Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Tesla už má na krku niekoľko kontroverzných káuz a v týchto dňoch sa k ním pridáva ďalšia. Agentúra Reuters upozornila na to, že Tesla údajne minulý rok založila špeciálny tím, ktorý mal zákazníkov odhovárať od návštevy servisu. Tí pritom hlásili problémy s dojazdom.

Elektromobily Tesla totiž podľa zákazníkov uvádzali na palubnom počítači oveľa vyšší dojazd než v skutočnosti dokázali prejsť. Na adresu Tesly sa preto začali valiť sťažnosti a majitelia elektromobilov žiadali, aby ich autá preverili v servise.

Úlohou tohto špeciálneho tímu bolo údajne od návštevy odhovárať nespokojných zákazníkov, pričom automobilka na to používala sofistikovaný postup.

Zákazníkom bránili prísť do servisu

Zákazníci pochopiteľne od automobilky žiadali, aby ich Tesly preverili v servise. Ako píše InsideEVs, úlohou špeciálneho tímu teda bolo zabrániť nespokojným zákazníkom priviesť ich autá do servisu, nakoľko každé jedno zrušenie servisnej prehliadky malo automobilke ušetriť až 1 000 dolárov, teda vyše 900 €.

Alice Steavenson/Badax.life/TESLAPEG youtube

Tesla to robila z jedného prostého dôvodu. Automobilka údajne vedela, kde je problém, a bola si istá, že nepramení z poškodenia batérie. V čase, keď spomínaný tím vznikol, boli navyše servisy zaplavované zákazníkmi s „nezmyselnými“ sťažnosťami, preto sa ich snažili čo najviac odhovoriť od návštevy servisu.

Manažéri pritom členom tohto „špeciálneho tímu“ tvrdili, že okrem šetrenia peňazí pre automobilku tiež zmierňujú tlak na servisy. Niektorí zákazníci s reálnymi problémami údajne čakali na rad dlhé mesiace a preto automobilka nechcela riešiť problémy s nesprávnym výpočtom dojazdu, ktoré v servise aj tak opraviť nevedeli.

Problém pramení podstatne hlbšie

Problém s dojazdom elektromobilov ale pramení podstatne hlbšie. Tesla podľa všetkého na výpočet odhadovaného dojazdu používala algoritmy, ktoré umelo nadhodnocovali, koľko by mal elektromobil s daným stavom nabitia prejsť. V podstate tak zákazníkov zavádzala.

Žiaden servis však v tomto prípade nebol nutný, nakoľko algoritmus sa dá upraviť aj pomocou OTA aktualizácie. Výpočet dojazdu údajne fungoval tak, že pri nabití nad 50 % batérie elektromobil ukazoval ďaleko vyšší dojazd, než auto dokázalo v skutočnosti prejsť.

Tesla/Screenshot

Až keď sa úroveň nabitia priblížila k 50 %, palubný počítač začal ukazovať reálne čísla. Inak povedané, do 50 % SoC zostávajúci dojazd klesal o viac než vzdialenosť, ktorú austo v skutočnosti prešlo. Tieto praktiky mala Tesla podľa niektorých odborníkov zaviesť už pred 10 rokmi.

Na druhej strane jedna osoba dobre oboznámená z touto situáciou pre Reuters uviedla, že Tesla mala softvér naprogramovaný tak, aby auto dokázalo prejsť ešte približne 25 km aj po tom, čo palubný počítač ukazuje 0 km dojazdu. Tým chcela automobilka zabrániť, aby vodiči Tesiel uviazli s vybitou batériou.

Nekalé praktiky Tesly alebo bežná prax automobiliek?

Ak Tesla skutočne vedome upravila softvér tak, aby vodičom ukazoval nereálne optimistické hodnoty dojazdu pri plnom nabití, určite ide o špinavé zavádzanie. Z bežnej praxe ale vieme, že odhadnúť dojazd nielen elektromobilu, ale aj auta so spaľovacím motorom, je náročné a nedá sa vypočítať presne. Vždy treba počítať s odchýlkou aspoň zopár desiatok kilometrov.

Jeden z najvyšších dojazdov má Tesla Model S, SITA

Dojazd a spotreba silno závisia od profilu trasy, poveternostných podmienok a cestovnej rýchlosti. Pokojne sa môže stať, že po 1 000 km jazdy na diaľnici bude palubný počítač Tesly alebo iného elektromobilu ukazovať dojazd 450 km, no auto následne dokáže v realite prejsť po meste a okreskách aj 500 km.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú