Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Tesla nie je revolučná iba z pohľadu elektromobilov ako takých, revolučným je aj spôsob ich výroby. Muskova automobilka totiž jednotlivé časti karosérie namiesto zvárania menších častí odlieva, respektíve celé lisuje, vďaka čomu vzniká jeden celistvý kus.

Ako upozornil portál TechTimes, Tesla už využíva odliatky prednej a zadnej časti karosérie pri výrobe Modelu Y.

Nápad s odlievaním veľkých častí karosérie neprišiel len tak, bez hlbšieho významu. Samozrejme, odlievanie veľkých častí skráti výrobný proces a zníži spotrebu materiálov, no predovšetkým zvýši tuhosť karosérie a zníži jej váhu. Tým logicky narastie aj dojazd elektromobilu.

Tesla

Podľa Muska sú roboty pri výrobe vozidiel z časového hľadiska veľmi neefektívne. Aj keď drvivá väčšina svetových automobiliek stále autá, respektíve ich karosériu skladá z menších častí, ktoré potom roboty spájajú dokopy rôznymi spôsobmi, Musk do svojej nemeckej a texaskej gigafactory prinesie úplne nový spôsob výroby.

Najzásadnejším dôvodom, prečo sa Tesla uchýlila k odlievaniu jednotlivých častí, sú nové batérie Tesla 4680, ktoré majú tvoriť nosnú konštrukciu auta miesto toho, aby sa „montovali“ na už hotové šasi, respektíve podvozok.

Samotná batéria a jej obal bude tvoriť nosný kus karosérie, ku ktorej sa vo finálnej fáze pripevní predný a zadný skelet, ktorý je odlievaný na obrovských lisoch Giga Press.

Miesto 70 častí jeden celok

Ako uviedol neznámy zdroj pre portál Electrek, Tesla už spomínané Modely Y s jednou celistvou prednou aj zadnou časťou karosérie vyrába. Tento proces dokáže extrémne urýchliť a zjednodušiť celú výrobu. Auto bude vďaka tomu ľahšie a pevnejšie a stroje potrebné na výrobu zaberú podstatne menej miesta.

Len pre porovnanie, pri Tesle Model 3 sa zadná časť karosérie skladá zo 70 samostatných častí, ktoré sa následne zvárajú dokopy. Nový Model Y má v tomto prípade iba jeden samostatný výlisok.

Tesla (úprava redakcie)

Ako sme uvideli už dávnejšie, Tesla odhalila detaily výlisku prednej časti, ktorý vážil zhruba 130 kg. Predná časť Modelu Y bola vyhotovená v rámci testov v Texaskej továrni. Fotografiu odliatku na LinkedIne zdieľal Axel Turck, výkonný riaditeľ spoločnosti Emil Turck GmbH & Cie KG.

Uznanie aj od Sandyho Munroa

Sandy Munro, riaditeľ spoločnosti Munro & Associates, spočiatku automobily Tesla veľmi kritizoval. Jednotlivé diely karosérie totiž častokrát úplne nedosadali na svoje miesto a medzery medzi jednotlivými dielmi boli veľké alebo nepravidelné.

Youtube/Screenshot/Munro Live

Kvalita spracovania sa podľa neho rázne zlepšila až s príchodom Modelu Y a nápad s odlievaním väčších častí karosérie sa mu, rovnako ako Muskovi, veľmi pozdáva. Nie je však jasné, či novou technikou odlievania vyrábané elektromobily Tesla z Nemecka budú v tomto smere lepšie a či by sa mohli kvalitou spracovania dotiahnuť na domáce značky.

Odlievanie sa totiž týka iba vnútorného rámu karosérie, na ktorú sa pochopiteľne stále montujú panely blatníkov či prednej kapoty a dverí. Medzi nimi môžu stále zostávať pomerne veľké medzery, hoci revolučná technológia naozaj môže pomôcť a určite zrýchli výrobu a zvýši objem produkcie.

Opäť drahší servis?

Otázkou zostáva, ako sa takáto „unibody“ konštrukcia rámu bude opravovať pri prípadných ťukancoch a menších nehodách. Pri bežných autách je zvykom odborne vymeniť poškodenú časť a nazvárať novú na zvyšok rámu, aby zostala zachovaná dostatočná tuhosť.

Hrozí zákazníkom Tesly, že pôjde celé auto do šrotu aj s malým poškodením? Aktuálne vôbec nedokážeme odhadnúť, ktorým smerom zmena posunie servisné náklady.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú