Problémom ďalšieho rozvoja elektromobility na Slovensku je predovšetkým nedostatočná podpora domácich inovácií a výskumno-vývojového ekosystému. Ako pre agentúru SITA uviedol riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský, spustené schémy podpory pre kúpu elektromobilov ako aj pre výstavbu nabíjacích staníc formou dotácií síce majú svoje nedostatky, v tejto oblasti sa ale Slovensko môže radiť k lepšiemu európskemu priemeru. „Nemôžeme sa v tomto sťažovať, snaha zo strany štátu existuje,“ skonštatoval.
Podstatne horšie sme však na tom pri podpore domácich inovácií. Slovensku chýba v tejto sfére systematický prístup a v porovnaní s ostatnými európskymi krajinami sme na chvoste. „Slovensko je absolútne závislé od automobilového priemyslu, elektromobilita je jeho jasným trendom a my v inováciách nestíhame ani len za krajinami Vyšehradskej štvorky,“ myslí si Križanský.
Vláda podľa neho nerobí pre podporu prostredia hlavne pre menšie a stredné firmy v tejto oblasti takmer nič. „Automobilový priemysel sa prudko mení a toto je problém, ktorý výrazne pocítime o niekoľko rokov,“ domnieva sa.

Samotné poskytovanie dotácií na kúpu elektromobilov pritom riaditeľ asociácie víta, uprednostnil by však dlhodobejší rámec podpory. Na dotácie vyčlenilo Ministerstvo hospodárstva SR 6 mil. eur, čo považuje za limitujúce. „Efektívnejšie by možno bolo stanoviť nejaký časový rámec podpory, ako to je napríklad v Nemecku,“ navrhuje Križanský.
Ďalším problémom je administratívna náročnosť, ktorá podľa neho celý proces zbytočne komplikuje. Nepozdáva sa mu napríklad nutnosť zvlášť v žiadosti zdôvodňovať kúpu vozidla bežnými občanmi či povinnosť pre právnické osoby prikladať veľké množstvo zbytočných príloh.
„Máme patent robiť veci zložito, pritom ide o jednoduchý proces kúpy automobilu, takže by sme sa v tomto mohli poučiť od iných krajín v Európskej únii,“ zhodnotil. Pozitívne však hodnotí opatrenia na zvyšovanie komfortu vlastníkov elektromobilov. Či už jednoduchšie parkovanie, využívanie pruhov pre autobusy, ale aj možnosť zrýchleného odpisu elektromobilov.

Podľa neho je trend postupného prechodu na elektromobily jasný a nie je dôvod, prečo by nemal zasiahnuť aj Slovákov. „Príde to prirodzene a postupne, okolo roku 2025 sa očakáva vyrovnanie obstarávacej ceny elektromobilov a klasických áut so spaľovacím motorom, Slovákov elektromobily určite neobídu,“ uzavrel.
Slovenská asociácia pre elektromobilitu vznikla v roku 2012 s cieľom zastupovať a podporovať rozvoj dopravy a dopravnej infraštruktúry pre osobné i úžitkové elektrické vozidlá na Slovensku. Zakladajúce spoločnosti viedla k založeniu asociácie potreba vytvorenia efektívnej platformy pre komunikáciu a spoluprácu medzi verejnou správou, vzdelávacími inštitúciami, podnikateľskými subjektmi a zahraničnými partnermi.
Za úlohu si SEVA kladie iniciovať a podieľať sa na príprave zásadných materiálov, legislatívy a projektov v záujme rozvoja elektromobility.
Teraz čítajú

IKEA je synonymom ekológie. Do zelenej energie pôjde do roku 2030 gigantická suma peňazí

Fatálna nehoda Tesly, pri ktorej zomreli dvaja ľudia, sa zamotáva. Elon Musk vydal kľúčové informácie

NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Prvý skutočne lacný elektromobil prichádza na Slovensko. Poznáme cenu a výbavy Dacie Spring

Nikto nešoféroval auto. Dvaja ľudia zomreli pri hrozivej nehode Tesly so zapnutým autopilotom, znovu odhalila obrovskú nezodpovednosť ľudí

Čísla hovoria jasne, autopilot Tesly je spoľahlivejší, než ľudský vodič
Články, ktoré hýbu svetom

AKTUALIZOVANÉ Hackerský útok na slovenské firmy pozná ďalšie detaily. Aký typ útoku to bol a z ktorých emailových adries?

Továreň na temnú hmotu. Blízko nás je hviezda, ktorá opäť udivuje vedcov, možno skrýva najväčšiu záhadu vesmíru

Obchod Kompot uviedol na trh výnimočnú novinku: Bezcennú handru Hëgër. Predávať ju ale nebude

Projekt „slovenského Dubaja” stále žije. Investor lyžiarskej haly na Donovaloch sa rozhodol súdiť
