Výsledky ale vidieť už teraz. V osobnej doprave veľa výrobcov okrem klasických spaľovacích motorov ponúka aj elektromobily. V nákladnom segmente je situácia trochu iná, no aj tu vidieť prvé lastovičky. Nedávno sme napríklad písali o elektrickom ťahači Tesly. Japonská automobilka Toyota to však posunula ešte ďalej a momentálne testuje ťahač, ktorý funguje na vodík.
Prvé výsledky po desaťročiach vývoja
Ropa ako taká je neobnoviteľným zdrojom energie. Nie je veľmi ekologická a jej ťažba už tobôž nie. To si ľudia uvedomovali už dávno, a tak sa snažili roky vytvoriť motor, ktorý by vedel fungovať na niečo, čo je ľahko dostupné a hlavne je ho na Zemi neobmedzené množstvo. Jedným z takých prvkov je aj vodík. Je hlavnou zložkou vody a viaže sa aj na iných zlúčeninách. Prvé prototypy tu boli dávnejšie, no až doteraz nedokázali dosiahnuť takú výkonnosť, aby nahradili klasické motory.
Toyota v apríli predniesla svoju víziu, že vybuduje vlastný vozový park s nákladnými autami, ktoré budú mať nulové emisie. Prvý koncept s vodíkovým motorom, ktorý sa už momentálne testuje v Los Angeles, má výkon 500 kW a krútiaci moment 1796 Nm. Obsahuje dva zásobníky s vodíkovými článkami, respektíve jednu 12 kWh batériu. Jediné ‚‚emisie’’, ktorú produkuje, je vodná para.
Vodíkové autobusy v Tokiu ešte pred LOH 2020
Toyota má s palivovými článkami už akú-takú skúsenosť. V roku 2015 začala predávať svoj prvý automobil na vodíkový pohon – Mirai. Predalo sa však len niekoľko kusov, nakoľko ide o novú technológiu na cestách a ľudia jej zatiaľ veľmi nedôverujú. Pritom sieť čerpacích staníc je vybudovaná a má naozaj slušné pokrytie. Najnovšie plány automobilky je však predávať autobusy jazdiace na vodík ešte pred letnými olympijskými hrami v Tokiu, ktoré budú v roku 2020. Tokio je jedno z najvyspelejších miest. Je teda veľmi pravdepodobné, že sa tam tento koncept uchytí.
Konkurentom pre nákladné vozidlo od Toyoty môže byť spoločnosť Nikola Motor Company, ktorá nedávno predstavila obrovský ťahač s dojazdom 1280 – 1900 km na jedno natankovanie. Do plnej prevádzky by sa mal dostať v roku 2020.
Tech

Hyundai aj Kia skončili vývoj naftových motorov. Všetky zdroje idú do elektrifikácie

PRIPOMIENKA Najlacnejšie jazdenie autom: Vyhrá benzín, diesel, plug-in hybrid alebo CNG? Zistili sme

Trumpov posledný výkrik pred odchodom. USA pridalo na čiernu listinu už aj Xiaomi

Huawei využil v Číne softvér, ktorý rozpozná utláčanú menšinu moslimov. Kontroverzii čelí aj vláda a ďalšie firmy
