Vodíkový pohon je v slepej uličke. Američania narazili na jeho hlavný problém, ich plán zlyhal
Kalifornia čelí významnému deficitu pri budovaní vodíkovej infraštruktúry. Podľa správy Kalifornskej rady pre kvalitu ovzdušia (CARB) dosiahne štát do roku 2025 iba 87 funkčných vodíkových čerpacích staníc namiesto plánovaných 200, čo predstavuje 60 % pokles oproti stanovenému cieľu. Vzniknutá situácia odhaľuje zložité technologické, logistické a finančné prekážky spojené s rozvojom vodíkovej mobility. Na tému upozornil portál HydrogenFuelNews.
Prekážky vo výstavbe vodíkových staníc
Kľúčovou prekážkou bola nedávna správa o uzavretí vodíkových staníc prevádzkovaných spoločnosťou Shell, čo ešte viac obmedzilo dostupnosť siete. Napriek finančným stimulom a verejno-súkromným partnerstvám sa za posledné roky otvorilo iba niekoľko nových staníc.
Ďalší problém predstavuje spoľahlivosť existujúcich staníc a obmedzené dodávky vodíka. Časté výpadky a technické problémy odrádzajú výrobcov áut od širšieho nasadzovania vozidiel na palivové články (FCEV).
Ako fungujú vodíkové stanice?
Prevádzka vodíkových čerpacích staníc je technologicky náročnejšia než u tradičných čerpacích staníc. Vodík je skladovaný vo vysokotlakových nádržiach a pri tankovaní je prečerpávaný do nádrže vozidla. Celý proces tankovania trvá približne päť minút, čo je výhodné v porovnaní s dlhými časmi nabíjania elektrických vozidiel.
Jednou z opakujúcich sa výziev je však zamŕzanie trysiek počas tankovania, spôsobené nízkymi teplotami pri stláčaní vodíka. Táto situácia vedie k oneskoreniam a zvyšuje frustráciu vodičov. Spoločnosti, ako True Zero, pracujú na vylepšení trysiek pomocou materiálov, ktoré odolávajú mrazu, čím sa znižuje čas výpadkov. Podobne aj spoločnosť Air Products inovuje materiály trysiek, aby zlepšila ich životnosť, a firma KNF vyvíja pumpy s vysokou tesnosťou, ktoré minimalizujú riziko únikov a zvyšujú spoľahlivosť.
Ďalším problémom je vysoká údržba kľúčových komponentov, ako sú kompresory a čerpadlá, ktoré sa opotrebovávajú rýchlejšie než ich ekvivalenty v tradičných čerpacích staniciach.
Vodík sa do staníc dodáva buď v stlačenej forme, alebo sa vyrába priamo na mieste elektrolyzérmi, ktoré rozkladajú vodu na vodík a kyslík. Ak sa tento proces napája obnoviteľnou energiou, ide o uhlíkovo neutrálnu technológiu. Napriek tomu je tempo výstavby nových staníc v Kalifornii nedostatočné na podporu masového nasadenia vozidiel na palivové články.
Zlyhávanie infraštruktúry zároveň odrádza výrobcov áut od investícií do vývoja a predaja FCEV, čím sa spomaľuje prechod na čistú mobilitu. CARB napriek tomu predpokladá, že existujúca infraštruktúra by teoreticky mohla pokryť dopyt, ak by sa zlepšila spoľahlivosť prevádzky.
Pre splnenie cieľov je nevyhnutná spolupráca verejného a súkromného sektora, strategické investície a technologické inovácie. Vodíková infraštruktúra zohráva kľúčovú úlohu pri znižovaní emisií skleníkových plynov a prechode na udržateľné zdroje energie, pričom predstavuje významnú alternatívu k elektromobilite.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
Staré EV batérie dostali nový život, ktorý spaľováky nikdy nepoznajú. V Texase ukladajú 24 MWh energie a napájajú stovky domácností
Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Dunaji sa potápa pontón s loďou. Hasiči bojujú o záchranu bratislavského symbolu
„Zarábam 25-tisíc mesačne vďaka biznisu, ktorý som vybudoval popri práci.“ (INŠPIRATÍVNY PRÍBEH)
Prelomový zákrok: Lekári úspešne vyliečili genetickú poruchu, ktorá bola dosiaľ neliečiteľná
Technologický gigant v problémoch: Čína tvrdí, že americké čipy môžu špehovať a vypínať na diaľku
2 100 eur mesačne, rýchly rast a uznanie. Tisíce Slovákov odišli za lepším životom k susedom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Taraba ohlásil energetickú megainvestíciu. Slovenské mestá získajú milióny eur
Slováci kupujú jazdené autá, ako nikdy predtým. Priemerný vek a nájazd prudko rastie, dominuje jedna značka
Zubár odhalil šokujúce riziká populárneho spánkového triku. Riskuješ veľké nepríjemnosti
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP