Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Plug-in hybridné vozidlá sú v očiach fanúšikov elektromobility častokrát kritizované, majitelia ich totiž nepoužívajú tak, ako by mali a častokrát produkujú podstatne vyššie emisie ako na papieri. Nie všetky plug-in hybridy sú ale rovnaké a tie od Mercedesu nad ostatnými výrazne vynikajú.

Platí to aj pri novej triede C, ktorá dostala najmodernejší plug-in hybridný pohon z dielne Mercedesu. Veľká batéria zabezpečujúca dojazd takmer 100 km na jedno nabitie a výkonné 55 kW DC nabíjanie robia z tohto auta zrejme prvý plug-in hybrid, s ktorým by som nemal najmenší problém dosiahnuť papierové hodnoty spotreby paliva.

Bez okolkov môžem prehlásiť, že ide aktuálne o najlepší plug-in hybrid na trhu, pri ktorom sa mi chyby a nedostatky hľadali veľmi ťažko.

V recenzii sa dozvieš:

  • Čo tvorí hybridnú pohonnú jednotku Mercedes C400e
  • Detailné spotreby s vybitými aj nabitými batériami, v meste aj na diaľnici
  • Ako funguje najinteligentnejší hybridný pohon s akým som sa stretol
  • Koľko trvá nabite akumulátora na DC nabíjačke
  • Aká je jazdná dynamika najvýkonnejšej plug-in hybridnej motorizácie
  • Čo ponúka interiér luxusného sedanu

Loading...

Loading…

Mercedes C400e disponuje dvojlitrovým turbobenzínovým motorom, ktorý produkuje výkon 252 koní, pričom krútiaci moment dosahuje 400 Nm. Spaľovaciemu motoru sekunduje elektromotor s výkonom 129 koní a krútiacim momentom 440 Nm. Kombinovaný výkon celej tejto sústavy je teda takmer 380 koní. Vďaka tomu dokáže C400e zrýchliť na stovku za 5,4 sekundy.

Martin Katler/FonTech

Rýchlosť tomuto autu rozhodne nechýba a jazdná dynamika by sa vďaka prítomnosti elektromotora dala prirovnať k čistokrvnému elektromobilu. Ťah je kontinuálny bez akejkoľvek turbodiery, auto sa jednoducho nepotrebuje nadýchnuť a ťahá až kým neuvoľníš plynový pedál.

Martin Katler/FonTech

V režime Šport je odozva na plyn ešte výraznejšia a v tomto jazdnom móde ma „Céčko“ aj podstatne intenzívnejší zvukový prejav. Testovaný model však nie je rýdzo športové AMG, ale stále iba „obyčajné“ C-čko s vyšším výkonom, a tak je jeho primárnou úlohou komfortné vozenie sa z bodu A do bodu B.

Martin Katler/FonTech

Túto úlohu plní Mercedes C400e na jednotku s dvomi hviezdičkami. Podvozok skvele balansuje na hrane stále komfortnej tvrdosti. Radenie prevodových stupňov je tak hladké, že vodič má pocit, ako by jazdil v elektromobile bez prevodovky.

Martin Katler/FonTech

To, čím ma ale plug-in hybridné Céčko oslnilo, je spotreba a schopnosti elektrickej časti pohonnej jednotky. Batéria má využiteľnú kapacitu 25,4 kWh, čo je takmer dvojnásobok oproti plug-in hybridom konkurenčných automobiliek.

Martin Katler/FonTech

Veľká batéria potrebuje aj rýchlejšie nabíjanie, nakoľko s bežne používanou 7,4 kW nabíjačkou by sa takýto akumulátor dobíjal takmer 5 hodín. Mercedes však svoje plug-in hybridy vybavuje technológiou DC nabíjania a v tomto prípade je to až výkonom 55 kW. Mne sa na DC nabíjačkách podarilo dosiahnuť výkon 54 kW a tento výkon sa držal prakticky od 0 % až po nejakých 80 % SoC. Keď už sa úroveň nabitia blížila k 100 %, výkon stále presahoval 30 kW. Výsledok tejto famóznej krivky je taký, že auto sa plne nabije už za 25 minút.

Martin Katler/FonTech

No a aký je dojazd? Automobilka deklaruje viac ako 100 km čisto elektrickej jazdy, mne sa však v reálnych podmienkach darilo prejsť tak 80-90 km čisto na elektrinu. Tu ale podotýkam, že to platí aj pri jazde po diaľnici rýchlosťou 130 km/h.

Martin Katler/FonTech

Mercedes C400e má totiž lepšiu diaľničnú spotrebu elektrickej energie, ako niektoré elektromobily. Mne sa podarilo na vyše 20 km úseku namerať 26 kWh/100 km pri tempomate nastavenom na 130 km/h.

Martin Katler/FonTech

V meste som dokázal jazdiť s elektrickou spotrebou okolo 22-24 kWh/100 km v závislosti od premávky a toho, či som šiel aj na obchvaty. Pár kWh energie pritom šlo na kúrenie interiéru, a tak skôr treba počítať s dojazdom do 100 km než cez stovku. Stále je to však dvojnásobne viac ako pri plug-in hybridoch iných značiek.

Martin Katler/FonTech

S vybitými baterkami som čakal spotrebu cez 10 litrov/100 km, no tu ma Mercedes druhýkrát veľmi milo prekvapil. Diaľnica s vybitou batériou pri maximálnej povolenej rýchlosti potiahla v priemere 7-8 l/100 km a rovnakú spotrebu benzínu som zaznamenal aj v mestskej premávke.

Toto je jednoznačne najlepší plug-in hybrid na trhu

Omnoho zaujímavejšia je ale dlhodobá spotreba. Počas testu som najazdil 800 km, z čoho vyše 500 km som prešiel čisto na elektrinu a zhruba 300 km tvorila jazda po diaľnici. Auto som nabíjal len ak som niekde stál, vôbec som sa nesnažil za každú cenu jazdiť na elektrinu. Napriek tomu sa finálna spotreba benzínu zastavila na 3,5 l/100 km a spotreba elektriny dosiahla 15,4 kWh/100 km.

Martin Katler/FonTech

Jazdiť s takmer 400-koňovým autom za menej ako štyri litre je absolútne šialené a len to potvrdzuje kvality a praktickú využiteľnosť plug-in hybridu od Mercedesu. K čo najlepšej schopnosti využiť kombináciu elektrického a benzínového pohonu prispieva aj inteligentná navigácia, respektíve inteligentný hybridný režim.

Martin Katler/FonTech

S takýmto niečím som sa takisto stretol po prvýkrát práve v Mercedese. Po zadaní cieľa do navigácie auto vypočíta, či do cieľa príde iba v čisto elektrickom režime. Ak to nie je možné, tak na trase samé inteligentne prepína medzi elektrickým a spaľovacím pohonom, aby dosiahlo čo najnižšiu spotrebu a aby tiež maximalizovalo využitie elektrického pohonu.

Zobraziť celú galériu (29)
Martin Katler/FonTech

Ako príklad môžem uviesť trasu Zlaté Moravce – Bratislava. Podľa navigácie bola dlhá zhruba 120 km, no elektrický dojazd plne nabitého auta bol iba niečo cez 90 km. Na displeji infotainmentu sa mi zobrazila informácia, že v elektrickom režime do cieľa neprídem a automaticky sa mi aktivoval režim Hybrid.

Martin Katler/FonTech

Následne Mercedes prepínal medzi oboma pohonmi tak, aby mi po príchode do Bratislavy ešte zostala energia na elektrickú jazdu po meste a po príjazde do cieľa auto ukazovalo elektrický dojazd iba 1 km, takže batériu auto naozaj využilo na maximum.

Martin Katler/FonTech

Z technológií by som určite vypichol projekčné OLED svetlá, ktoré na cestu dokážu premietať rôzne symboly, či už zmenu jazdného pruhu na diaľnici, informáciu o vybočení z pruhu a podobne.

Martin Katler/FonTech

Nový infotainment a obrazovky, ktoré sme prvýkrát mohli vidieť pri triede S, sú asi tým najkrajším a najpraktickejším kokpitom v súčasných moderných automobiloch. To nie je len môj skromný názor, ale názor viacerých novinárov aj ľudí. 

Systém je oproti predchádzajúcej generácii jednoduchší na ovládanie aj vďaka takzvanému „zero-layer“ menu. V praxi to funguje tak, že systém sa učí nejaké rutiny vodiča a následne mu dáva rôzne návrhy.

Zhodnotenie

Len ťažko by si dnes našiel lepší plug-in hybrid. Aj trieda S poskytuje dojazd okolo 100 km, rovnako je na tom aj GLE v kombinácii s elektrickým pohonom a naftovým motorom, no tieto autá sú z úplne inej cenovej kategórie. Mercedes triedy C je stále cenovo prijateľný, aj keď testovaný model C400e s množstvom príplatkovej výbavy stojí až 84 000 € s DPH.

Výkon 380 koní je však pre väčšinu šoférov zbytočný. Skvelú jazdnú dynamiku by poskytol aj slabší model C300e, ktorý začína na sume 66 000 €. Stále je to dosť, no treba si uvedomiť, že Mercedes je prémiová značka a už základné C-čko s benzínovým motorom stoji 48 000 €.

Plug-in hybridná trieda C je ale rozhodne najlepšie auto svojho druhu, aké môže aktuálne Slovák kúpiť a ide o jeden z mála skutočne použiteľných plug-in hybridov, s ktorými sa dá robiť spotreba písaná na papieri.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú