ale len rovnako, ako sa dnes zbavíš systému Štart-Stop vypínajúceho motor auta na križovatkách v snahe ušetriť mililitre paliva a gramy emisií na úkor vyššieho opotrebenia štatéra a batérie.
Inak povedané, po každom naštartovaní bude ISA povinne zapnutý a vodič, ktorý nechce pípanie, vibrácie či blikanie upozornení, ho bude musieť pravidelne vypínať.
Akustické varovania sa ukazujú ako neúčinné
Zdá sa však, že za možnosť systém vypnúť, ešte v konečnom dôsledku môžeme byť radi. Európska komisia totiž pôvodne chcela kaskádové akustické varovania z návrhu vyradiť. Podľa odborníkov nie sú dostatočne efektívne a až 90 % vodičov by ich vypla, ak by to bolo možné.
Takisto považujú za nevhodné upozornenie na prekročenie rýchlosti haptickou odozvou formou vibrácií plynového pedála. Najagresívnejší návrh dokonca hovoril o automatickom brzdení alebo obmedzení výkonu pri prekročení rýchlosti, čo by však v určitých situáciách mohlo na cestách urobiť viac škody, ako úžitku.
NEPREHLIADNI
Krutá realita: Emisie v Európe klesajú, Slovensko je však na absolútnom chvoste
Až o pár mesiacov uvidíme aj to, ako budú systémy v jednotlivých autách fungovať. Čítanie dopravných značiek a ani dáta z mapových podkladov totiž nemusia byť vždy presné. Jedno je však isté. Vo fórach a komentároch o nových automobiloch tak k elektromobilom, trojvalcovým motorom a systéme štart-stop pribudne ďalší triedny nepriateľ.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
článok týždňa Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
Boja sa Rusov. Prvá krajina EÚ dostane najpokročilejšiu obranu sveta, stroskotal na nej aj Irán
Niečo zvláštne sa stalo 3 sekundy po štarte. Nová správa o havárii Air India šokuje
Recenzia TEST: Renault Kangoo ukazuje, že SUV nie je jediná možnosť. A možno ani najlepšia
Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rekordný júl: Odvážny Slovák stavil 200-tisíc eur, ďalší zbohatol o 13 332 %
Svetoznámu influencerku zo Slovenska sleduje 6,9 milióna ľudí: Na Tyršáku odhalí, prečo odišla do zahraničia
Vedci rozlúštili 3 000 rokov starý poklad z Babylonu. Pomohla im umelá inteligencia
Polícia vyšetruje úmrtie 4-ročného chlapca. Tragédia sa odohrala pri Liptovskej Mare
Najzamestnávateľ roka ohlásil hromadné prepúšťanie na Slovensku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Ľudstvo rieši energetickú krízu, zatiaľ čo nás potichu ničí ešte desivejší problém
- VIDEO: V Kanade natočili pri búrke záhadnú modrú guľu. Môže ísť o fenomén, ktorý rozdeľuje vedu
- Archeológovia ostali v nemom úžase. V Poľsku objavili tisíce rokov staré pyramídy
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Ľudstvo rieši energetickú krízu, zatiaľ čo nás potichu ničí ešte desivejší problém
- Slováci tajne dovážajú smartfóny z Ázie za stovky eur lacnejšie. Prečo sa im to oplatí a ako škodia operátorom?
- Koniec drahého odsoľovania: Z morskej vody vedci získajú čistú vodu aj drahú surovinu
-
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Slovensko čaká najväčšia dopravná novela za roky. Nový zákon udrie na cestných pirátov aj e-kolobežky (PREHĽAD)
Poslanci európskeho štátu chcú zaviesť kuriózny poplatok. Zaplatíš za to, že prechádzaš jeho územím
ÚRSO varuje: Brusel nás môže uvrhnúť do energetickej krízy, môže za to plyn
Slovensko je pod paľbou. Trumpove clá môžu stáť krajinu miliardy aj 20-tisíc miest
Hotovosť je pasé: Slováci prechádzajú na digitálne platby rýchlejšie než kedykoľvek predtým
Energetici idú modernizovať Slovensko. Čaká nás prerábka, aká tu ešte nebola
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP