Snaha Ministerstva hospodárstva SR posilniť užívateľské výhody pre zelené evidenčné číslo vozidiel (EČV) narazila na odpor. Rezort v návrhu Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike na rok 2022 napríklad navrhuje pre vlastníkov takýchto evidenčných tabuliek zaviesť dočasne zvýhodnenú sadzbu za parkovanie či znížené diaľničné poplatky.

Ďalšími formami podpory by mohli byť dočasné vyhradenie BUS pruhov aj pre zelené značky či rýchlostné obmedzenia pre znečisťujúce vozidlá na vybraných cestných úsekoch.

Kritiku si počas medzirezortného pripomienkového konania vyslúžil najmä návrh na dočasné vyhradenie BUS pruhov pre ekologické vozidlá. Bratislavský, ako aj Košický samosprávny kraj upozorňujú na to, že budovanie vyhradených pruhov má zvýšiť atraktivitu verejnej hromadnej dopravy pred individuálnou osobnou dopravou, zlepšiť dopravnú situáciu v mestách a zároveň znížiť ekologické aj ekonomické dopady na obyvateľov.

Ak budú mať elektrické vozidlá prístup, hoci len časovo obmedzený, do BUS pruhov, bude to znamenať zhoršenie prevádzky verejnej dopravy, a tým aj znížený záujem cestujúcich. Navrhované riešenie tak bude mať v praxi efekt, pri ktorom budú vznikať vo vyhradených BUS pruhoch kolóny vozidiel verejnej hromadnej dopravy a elektromobilov a v ostatných pruhoch kolóny konvenčných vozidiel. Vo výsledku tak bude ekologický prínos takéhoto opatrenia negatívny,“ konštatujú.

Návrhy sa nepáčia ani vládnym rezortom

Proti opatreniu sa postavili aj rezorty financií a dopravy. Ako zdôrazňujú, cieľom dopravnej politiky by mal byť presun cestujúcich z osobných vozidiel do verejnej dopravy a z týchto dôvodov nie je správne dávať vozidlá so zelenými značkami na úroveň verejnej dopravy. Uvedené opatrenie podľa nich nemotivuje ľudí presadnúť z osobného auta do prostriedku verejnej osobnej dopravy, práve naopak, motivuje ich ešte viac využívať individuálnu automobilovú dopravu aj na krátke cesty, napríklad do centier miest.

FonTech/Pixabay

Ministerstvu dopravy a výstavby SR sa nepozdáva ani dočasne zvýhodnená sadzba za parkovanie. Opatrenie požaduje upraviť tak, aby elektromobily, respektíve vozidlá so zelenou EČV, mali možnosť parkovať zadarmo len na vyhradených parkoviskách, a to počas času potrebného na nabitie vozidla.

Zavedenie parkovania zadarmo pre vozidlá so zelenou EČV nie je trvalo udržateľný nástroj a s predpokladaným nárastom počtu elektromobilov bude samosprávam spôsobovať problémy so zahlcovaním centier miest takýmito vozidlami,“ poukazuje. Taktiež zásadne nesúhlasí s návrhom na znížené diaľničné poplatky, o ktorých sme spracovali samostatný článok.

Aktuálna situácia odzrkadľuje fakt, že vláda nie je dostatočne motivovaná podporovať ekologickú dopravu. Zároveň sa odmieta inšpirovať opatreniami v zahraničí, ktoré jasne fungujú. Naopak tvrdia, že niečo ako prístup do BUS pruhov by nikdy nefungovalo. Elektromobilisti však do svojho vozidla s cieľom znížiť svoju uhlíkovú stopu a presedlať na modernejší typ pohonu zainvestovali nemalú sumu, štát by ich mal odmeniť. To sa však na Slovensku nedeje.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú