Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
Rok 2025 sa čoraz viac označuje ako obdobie explózie ultrarýchleho nabíjania elektromobilov, ktoré síce výrazne odbúrava strach z nedostatočného dojazdu, no zároveň otvára novú dilemu – za pohodlie sa možno platí skrátenou životnosťou batérie. Kým vývoj technológií rýchleho a ultrarýchleho nabíjania posúva hranice komfortu, ozývajú sa obavy zo zrýchleného starnutia akumulátorov a nejasných záručných podmienok.
Medzi spotrebiteľmi sa čoraz viac šíri presvedčenie, že časté využívanie ultrarýchleho nabíjania má na batériu podobný vplyv ako rýchlonabíjanie mobilných telefónov – teda jej skracuje životnosť, informuje CNC.
Mnohí síce nemajú presné údaje o rozsahu tohto dopadu, no vedomie, že výmena batérie môže stáť až polovicu ceny nového auta, alebo dokonca prevyšovať jeho zostatkovú hodnotu, vedie k logickému strachu. Pre mnohých to znamená nepríjemnú dilemu – vymeniť batériu alebo rovno celé vozidlo.
Vyzerá to ako pokrok, ale môže to byť pasca
Zvlášť kritická situácia nastáva u vodičov taxislužieb a zdieľanej mobility, ktorí sú na rýchle nabíjanie odkázaní prakticky denne. Výskumy ukazujú, že ak elektromobil najazdí vyše 100 kilometrov denne a používa ultrarýchle nabíjanie viac než v 70 % prípadov, jeho kapacita môže za dva roky klesnúť zo 100 % na 85 %, a to s narastajúcim tempom. Podľa výskumu univerzity Tsinghua batérie pravidelne nabíjané výkonom nad 120 kW strácajú až 40 % zo svojej životnosti v porovnaní s tými, ktoré sa nabíjajú pomaly.
Čínske nariadenia nateraz stanovujú, že výrobcovia musia na batérie a ďalšie kľúčové komponenty poskytovať záruku najmenej 8 rokov alebo 120 000 kilometrov. V praxi však býva uplatnenie týchto záruk často zložité. Výrobcovia síce deklarujú výmenu batérie, ak jej kapacita klesne pod 70 – 80 % v rámci záruky, no podmienky bývajú prísne.
Takzvané „doživotné záruky“ znejú síce veľkoryso, ale často zahŕňajú množstvo obmedzení – auto musí zostať v rukách pôvodného majiteľa, nesmie najazdiť príliš veľa kilometrov, musí byť servisované výhradne v oficiálnych servisoch a nesmie byť používané na komerčné účely. V niektorých prípadoch sa zo záruky vylučujú aj autá, ktoré ultrarýchle nabíjanie využívajú nad určitý povolený počet.
Hľadá sa spôsob, ako batériu ochrániť
Nejasnosti okolo záruk sú podčiarknuté aj nízkou informovanosťou zákazníkov – len asi 23 % vlastníkov elektromobilov rozumie detailom svojej záruky a viac než polovica sa mylne domnieva, že „doživotná záruka“ znamená bezplatnú výmenu batérie po celý čas používania vozidla.
Odborníci aj výrobcovia preto hľadajú riešenia, ako skĺbiť rýchlosť nabíjania s ochranou batérie. Technologické pokroky sa zameriavajú najmä na vylepšenie tepelných manažmentov, inteligentných batériových systémov a tzv. „ochranné režimy ultranabíjania“, ktoré automaticky upravujú nabíjací výkon podľa stavu batérie. Najmodernejšie nabíjacie stanice dokážu samé prispôsobovať prúd v reálnom čase, aby minimalizovali škody.
Z hľadiska bežného používateľa odborníci odporúčajú neprekračovať 40 % ultrarýchleho nabíjania zo všetkých cyklov a využívať pomalé nabíjanie vždy, keď to čas dovolí. Nabíjanie pri stave batérie pod 10 % alebo nad 90 % sa tiež považuje za rizikové, pretože práve v týchto extrémoch dochádza k najväčšiemu poškodeniu článkov.
Ak má ultrarýchle nabíjanie plnohodnotne fungovať a neohrozovať dlhodobú udržateľnosť elektromobility, bude nevyhnutné zaviesť vyvážený prístup – kombináciu technologických opatrení, lepšej informovanosti používateľov a jasných pravidiel pre výrobcov aj záruky. Len tak sa môže marketingové heslo o „desaťročnej bezstarostnej batérii“ premeniť na skutočnosť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Prekvapivý zvrat na trhu práce mení rebríček najžiadanejších absolventov vysokých škôl. Jednotkou už nie je IT
EÚ schválila 18. balík sankcií proti Rusku. Fico ustúpil tlaku
Fico otočil, EÚ prijala nový balík sankcií proti Rusku. Takéto majú byť garancie pre Slovensko
Snoop Dogg sa stal spolumajiteľom známeho futbalového klubu: „Príbeh klubu a regiónu ma oslovil“
Analýza miliónov letov šokuje cestujúcich a odhaľuje prekvapivú pravdu o spoľahlivosti európskych aeroliniek
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
- Výnimočný motor posunie elektromobily vpred. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý zamotá trh
- Z 500 € na 50 €. Štát odpúšťa Slovákom absurdný poplatok za staré autá, ktoré už ani neexistujú
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Svetový úspech vedcov SAV: Slováci vyvinuli zbraň proti vírusu, ktorý môže spúšťať rakovinu
Aplikácia Slovenskej pošty sa mení na digitálnu pobočku: Pribudnú kľúčové novinky
Slováci nakupujú inak, predajcov pribúda. E-shopy u nás prechádzajú premenou
Slovákov masívne ohrozuje nový typ kybernetického útoku. Je horší než phishing
USA zavedú jednotné clá. Zasiahne to vyše 150 krajín naraz
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP