Teraz čítate
Toyota je krok od revolúcie v nákladnej doprave. Predstavila ťahač jazdiaci výlučne na vodík


Momentálne je vo svete situácia taká, že sa každá automobilka snaží znížiť emisie svojich vozidiel na minimum. Na jednej strane ich k tomu nútia európske normy, no na druhej aj akýsi varovný prst, ktorý sa nad nami vznáša.

Sleduj Fontech.sk aj na Facebooku, YouTube a Instagrame!

Výsledky ale vidieť už teraz. V osobnej doprave veľa výrobcov okrem klasických spaľovacích motorov ponúka aj elektromobily. V nákladnom segmente je situácia trochu iná, no aj tu vidieť prvé lastovičky. Nedávno sme napríklad písali o elektrickom ťahači Tesly. Japonská automobilka Toyota to však posunula ešte ďalej a momentálne testuje ťahač, ktorý funguje na vodík.

Prvé výsledky po desaťročiach vývoja

Ropa ako taká je neobnoviteľným zdrojom energie. Nie je veľmi ekologická a jej ťažba už tobôž nie. To si ľudia uvedomovali už dávno, a tak sa snažili roky vytvoriť motor, ktorý by vedel fungovať na niečo, čo je ľahko dostupné a hlavne je ho na Zemi neobmedzené množstvo. Jedným z takých prvkov je aj vodík. Je hlavnou zložkou vody a viaže sa aj na iných zlúčeninách. Prvé prototypy tu boli dávnejšie, no až doteraz nedokázali dosiahnuť takú výkonnosť, aby nahradili klasické motory.

Toyota v apríli predniesla svoju víziu, že vybuduje vlastný vozový park s nákladnými autami, ktoré budú mať nulové emisie. Prvý koncept s vodíkovým motorom, ktorý sa už momentálne testuje v Los Angeles, má výkon 500 kW a krútiaci moment 1796 Nm. Obsahuje dva zásobníky s vodíkovými článkami, respektíve jednu 12 kWh batériu. Jediné ‚‚emisie’’, ktorú produkuje, je vodná para.

Vodíkové autobusy v Tokiu ešte pred LOH 2020

Toyota má s palivovými článkami už akú-takú skúsenosť. V roku 2015 začala predávať svoj prvý automobil na vodíkový pohon – Mirai. Predalo sa však len niekoľko kusov, nakoľko ide o novú technológiu na cestách a ľudia jej zatiaľ veľmi nedôverujú. Pritom sieť čerpacích staníc je vybudovaná a má naozaj slušné pokrytie. Najnovšie plány automobilky je však predávať autobusy jazdiace na vodík ešte pred letnými olympijskými hrami v Tokiu, ktoré budú v roku 2020. Tokio je jedno z najvyspelejších miest. Je teda veľmi pravdepodobné, že sa tam tento koncept uchytí.

Konkurentom pre nákladné vozidlo od Toyoty môže byť spoločnosť Nikola Motor Company, ktorá nedávno predstavila obrovský ťahač s dojazdom 1280 – 1900 km na jedno natankovanie. Do plnej prevádzky by sa mal dostať v roku 2020.

Aká je tvoja reakcia?
Milujem to
0%
Páči sa mi to
100%
Chcem to
0%
Mám to
0%
Nepáči sa mi to
0%
Neznášam to
0%
O autorovi
Martin Lajčák
Volám sa Maťo a momentálne som študentom vysokej školy. Medzi moje záľuby patria nové technológie, športovanie a nepohrdnem ani dobrou knihou