Plusy

+Dynamická akčná atmosféra
+Nové nápady v rámci žánru
+Pestrý výber zručností postáv, ktorý je na bojisku skutočne vidieť
+Na vyšších obtiažnostiach slušná výzva
+Slušný príbeh rozširujúci univerzum Gears of War

Mínusy

-Po čase generické vedľajšie misie
-Súbojov s bosmi mohlo byť viac

Fanúšikovia taktickej akčnej zábavy mali v posledných týždňoch hneď dvojicu dôvod na radosť. V rozmedzí pár dní boli totiž vydané hneď dva veľké tituly ťahových stratégií. Prvým nebol nikto iný ako kráľ žánru X-Com, séria ktorého sa pomerne nečakane rozrástla o menší titul s názvom Chimera Squad.

Na čom sme hrali?

Hrali sme na ASUS Zenbook Pro Duo, ktorý disponuje 16 GB pamäťou RAM , procesorom Intel Core i7-9750H so 6 jadrami a 12 vláknami pri frekvencii 2,6 GHz, grafickou kartou NVIDIA GeForce RTX 2060 so 6 GB pamäťou a podporou Ray Tracingu. 

PREČÍTAJ SI CELÚ –>RECENZIU<–

To pravdepodobne neurobilo veľkú radosť vývojárom zo štúdií  Splash Damage a The Coalition, ktorí len dva dni nato vydali strategický spin-off z populárneho akčného univerza Gears of War. Známa séria sa doposiaľ sústredila vyložene na akciu z pohľadu prvej osoby, taktický prírastok do série známej svojim nekompromisným tempom preto vyvolával otázky, či nejde o trocha zbytočný odklon.

Xbox Game Studios

S potešením môžeme konštatovať, že obavy boli zbytočné a Gears: Tactics je nielen vítaným rozšírením univerza Gears, ale tiež hodnotným prídavkom v žánri ťahových stratégií, z ktorého si môžu brať príklad aj podstatne známejšie značky.

Svalovci vo svojich začiatkoch

V oblasti dejového zasadenia Gears: Tactics predstavuje prequel prvého dielu Gears a plnohodnotne si ho užijú aj fanúšikovia, ktorí doposiaľ neprišli do styku s nabúchanými lovcami mimozemským monštier a o svete hernej značky prakticky nič nevedia. To je výborná správa pre všetkých, pre ktorých taktická hra predstavuje vôbec prvé krôčiky vo svete Gears of Wars.

Xbox Game Studios

Sklamaní však nezostanú ani vyslúžilí veteráni vracajúci sa z mimozemských bojísk, na ktorých hordám Locustov stihli opakovane nakopať zadok. Pre nich si tvorcovia rovnako nachystali zopár milých prekvapení i doplňujúcich informácií o postavách.

Zasadenie vychádza v ústrety novým hráčom, poteší aj veteránov

Hlavným hrdinom prequelu je charizmatický Gabriel Diaz, otec dobre známej Kait, ktorú si hráči môžu pamätať z posledných dvoch dielov Gears. Gabe má po úvodnom prehováraní za úlohu uloviť nebezpečného vodcu Locustov Ukkona, terorizujúceho zvyšky zdevastovanej planéty Sera, s ktorou má inteligentné monštrum vlastné plány.

Zabrániť mu v tom môže jedine Gabe so svojim tímom, ktorý sa postupne rozrastá nielen o nových bojovníkov, ale tiež dôležité vedľajšie postavy. Tým dominuje predovšetkým neľútostný veterán Sid Redburn spoločne s vodkyňou preživších civilistov a zručnou bojovníčkou Mikaylou. Dvojica si navzájom navyše ide po krku, Gabe preto musí neraz krotiť vášne.

Xbox Game Studios

Podobne ako všetky diely v sérii aj Gears: Tactics kladie veľký dôraz na príbeh, v ktorom nechýbajú zvraty aj parádne prestrihové scénky. Hra je cut-scénami spočiatku poriadne nabitá, v neskorších fázach už však príbeh kvôli generickým vedľajších úlohám a trocha umelému preťahovaniu hrateľnosti ide do úzadia a prím hrá predovšetkým brutálna taktická akcia.

Hrateľnosť je postavená na štýle známom zo série X-Com. Hráč na bojisku ovláda od dvoch po štyri postavy z rôznymi zručnosťami, ktoré musia v rámci vymedzeného počtu akcií v každom ťahu splniť úlohy a zlikvidovať protivníkov.

Ťažké dilémy

Azda najzásadnejší odklon od podobných žánrových kúskov je, že postavy v Gears: Tactics majú v každom ťahu k dispozícii až tri akcie, ktoré je navyše možné dodatočne rozšíriť pomocou brutálnej likvidácie zvíjajúcich sa nepriateľov na zemi. To má zásadný dopad nielen na bohaté využitie unikátnych vlastností postáv, ale predovšetkým na dynamiku hry, ktorá je oproti konkurencii o úroveň vyššie.

Hra ponúka pestré možnosti zručností aj vizuálnych úprav bojovníkov

Hráč má k dispozícii štyri druhy tried – Heavy, Scout, Support a Vanguard, pričom každá z nich disponuje bohatým stromom zručností, ktoré sa dajú postupne odomykať. Z možností, kam sa s danou postavou vybrať, sa pri prvom pohľade môže zatočiť hlava a hráč neustále čelí príjemnej dileme, ako si vystavať čo najsmrteľnejšieho a najefektívnejšieho bojovníka.

Xbox Game Studios

Zručnosti postáv zďaleka nie sú len na okrasu a na bojisku ich je skutočne vidieť. Aj pri tej najväčšej snahe sa hráčovi podarí odomknúť len menšiu polovicu z nich, skutoční stratégovia sa preto pri jednotlivých buildoch poriadne zapotia.

Vybaviť snipera obrovským bonusovým poškodením pri prvom útoku, alebo mu radšej dať možnosť získať dodatočnú akciu pri zasiahnutí protivníka? A čo hlavný hrdina? Spraviť z neho smrtiaceho bojovníka alebo myslieť na tím a neustále ho zásobovať zdravím? Oboma cestami sa vydať nedá a predovšetkým počiatočné misie neustále sprevádzajú pochybnosti o vybraných zručnostiach.

Odmenou za správne využitie schopností i unikátnych vlastností jednotlivých tried je brutálna krvavá smršť, ktorú hráč na bojisku rozpúta. Nepriatelia padajú ako po masle, bonusové akcie za zabitia pribúdajú a neraz sa môže stať, že Locustovia sa vôbec nemusia dostať k slovu. Až kým nádeje tímu nepokazí nepresná strela, ktorá ani pri 90 % šanci na úspech nezasiahne cieľ.

Súboje s bossmi sú vítaným spestrením, mohlo ich však byť podstatne viac

Na normálnej obtiažnosti je Gears: Tactics spravidla bezproblémovou záležitosťou, iný príbeh už sa píše pri vyšších  obtiažnostiach, pri ktorých novinka ponúka slušnú taktickú výzvu. Hru nie je možné ručne uložiť, pri nezdare je možné pokračovať od vybraných checkpointov. Ani pri opätovnom opakovaní pasáží hry sa nemožno spoliehať na rovnaký postup, zloženie nepriateľov sa totiž zakaždým mení.

Xbox Game Studios

Spočiatku hráč naráža len na bežných pešiakov, neskôr je už paleta protivníkov podstatne pestrejšia a nechýbajú nepríjemní sniperi, odolní Locustovia s brokovnicami, supporti, aj pomalé, no o to smrtiacejšie monštrá s granátometmi. Samostatnou kapitolou sú bossovia, ktorí na Diazov tím čakajú na konci každej kapitoly, no v tomto prípade ich mohlo byť podstatne viac.

Určite neprehliadni
Najočakávanejšia hra roka aj návrat legendy. Toto sú najdôležitejšie hry, ktoré vychádzajú v júni
Nevýrazný finiš

Náplň misií sa spočiatku zdá pomerne rôznorodá, neskôr však rýchlo spadne do stereotypu so štyrmi tipmi misií: a.)Získaj chránený intel a dostaň sa k evakuačnému bodu, b.) obsaď zásoby a bráň ich po dobu 10 ťahov, c.) otvor 3 bedne zo zásobami a nenechaj sa zabiť bombardovaním, d.) osloboď bojovníkov v mučiacich komorách.

Xbox Game Studios

Misie sprevádzajú aj modifikátory, ktoré určujú limitujúce podmienky pre daný level. V niektorých misiách sú napríklad zakázaní supporti, v iných zasa postavy nemôžu použiť granáty. Tvorcovia sa tak snažia spestriť hrateľnosť, prinútiť hráča vystúpiť z komfortnej zóny a využívať aj iné možnosti postupu.

Povinné vedľajšie misie hrateľnosť postupne zrážajú do stereotypu

Problémom je, že napredovanie v príbehu je vždy možné až po absolvovaní vybraného množstva vedľajších misií, čím sa dejová línia dostáva do úzadia a ku koncu hry už nastupuje pomerne nepríjemný stereotyp. Príliš tomu nepomáha ani recyklácia herného prostredia, ktorá je pred ukončením príbehu hodne okatá.

Príjemným spestrením sú naopak široké možnosti úpravy postáv a ich vybavenia. Na výber sú jednak kozmetické zmeny, pri ktorých môžete upraviť napríklad štýl účesu, tetovania, zjazvenia tváre či farby zbroje. Pri troche snahy si môžete vybudovať dream-team drsne vyzerajúcich zabijakov presne podľa predstáv.

Omnoho dôležitejšia je ale úprava výstroje a doplnkov jednotlivých postáv, keďže tieto bonusy už majú zásadný vplyv na dianie na bojisku. Bonusová šanca na kritický zásah, lepšie liečenie, doplnenie zásobníka na začiatku ťahu a hromada ďalších možností priamo určujú bojaschopnosť jednotiek a dajú sa perfektne kombinovať s vlastnosťami jednotlivých postáv.

Výsledkom je, že drsný kovboj s páskou cez oko má v zásobníku rotačného guľometu namiesto štyroch až desať smrtiacich nábojov, ktoré navyše môže naraz vysypať do zvoleného nepriateľa. To, čo by za normálnych okolností pri šťastí zabralo 6 ťahov, sa dá pri správnom nakombinovaní zručností a bonusov zvládnuť na jediný. A to je naozaj dobrý pocit.

Prvotriedna taktická zábava

Slávnu strieľačku Gears vo svete ťahových stratégií po oznámení hry vedel predstaviť len málokto, nakoniec však ide o nesmierne zábavný a svieži počin.

Tvorcovia sa umne držali toho najlepšieho, čo žáner ponúka, zároveň sa však nebáli priniesť vlastné nápady, ktoré v hre fungujú na jednotku. Výsledkom je brutálna a nesmierne dynamická hra, ktorá síce dopláca na povinné vedľajšie misie, zároveň však kráľovsky baví.

Kód na hru redakcii poskytla spoločnosť Microsoft. Hra je dostupná aj v rámci služby Xbox Game Pass. 

Hry