Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Americká automobilka Tesla, zaoberajúca sa výrobou elektrických áut a dominujúca aj na niekoľkých európskych trhoch, sa dostala do ďalšieho problému a na krku má nepríjemný škandál. Ako totiž upozorňuje Reuters, spoločnosť obviňovala svojich zákazníkov z niečoho, za čo mohla ona sama, a nechala ich preplácať drahé oprav dielov s výrobnými chybami.

Zlyhali po pár kilometroch

Vážnych problémov sa malo objaviť hneď niekoľko, medzi nimi nebezpečné incidenty ako odpadnutie kolies pri vyššej rýchlosti, zničenie zavesenia a tlmenia na úplne nových autách či dokonca lámanie hnacích hriadeľov pri zrýchlení – sťažností sa mali objaviť desaťtisíce, pričom Tesla sa mala aktívne snažiť hádzať vinu za tieto problémy na zákazníkov a zlé zaobchádzanie s autami.

Ako ale ukazujú dokumenty samotnej automobilky, o rôznych problémoch vedela už dlhšie a celé roky ich sledovala. Obzvlášť nepríjemný je príbeh o elektrickom inžinierovi, na ktorý poukázal Reuters. Ten pre rodinu za značnú časť rodinných úspor kúpil čisto nový Model Y v roku 2023, pričom len na druhý deň, po 185 km, došlo k strate riadenia, kolapsu prednej nápravy a časť vozidla sa začala drieť o vozovku.

CBS SF Bay Area/YouTube

Jediným šťastím bolo, že sa tak stalo pri nízkej rýchlosti – na diaľnici mohol byť takýto incident smrteľný. Za opravu si Tesla vypýtala takmer 13 000 eur a odmietla ju preplatiť so slovami, že za problémy môže skoršie poškodenie nápravy samotným zákazníkom. Takýchto hrôzostrašných incidentov pritom Tesla evidovala viac, ako napríklad odpadnutie kolesa pri rýchlosti takmer 100 km/h.

Prekvapivo bezpečné

Z hľadiska bezpečnosti sú elektrické autá značky Tesla pomerne rozporuplné. Kým spomínané výrobné chyby na dôveryhodnosti nepridávajú, samotné vozidlá sú navrhnuté dobre a ak fungujú všetky komponenty tak, ako majú, sú jednými z najbezpečnejších áut na cestách.

Problematické nápravy

Zdá sa, že najviac problémov sa objavilo práve kvôli nápravám a zaveseniam kolies, ktoré často zlyhávali. Vo väčšine prípadov pritom ide o často malé a pomerne lacné komponenty, ktoré sú však pre bezpečnosť a stabilitu vozidla kritické.

Kým v Číne Tesla v minulosti podobné opravy preplatila a to v niektorých prípadoch dokonca aj v prípade vozidiel mimo záruky, inde vo svete sa zákazníci takéhoto zaobchádzania nedočkali. Je však nutné dodať, že aj v Číne sa Tesla snažila vyhnúť zvolávačke, ktorú však napokon začali žiadať aj čínske úrady.

Musíme spomenúť aj to, že v mnohých prípadoch Tesla skutočne komponenty vymení aj v rámci záruky. K tomu ale nedochádza vždy a automobilka naďalej bojuje s regulátormi v snahe vyhnúť sa rôznym problémom, z ktorých niektoré sa týkajú aj jej autopilota.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú