Dopravná situácia na cestách sa so stále väčším množstvom áut komplikuje a kvôli bezpečnosti tak musia vodiči dodržiavať svoje povinnosti, aby neohrozili ostatných účastníkov premávky. Napriek striktným zákonom sa stále nájdu aj takí, ktorí ich nerešpektujú, a tak je polícia nútená zakročiť. Počas svojej služby má polícia z dopravného oddelenia k dispozícii hneď niekoľko technológií, ktoré pomáhajú odhaliť prekročenie rýchlosti.

Slovenská polícia sa rozhodla sprísniť dohľad nad nezodpovednými vodičmi, ktorí počas šoférovania používajú za volantom aj svoj smartfón. Takéto konanie je totiž v rozpore zo zákonom a ohrozuje ostatných účastníkov premávky.

Kvôli bezpečnosti na cestách nakúpi policajný zbor fotoradary, ktoré ale zatiaľ pri dopravných kontrolách nevyužije. Štát totiž stále čaká na vypísanie súťaže a výber firmy, ktorá takéto zariadenia polícii dodá.

Používať smartfón za volantom sa rozhodne nevypláca

Nateraz si tak policajti musia pri meraní rýchlosti vystačiť s aktuálnou výbavou, ktorá však vôbec nie je na zahodenie. Dopravná polícia má k dispozícii hneď niekoľko druhov radarov, ktorými sa snažia dolapiť „pretekárov“ na našich cestách. Mnohokrát však pomocou týchto zariadení dokážu odhaliť aj viac ako len prekročenie rýchlosti. Vodiči totiž stále používajú za volantom aj svoj smartfón, čím však ohrozujú okolie.

Na krízovú situáciu reagovala aj polícia, ktorá sa na oficiálnej facebookovej stránke vyjadrila nasledovne: „Vodiči nechápu, že svojim konaním ohrozujú iných nevinných ľudí a často vymýšľajú, ako si najlepšie schovať mobil za volantom a tak ho obsluhovať.“ Výstražným prstom má byť pre takýchto nezodpovedných vodičov aj vyššia pokuta za používanie smartfónu za volantom.

Tá bola zavedená v novele zákona, ktorá zdvojnásobuje pokuty za tento priestupok. Účinnosť nadobudla 1. decembra 2019. Za používanie smartfónu za volantom tak vodič na mieste zaplatí 100 € v blokovom konaní a 200 € v riadnom konaní.

Rýchla jazda môže vyjsť poriadne draho

Vysoké tresty však hrozia aj za prekročenie rýchlosti a každá hranica zvyšuje pokutu o pekných pár stoviek eur. Pokiaľ ale vodič prekročí maximálnu povolenú rýchlosť len o pár kilometrov za hodinu, môže takýto priestupok policajt vyriešiť napomenutím.

Nenechaj si ujsť
[Aktualizované o vyjadrenie PZ] Natáčanie dopravnej nehody smartfónom: Radšej si dávaj pozor a nerob to, môžeš dostať pokutu

Horším prípadom je, ak policajti namerajú rýchlosť vyššiu aj o niekoľko desiatok kilometrov za hodinu. Potom hrozí vodičovi podľa sadzobníka pokút najvyššia možná pokuta vo výške až 800 €. Všetky pokuty nájdeš aj v priloženej tabuľke.

Na meranie však polícia používa podľa vyjadrenia hovorkyne Prezídia PZ pre FonTech.sk až 10 rôznych druhov radarov a špeciálnych kamier. Tie sa delia podľa princípu, na ktorom pracujú a ide najmä o laserové radary, videokamery pre meranie na úsekoch ciest a radary na princípe Dopplerovho javu. Známe laserové radary sa využívajú práve pri statickom meraní rýchlosti, no merať je možné aj voľnou rukou.

Špičkové radary v službách slovenskej polície

Z tohto typu sú vo výbave slovenskej polície radary typu TrueCAM od Laser Technology. Toto zariadenie dovidí na vzdialenosť 1,2 až 1,5 km a dokáže zaznamenať rýchlosť jazdy s presnosťou +-2 km/h. Vstavaná 3 MPx kamera postačuje na to, aby zachytila detailnú ŠPZ auta a tvár vodiča.

Najviac radarov vo výbave dopravnej polície s označením Ramer však pochádza od spoločnosti Ramet  a práve tie pracujú na princípe Dopplerovho javu. Modely Ramer AD 9C, Ramer AD 9O, Ramer 7 M-M, Ramer 7 CCD, Ramer 7 CCD-U a Ramer 10C môžu vodiči vidieť aj ako „bradavicu“ na nárazníku policajného auta.

Práve vďaka svojej technológii môžu tieto radary fungovať a presne merať aj počas jazdy, a to s presnosťou +-3 km/h a pri rýchlosti nad 100 km/h je odchýlka 3 % z nameranej rýchlosti. Radary Ramer zvládajú merať v oboch smeroch, a tak im neutečie žiadny cestný pirát.

Maximálny dosah radaru je však obmedzený na 60 metrov. O čosi presnejším radarom je MultaRadar CD od spoločnosti Genevo, ktorý zmeria rýchlosť s presnosťou už +- 1 km/h a nad 100 km/h je odchýlka 1 % z nameranej rýchlosti. Naraz pritom zvládne monitorovať aj 6 jazdných pruhov.

Nenechaj si ujsť
Telefonovanie za volantom, alebo ako so správnou výbavou predísť pokute. Čo na to hovorí zákon?

Špecialitou policajtov je potom aj videokamera s radarom pre úsekové meranie rýchlosti. Polcam od Polcam Systems však slúži aj na zaznamenávanie iných priestupkov, ktoré dokáže nahrať na video. Disponuje rozlíšením 720 x 576 pixelov, 26-násobným optickým a 12-násobným digitálnym zoomom. Poznávaciu značku vozidla dokáže odhaliť už na 150 metrov. Práve takouto špičkovou technikou tak polícia odhaľuje previnilcov, ktorí majú počas jazdy „ťažkú nohu“ a prekračujú povolenú rýchlosť.

Nevinný sa pokuty báť nemusí

Vynaliezavosť ľudí však nemá hraníc a proti radarom sa vyzbrojujú tzv. „antiradarmi“, teda zariadeniami, ktoré dokážu vopred odhaliť policajný radar a upozorniť na to vodiča. Odhalenie takéhoto zariadenia narobí šoférovi poriadne problémy a ďalšiu pokutu vo výške 150 €. Tá je však v iných európskych krajinách omnoho vyššia a používanie antiradarov sa trestá prísnejšie.

Zobraziť celú galériu (4)
Polícia Slovenskej republiky/Facebook

Stále však platí, že pokiaľ vodič dodržiava maximálnu povolenú rýchlosť a všetky povinnosti zo zákona, policajná hliadka nemá dôvodu mu udeliť pokutu.

Stretnúť sa tak môže s bežnou cestnou kontrolou, ktorá preverí jeho vybavenie a doklady. Bezpečná jazda sa tak vyplatí nielen kvôli bezpečnosti seba a ostatných, ale tiež kvôli peňaženke, ktorú dokážu mastné pokuty poriadne „vyžmýkať“.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú