Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Vďaka Elonovi Muskovi a Tesle, ktorá väčšinu svojich patentov dala k dispozícii komukoľvek, je dnes rozšírenie elektromobilov oveľa vyššie než v minulosti a neustále sa dozvedáme o nových modeloch, ktoré skôr či neskôr poputujú na spotrebiteľský trh.

Open source patenty Tesly využil aj čínsky startup Xiaopeng Motors, ktorý po štyroch rokoch konečne pustil do predaja svoje elektrické SUV, ktorého cena začína na úrovni 227 800 juanov, čo je v prepočte necelých 29 tisíc eur. Už na prvý pohľad je pritom jasné, kde sa jeho tvorcovia inšpirovali a niet preto divu, že mnohí o tomto vozidle hovoria ako o čínskom klone Tesly.

Inšpirácia vo viacerých smeroch

Ako môžeš vidieť, tak čínska automobilka sa nechala inšpirovať vo viacerých oblastiach, pričom veľmi nápadné pôsobí hlavne kokpit, ktorému aj tu dominuje obrovský displej na stredovom paneli. Podobne sa usporiadaný aj zvyšok interiéru. Taktiež vonkajší pohľad napovedá, že dizajnéri sú zrejme málo platení, nakoľko s originalitou si ťažkú hlavu nerobili. Nakoniec, v Číne nie je nič výnimočné, ak sa tu vytvoria rôzne napodobeniny. Treba však povedať, že sa nejedná o úplnú napodobneninu a niektoré prvky sú tu iné (hlavne na karosérii) a pôsobia živo a agresívne.

Xpeng G3, ako sa oficiálne model vozidla nazýva má tiež vlastný systém Xpilot pre čo najviac bezpečnú jazdu a Xmart OS, ktorý umožňuje ovládanie hlasom. Nechýba tiež rada senzorov, ktoré umožňujú z veľkej časti autonómnu jazdu. Na vývoji potrebného softvéru sa podieľal Junli Gu, ktorý predtým pôsobil v tíme Tesly, kde sa taktiež podieľal na vývoji autopilota.

Prečítaj si tiež
Tesla sa dočkala konkurencie z Číny. Tieto dostupné elektrické SUVečka ju dobiehajú výbavou a predčia nízkou cenou

Rozdiel medzi Teslou je aj v oblasti výkonu, kde je Xpeng G3 pomerne slabším, nakoľko dosahuje maximálny výkon 145 kW s krútiacim momentom 300 Nm. Aby čísla vyzneli lepšie, tak je udané len z rýchlenie z 0 – 50 km/h a to za 3,8 sekundy. Taktiež na meranie dojazdu bol použitý starší štandard merania NEDC, ktorý hoorí až o 351, respektíve 365 km. V prípade konštantnej rýchlosti sa možno dostať až na 520 / 550 km. V reálnom používaní však treba počítač s o čosi nižšími hodnotami.

Zaujímavá je však cena, nakoľko vozidlo začína na cenovke necelých 29 tisíc, pričom po započítaní štedrých čínskych dotácií sa jeho cena môže znížiť len na približne 17,3 tisíc eur. A to už je za takéto kompaktné SUV viac než dobrá cena. Škoda, že podobne vysoké dotácie nemáme aj u nás.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú