Kalifornia čelí významnému deficitu pri budovaní vodíkovej infraštruktúry. Podľa správy Kalifornskej rady pre kvalitu ovzdušia (CARB) dosiahne štát do roku 2025 iba 87 funkčných vodíkových čerpacích staníc namiesto plánovaných 200, čo predstavuje 60 % pokles oproti stanovenému cieľu. Vzniknutá situácia odhaľuje zložité technologické, logistické a finančné prekážky spojené s rozvojom vodíkovej mobility. Na tému upozornil portál HydrogenFuelNews.

Prekážky vo výstavbe vodíkových staníc

Kľúčovou prekážkou bola nedávna správa o uzavretí vodíkových staníc prevádzkovaných spoločnosťou Shell, čo ešte viac obmedzilo dostupnosť siete. Napriek finančným stimulom a verejno-súkromným partnerstvám sa za posledné roky otvorilo iba niekoľko nových staníc.

Ďalší problém predstavuje spoľahlivosť existujúcich staníc a obmedzené dodávky vodíka. Časté výpadky a technické problémy odrádzajú výrobcov áut od širšieho nasadzovania vozidiel na palivové články (FCEV).

FonTech/Messer

Ako fungujú vodíkové stanice?

Prevádzka vodíkových čerpacích staníc je technologicky náročnejšia než u tradičných čerpacích staníc. Vodík je skladovaný vo vysokotlakových nádržiach a pri tankovaní je prečerpávaný do nádrže vozidla. Celý proces tankovania trvá približne päť minút, čo je výhodné v porovnaní s dlhými časmi nabíjania elektrických vozidiel.

Jednou z opakujúcich sa výziev je však zamŕzanie trysiek počas tankovania, spôsobené nízkymi teplotami pri stláčaní vodíka. Táto situácia vedie k oneskoreniam a zvyšuje frustráciu vodičov. Spoločnosti, ako True Zero, pracujú na vylepšení trysiek pomocou materiálov, ktoré odolávajú mrazu, čím sa znižuje čas výpadkov. Podobne aj spoločnosť Air Products inovuje materiály trysiek, aby zlepšila ich životnosť, a firma KNF vyvíja pumpy s vysokou tesnosťou, ktoré minimalizujú riziko únikov a zvyšujú spoľahlivosť.

FonTech

Ďalším problémom je vysoká údržba kľúčových komponentov, ako sú kompresory a čerpadlá, ktoré sa opotrebovávajú rýchlejšie než ich ekvivalenty v tradičných čerpacích staniciach.

Vodík sa do staníc dodáva buď v stlačenej forme, alebo sa vyrába priamo na mieste elektrolyzérmi, ktoré rozkladajú vodu na vodík a kyslík. Ak sa tento proces napája obnoviteľnou energiou, ide o uhlíkovo neutrálnu technológiu. Napriek tomu je tempo výstavby nových staníc v Kalifornii nedostatočné na podporu masového nasadenia vozidiel na palivové články.

Zlyhávanie infraštruktúry zároveň odrádza výrobcov áut od investícií do vývoja a predaja FCEV, čím sa spomaľuje prechod na čistú mobilitu. CARB napriek tomu predpokladá, že existujúca infraštruktúra by teoreticky mohla pokryť dopyt, ak by sa zlepšila spoľahlivosť prevádzky.

Pre splnenie cieľov je nevyhnutná spolupráca verejného a súkromného sektora, strategické investície a technologické inovácie. Vodíková infraštruktúra zohráva kľúčovú úlohu pri znižovaní emisií skleníkových plynov a prechode na udržateľné zdroje energie, pričom predstavuje významnú alternatívu k elektromobilite.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP