Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
Rok 2025 sa čoraz viac označuje ako obdobie explózie ultrarýchleho nabíjania elektromobilov, ktoré síce výrazne odbúrava strach z nedostatočného dojazdu, no zároveň otvára novú dilemu – za pohodlie sa možno platí skrátenou životnosťou batérie. Kým vývoj technológií rýchleho a ultrarýchleho nabíjania posúva hranice komfortu, ozývajú sa obavy zo zrýchleného starnutia akumulátorov a nejasných záručných podmienok.
Medzi spotrebiteľmi sa čoraz viac šíri presvedčenie, že časté využívanie ultrarýchleho nabíjania má na batériu podobný vplyv ako rýchlonabíjanie mobilných telefónov – teda jej skracuje životnosť, informuje CNC.
Mnohí síce nemajú presné údaje o rozsahu tohto dopadu, no vedomie, že výmena batérie môže stáť až polovicu ceny nového auta, alebo dokonca prevyšovať jeho zostatkovú hodnotu, vedie k logickému strachu. Pre mnohých to znamená nepríjemnú dilemu – vymeniť batériu alebo rovno celé vozidlo.
Vyzerá to ako pokrok, ale môže to byť pasca
Zvlášť kritická situácia nastáva u vodičov taxislužieb a zdieľanej mobility, ktorí sú na rýchle nabíjanie odkázaní prakticky denne. Výskumy ukazujú, že ak elektromobil najazdí vyše 100 kilometrov denne a používa ultrarýchle nabíjanie viac než v 70 % prípadov, jeho kapacita môže za dva roky klesnúť zo 100 % na 85 %, a to s narastajúcim tempom. Podľa výskumu univerzity Tsinghua batérie pravidelne nabíjané výkonom nad 120 kW strácajú až 40 % zo svojej životnosti v porovnaní s tými, ktoré sa nabíjajú pomaly.
Čínske nariadenia nateraz stanovujú, že výrobcovia musia na batérie a ďalšie kľúčové komponenty poskytovať záruku najmenej 8 rokov alebo 120 000 kilometrov. V praxi však býva uplatnenie týchto záruk často zložité. Výrobcovia síce deklarujú výmenu batérie, ak jej kapacita klesne pod 70 – 80 % v rámci záruky, no podmienky bývajú prísne.
Takzvané „doživotné záruky“ znejú síce veľkoryso, ale často zahŕňajú množstvo obmedzení – auto musí zostať v rukách pôvodného majiteľa, nesmie najazdiť príliš veľa kilometrov, musí byť servisované výhradne v oficiálnych servisoch a nesmie byť používané na komerčné účely. V niektorých prípadoch sa zo záruky vylučujú aj autá, ktoré ultrarýchle nabíjanie využívajú nad určitý povolený počet.
Hľadá sa spôsob, ako batériu ochrániť
Nejasnosti okolo záruk sú podčiarknuté aj nízkou informovanosťou zákazníkov – len asi 23 % vlastníkov elektromobilov rozumie detailom svojej záruky a viac než polovica sa mylne domnieva, že „doživotná záruka“ znamená bezplatnú výmenu batérie po celý čas používania vozidla.
Odborníci aj výrobcovia preto hľadajú riešenia, ako skĺbiť rýchlosť nabíjania s ochranou batérie. Technologické pokroky sa zameriavajú najmä na vylepšenie tepelných manažmentov, inteligentných batériových systémov a tzv. „ochranné režimy ultranabíjania“, ktoré automaticky upravujú nabíjací výkon podľa stavu batérie. Najmodernejšie nabíjacie stanice dokážu samé prispôsobovať prúd v reálnom čase, aby minimalizovali škody.
Z hľadiska bežného používateľa odborníci odporúčajú neprekračovať 40 % ultrarýchleho nabíjania zo všetkých cyklov a využívať pomalé nabíjanie vždy, keď to čas dovolí. Nabíjanie pri stave batérie pod 10 % alebo nad 90 % sa tiež považuje za rizikové, pretože práve v týchto extrémoch dochádza k najväčšiemu poškodeniu článkov.
Ak má ultrarýchle nabíjanie plnohodnotne fungovať a neohrozovať dlhodobú udržateľnosť elektromobility, bude nevyhnutné zaviesť vyvážený prístup – kombináciu technologických opatrení, lepšej informovanosti používateľov a jasných pravidiel pre výrobcov aj záruky. Len tak sa môže marketingové heslo o „desaťročnej bezstarostnej batérii“ premeniť na skutočnosť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
RECENZIA: Má dojazd vyše 500 km na diaľnici. Nové BMW aj v základe ponúka totálny luxus
Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
Dočkali sme sa. Toto lacné SUV ide do elektriny a zachová si všetko, čo na ňom milujeme
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Za „maličkosť“ hrozí slovenským šoférom pokuta až 100 eur. Tisíce vodičov túto chybu robia každý deň
Generácia Z robí firmám vrásky: „YouTube, Instagram a TikTok sú dnešné učebnice,“ tvrdí expertka
Na Slovensko sa rútia silné búrky. Experti sa zhodli, priprav sa na silný vietor a lejak (PREDPOVEĎ)
Slováci si tu budú žiť ako králi. 10 krajín Európy s najnižšími nákladmi na život (REBRÍČEK)
Črevné baktérie pohlcujú toxické chemikálie z tvojho tela. Prelomový výskum vedie k novej ochrane zdravia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
- RECENZIA: Má dojazd vyše 500 km na diaľnici. Nové BMW aj v základe ponúka totálny luxus
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
-
- Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
- Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
Budeme tankovať lacnejší benzín? OPEC+ spustil ropnú lavínu, ktorá ovplyvní aj Slovákov
Slováci sa dočkali. ZSSK chce konečne vyriešiť jeden z najväčších problémov cestujúcich
Slovenská vláda chce AI pod kontrolou. Vymenovala vlastného splnomocnenca
Po veľkom výpadku sa Praha opäť rozsvietila. Chaos však zanechal následky
ZSSK čelí kritike: Tisíce študentov prichádzajú o nárok na bezplatnú dopravu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP