Veľké športovo ladené SUV nie sú na trhu žiadnou novinkou. Koncern VW už niekoľko rokov prináša špičkové supervýkonné „tanky“ v podobe VW Touareg R, Audi RSQ8 či luxusného Lamborghini Urus.

V minulosti mali všetky tieto ostré SUV spoločnú jednu vec a tou je objemný spaľovací motor. Najostrejšia Q8 a Urus sa ešte stále držia overenej benzínovej V8 s dvomi turbami, no benzínový Touareg R v novej generácii dostal k trojlitrovému spaľováku elektromotor. Túto plug-in hybridnú motorizáciu prevzalo aj Audi a nasadilo ju do Q8-čky. Elektromotor v tomto prípade rovnaký primárny cieľ ako tomu je pri „R-ku“, a teda pridáva slušnú dávku koní naviac.

Možnosť prejsť v čisto elektrickom režime desiatky kilometrov je už iba taký „bonus“. Nuž, na prvý pohľad sa zdá, že Audi Q8 TFSIe je dokonalé auto, ktorému nič nechýba. Je to teda skutočne tá najlepšia motorizácia, ktorá spája výkon, ekologickú jazdu a výbornú spotrebu? Celotýždňový test ukázal, kde je pravda.

V recenzii sa dozvieš:

  • Z čoho pozostáva plug-in hybridná jednotka Audi Q8 TFSIe
  • Aká je benzínová a elektrická spotreba luxusného SUV kupé
  • Koľko prejde Audi Q8 TFSIe na jedno nabitie v čisto elektrickom režime
  • Ako dlho trvá nabitie 17,8 kWh batérie
  • Čo je najslabšou stránkou plug-in hybridnej motorizácie Audi Q8

Loading...

Loading…

Ako som už uviedol na začiatku, pohonná jednotka Audi Q8 60 TFSIe pozostáva z trojlitrového benzínového motora V6, ktorý má výkon 250 kW (340 koní). Spaľováku sekunduje elektromotor s výkonom 100 kW (136 koní). Systémový výkon tejto sústavy sa vyšplhal na 340 kW (462 koní) a krútiaci moment dosahuje solídnych 700 Nm. To sú naozaj pôsobivé hodnoty, no toto monštrum váži viac ako 2,5 tony a jeho váhu pri riadení rozhodne cítiť.

Beztak ide o najvýkonnejšiu a najrýchlejšiu Q8, samozrejme ak nerátame model RSQ8 vybavený benzínovým osemvalcom s výkonom 600 koní či model SQ8 s rovnakým motorom V8 naladeným na 504 koní.

Že ide v prípade „základnej“ Q8 60 TFSIe o skutočne živé SUV, svedčí aj čas zrýchlenia z 0 na 100 km/h. Na stovku zrýchli luxusné SUV za 5,4 sekundy, pričom výraznú zásluhu na tom má práve elektromotor, ktorý vypĺňa diery medzi prevodovými stupňami a pomáha pri nižších otáčkach.

Audi Q8 je etalón nemeckej automobilky a dokazuje to aj špičkový vzduchový podvozok, ktorý pružne reaguje na zvolený jazdný režim či aktuálnu rýchlosť.  Výkon plug-in hybridná Q8 má, no po zvukovej stránke sa na modely s motorom V8 príliš nechytá. Na opátku tu ale máš spomínaný elektromotor a možnosť jazdiť úplne potichu v čisto elektrickom režime.

Batéria by podľa papierových údajov mala vystačiť na 47 km čisto elektrickej jazdy. S 2,5-tonovým SUV je to, žiaľ, iba sen. V chladných mesiacoch sa môžeš spoľahnúť na maximálne 30 km, v lete je to zhruba 40 km. Záleží, či sa viac motáš po meste, alebo zapojíš aj nejaké okresky, prípadne diaľničný obchvat. V priemere môžeš rátať s čisto elektrickou spotrebou okolo 30 kWh/100 km.

Batériu je v tomto aute dobré nabíjať vždy, keď sa dá. Akonáhle sa totiž vybije, benzínová V6 začne „piť“ pohonné hmoty ako špongia. Ja som auto nabíjal každý deň, no moja benzínová spotreba neklesla pod 9 l/100 km.

Ak som batériu nenabil vôbec, spotreba sa šplhala až k 13 l/100 km. Všetko ale závisí od toho, ako dynamicky s plug-in hybridným SUV človek jazdí a aké dlhé trasy denne robí. Ak sa po väčšinu týždňa motá v okruhu 50 km od domova, priemerná benzínová spotreba by sa hravo dostala na papierové 3 l/100 km.

Batériu s kapacitou 17,8 kWh je možné nabíjať iba pomocou AC prúdu. V tomto smere aj naďalej dominuje Mercedes, ktorého dojazd a možnosti nabíjania plug-in hybridov sú absolútne bezkonkurenčné. Audi Q8 TFSIe sa však doplna nabije za 180 minút, teda 3 hodiny, čo nie je nič oslnivé a môže za to iba 7,2 kWh palubná AC nabíjačka. Ak by Audi siahlo aspoň po 11 kW nabíjačke, čas by sa skrátil na menej než dve hodiny a auto by si tak doplna dokázal nabiť napríklad počas nákupov.

V takomto prípade si odkázaný prevažne na nabíjanie v práci, doma, alebo ak máš niekde program na viac hodín. Nejaké 20-mintové pripichnutie k nabíjačke s týmto autom nemá veľký zmysel.

V interiéri je to „staré známe“ Audi. Dominuje tu veľmi čistý, elegantný no zároveň luxusný dizajn. „Vesmírna loď“, tak na mňa pôsobí kokpit najväčšieho SUV automobilky so štyrmi kruhmi a milovníci displejov si v tomto aute určite prídu na svoje. Pred vodičom sa rozprestierajú obrovské, až 12″ virtuálne budíky s množstvom rôznych zobrazení a nastavení. Upraviť sa tu dá skutočne všetko, od zobrazených informácií, cez dizajny, až po mapu.

Stredový panel zdobí 10″ obrazovka infotainmentu s elegantným používateľským rozhraním Audi MMI. Spodný displej má veľkosť 8,6″ a slúži predovšetkým na ovládanie klimatizácie. V prípade, že chceš v systéme niečo vyhľadať a potrebuješ klávesnicu, displej sa zmení na plochu, po ktorej môžeš písať.

Funguje to skvele a je to veľmi návykové, prakticky tak môžeš zadávať cieľ do navigácie bez toho, aby si musel spustiť oči z vozovky. K presnejšiemu ovládaniu systémov a klimatizácie cez displeje dopomáha aj prítomnosť haptickej odozvy.

Čo sa týka bezpečnostných systémov a rôznych asistentov, nájdeme tu vrchol toho, čo Audi aktuálne ponúka. Asistent udržiavania v jazdných pruhoch funguje dokonale najmä počas jazdy na diaľnici.

Nechýba ani prediktívny tempomat, ktorý okrem upravovania rýchlosti na základe vzdialenosti od iného vozidla dokáže pribrzdiť pred zákrutou či križovatkou, alebo upraviť rýchlosť na základe dopravných značiek.

Zhodnotenie

Má plug-in hybridné Audi Q8 TFSIe vôbec nejakú chybu? Má. Auto je až tak univerzálne, že je podľa mňa vhodné len pre veľmi špecifickú skupinu ľudí. Nie každý totiž potrebuje všetko to, čo plug-in hybridná Q8 ponúka a za univerzálnosť sa samozrejme platí.

Ten, kto chce športové SUV zrejme siahne po SQ8/RSQ8. Ten, kto hľadá luxusné SUV s dobrou spotrebou, sa naopak bude pozerať po základných dieselových motorizáciách Q8 a ten, kto rád jazdí bezemisne, si vyberie SUV Audi e-tron. Q8 TFSIe spája všetky tieto svety do jedného, no robí to tak „polovičato“.

Nemá ani najvyšší výkon, ani najlepšiu spotrebu, no plug-in hybridná motorizácia prináša akýsi rozumný kompromis všetkého v jednom aute. Základná Q8 s naftovým trojlitrovým motorom začína tesne pod 74 000 €. Plug-in hybridná motorizácia sa vyšplhala až na takmer 100 000 € a testovaná verzia so všetkou príplatkovou výbavou by zákazníka vyšla na 121 000 €. Na sume 102 000 € už ale začína športovejšie ladený model SQ8.

Nateraz však rozhodovanie zákazníkom uľahčuje aktuálna situácia spojená s vojnou na Ukrajine. Audi totiž pozastavilo výrobu a predaj niektorých dobíjateľných plug-in hybridov a model Q8 TFSIe je medzi nimi.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP