Toyota našla využitie použitých batérii z elektromobilov. Napája nimi Mazdu
Toyota prišla s inovatívnym riešením, ako dať starým batériám z elektromobilov druhý život a zároveň pomôcť automobilovému priemyslu šetriť energiu. V Japonsku spustila systém Sweep Energy Storage System, ktorý využíva celé batériové moduly z hybridných a elektrických áut, a práve ten sa stal súčasťou energetického zázemia Mazdy vo fabrike v Hirošime. Na projekt upozornil portál InsideEvs.
Využijú veľký potenciál
Celý koncept je postavený na myšlienke, že batérie, ktoré už nie sú vhodné do áut, majú stále dostatočnú kapacitu na to, aby dokázali slúžiť ako stacionárne úložiská energie. Typickým príkladom sú vozidlá po nehode. Ak je jeho batéria v dobrom stave, môže fungovať ešte roky bez potreby recyklácie alebo, čo je horšie, skončenia na skládke. Toyota sa rozhodla tento potenciál využiť a priniesla modulárne riešenie, ktoré funguje ako vyrovnávacia pamäť medzi energetickými zdrojmi a výrobnou linkou.
Továreň Mazdy v Hirošime je prvým miestom, kde sa Sweep Battery testuje v praxi. Inžinieri tu sledujú stabilitu nabíjania a vybíjania, aby preverili, či dokáže spoľahlivo napájať časť výrobných procesov. Do budúcnosti je cieľom prepojiť systém so solárnou elektrárňou priamo vo fabrike a využívať ho podobne, ako domácnosti používajú batériové úložiská pre vlastnú spotrebu. Rozdiel je však v tom, že Toyota našla spôsob, ako priamo integrovať pôvodné meniče prúdu z áut, čím odpadáva potreba samostatného riadiaceho zariadenia.
Ďalším špecifikom systému je jeho schopnosť pracovať s batériami rôznych kapacít, chemického zloženia aj odlišného technického stavu. Sweep technológia dokáže v mikrosekundách regulovať tok elektriny v sériovo zapojených článkoch. Niektoré články dočasne obíde, iné ponechá aktívne, v závislosti od aktuálnej spotreby energie. Takto sa zabezpečí stabilný výkon a maximálne využitie dostupných zdrojov.
Toyota tento systém nevyvíjala sama. Prvý Sweep Energy Storage System vznikol v roku 2022 v spolupráci s energetickým gigantom Jera, ktorý patrí medzi najväčších výrobcov elektriny v Japonsku a zároveň patrí k najväčším svetovým odberateľom skvapalneného zemného plynu. Vtedy mal prototypový úložný systém výkon 485 kilowattov a kapacitu až 1 260 kilowatthodín. Používal pritom mix rôznych batérií – od lítiovo-iónových cez nikel-metal hydridové až po olovené.

Takýto prístup k využívaniu starých batérií ukazuje, že cirkulárna ekonomika v automobilovom priemysle môže mať veľmi praktické využitie. Kým autá dostávajú nové batériové články, tie staršie môžu ešte celé roky podporovať továrne, solárne elektrárne či iné energetické systémy. Toyota tým nielen šetrí zdroje, ale zároveň otvára cestu k udržateľnejšiemu fungovaniu automobiliek a energetických sietí
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

V 17-tich mala náušnice s Ficom a torty v tvare srdca s jeho menom. Králiková dostala kľúčový post na ministerstve
PREMIUMAž 29,9 % Slovákov žije v preplnených domácnostiach. Priemerné nájomné je 727 eur, nové bývanie pribúda extrémne pomaly

GymBeam kupuje nemeckú výrobnú firmu. Chce ovládnuť trh západnej Európy

Slovenský úspech, aký si nečakal: Naše mesto sa dostalo do TOP 10 zimných destinácií, porazilo aj Mníchov

Dcéra Juraja Blanára havarovala na nebezpečnom úseku. Minister incident objasnil
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
Proruskí hackeri v decembri zintenzívnili útoky na vládne inštitúcie vyspelej krajiny Európy
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie. Veľmoci rozmiestňujú rakety a chrlia vyhrážky
Nová TV stanica na Slovensko nepríde. Po veľkých plánoch prišlo vytriezvenie
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
Historický moment na mori: Japonsko spúšťa prvú autonómnu osobnú loď na svete
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

V 17-tich mala náušnice s Ficom a torty v tvare srdca s jeho menom. Králiková dostala kľúčový post na ministerstve
PREMIUMAž 29,9 % Slovákov žije v preplnených domácnostiach. Priemerné nájomné je 727 eur, nové bývanie pribúda extrémne pomaly

GymBeam kupuje nemeckú výrobnú firmu. Chce ovládnuť trh západnej Európy

Slovenský úspech, aký si nečakal: Naše mesto sa dostalo do TOP 10 zimných destinácií, porazilo aj Mníchov

