Elon Musk vyhlasoval, že je to jednoduchý recept, teraz ho dal do reality. Tesla si zaistila výrobu 1 milióna áut ročne
Tesla oficiálne zahájila výstavbu dlho očakávanej rafinérie na lítium v texaskom Corpus Christi. Cieľom závodu je vyrábať hydroxid lítny potrebný pre výrobu batériových článkov. Na tému upozornil Electrek.
O plánoch postaviť zariadenie na rafináciu lítia na pobreží Mexického zálivu v Texase sme informovali ešte v septembri minulého roka, kedy Musk oznámil, že sa chystá zabezpečiť vlastné zdroje najdôležitejšej suroviny na výrobu batérií.
Tesla Lithium Groundbreaking Ceremony https://t.co/0MCiZvQLHl
— Tesla (@Tesla) May 8, 2023
Týmto spôsobom sa Tesla dokáže čiastočne odstrihnúť od externých dodávateľov a pre ostatné automobilky bude v zásade ešte náročnejšie americkej značke cenovo konkurovať.
Odvážne plány
Generálny riaditeľ najnovšie sebavedomo vyhlásil, že rafinéria by mala produkovať dostatok lítia na výrobu približne 1 milióna elektrických vozidiel už do roku 2025. To by z Tesly spravilo najväčšieho severoamerického spracovateľa tohto kovového materiálu, píše spravodajská agentúra Reuters na svojom webe.
Na pondelkovom slávnostnom zahájení výstavby rafinérie Musk oznámil, že plánuje vybudovať jednu z najväčších lítiových rafinérií na svete, pričom táto rafinéria dokáže vyrobiť viac lítia pre batérie, ako zvyšné rafinérie v Severnej Amerike dokopy, dopĺňa InsideEVs.
Aktuálne v spracovaní mnohých kritických prvkov potrebných pre výrobu batérií, vrátane lítia, kraľuje Čína. Zdá sa však, že Tesla sa neodstrihne od dodávateľov úplne. Plánuje totiž naďalej využívať svojich dodávateľov ako Albemarle Corp či Livent Corp.
V tomto smere za spomenutie stojí i fakt, že prvá zmieňovaná spoločnosť plánuje vybudovať novú rafinériu na spracovanie lítia v Južnej Karolíne, ktorá má zušľachtiť až 100 000 ton lítia ročne. Výstavba je naplánovaná na rok 2024.
Musk neprezradil mnoho informácií
Aké veľké množstvo lítia chce ročne nová rafinéria Elona Muska spracovať zatiaľ nie je známe. Šéf Tesly taktiež neozrejmil, odkiaľ presne chce získavať surovú formu lítia na spracovanie.
Hoci Musk príliš veľa detailov neuviedol, spomenul aspoň, že jeho spoločnosť sa plánuje vyhnúť konvenčnú procesu rafinácie, ktorý sa spolieha na kyselinu sírovú a ďalšie chemikálie. Tesla chce pri rafinácii začať používať „menej škodlivé látky pre životné prostredie“.
„Mohli by ste bývať priamo uprostred rafinérie a nehrozili by žiadne škodlivé účinky. Ide teda o veľmi čisté prevádzky,“ ozrejmil Musk. Treba tiež ale podotknúť, že mnoho ochrancov prírody vyjadrilo znepokojenie nad výstavbou tejto rafinérie.
Za zmienku tiež stojí aj fakt, že súčasnom roku 2023 vzrastie celosvetový dopyt po benzíne o 450 000 barelov (1 barel = 159 litrov) denne. Takéto tempo rastu sa však neudrží, predpovedá BofA. Jej štúdia zistila, že predaj elektrických vozidiel vo svete dosiahol minulý rok 14 % a odhaduje, že sa v strednodobom horizonte sa zrýchli a do konca dekády vzrastie na 38 %, píše TASR.
Prechod k iným typom batériových článkov
Zatiaľ čo Tesla plánuje výstavbu rafinérie pre spracovanie lítia, mnohé ďalšie spoločnosti vrátane čínskeho CATL plánujú prejsť z lítium-iónových batérií na bezpečnejšie sodíkovo-iónové články.
Sodík-iónové batérie nie sú z pohľadu fungovania ničím novým, ani tak revolučným či originálnym. Ich princíp je totiž veľmi podobný dnes najrozšírenejším lítium-iónovým batériám a prvé koncepty dokonca prišli súbežne. Ióny sodíka sa presúvajú medzi katódou a anódou podobne, ako tie lítia.
V čom však sodíkové batérie doposiaľ výrazne zaostávali, bola ich energetická hustota. Vedcom sa dlhé roky nedarilo dosiahnuť podobnú kapacitu pri rovnakých rozmeroch a hustote, akou disponujú lítium-iónové batérie.
Aj z tohto dôvodu, napriek tomu, že sodíkové batérie sú omnoho bezpečnejšie, lítium-iónové články stále dominujú. Za zmienku ale rozhodne stojí fakt, že sodík-iónové batérie môžu byť vyrábané rovnakým výrobným procesom ako ich lítiové náprotivky.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
Najväčší mýtus elektromobilov padá. Bežný Slovák nepotrebuje obrovské batérie
Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
BMW vyriešilo večný problém elektromobilov. Do novej technológie naleje 10 miliónov eur
Schladí dom v lete, vykúri v zime a nabije auto. Mitsubishi stvorilo energetické zariadenie budúcnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Kto vládne svetu zbraní a tankov: Rebríček najsilnejších armád odhalil poradie veľmocí aj prekvapivé posuny
Slovensko prišlo o legendu televíznej zábavy: Oldo Hlaváček zomrel vo veku 91 rokov
Starnutie sa môže šíriť telom ako „infekcia“. Nový objav odhalil proteín, ktorý je za to zodpovedný
Dlhovekosť má svoju cenu v podobe autoimunitných ochorení, zistili vedci. Našli bunky, ktoré ťa udržia mladého, no s rizikom
Obľúbený zelený nápoj dokáže blokovať rakovinové bunky, tvrdí uznávaný lekár. Zvyšuje tiež účinok liečby
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Najväčší mýtus elektromobilov padá. Bežný Slovák nepotrebuje obrovské batérie
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Totálne fiasko Nemcov: Auto, ktoré malo jazdiť zadarmo zo slnka, dnes predávajú za pár stoviek eur
- BMW má nový nápad, ako odpratať spaľováky. Elektromobily majú mať na cestách „prednosť v jazde“
-
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
- BMW vyriešilo večný problém elektromobilov. Do novej technológie naleje 10 miliónov eur
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Schladí dom v lete, vykúri v zime a nabije auto. Mitsubishi stvorilo energetické zariadenie budúcnosti
-
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
Slovenské weby strácajú návštevníkov. Google AI prehľady menia spôsob, ako hľadáš informácie
Postavia jadrové elektrárne, vysokorýchlostnú železnicu a predbehnú Slovensko. Ázia má nového tigra
Volkswagen znovu zaťal do živého. Vládu vyzval na štátnu podporu elektromobilov
Putin berie Rusom aj posledný kúsok slobody. Ľuďom bizarne ruší hovory cez obľúbené aplikácie
Rada Európy vyslala jasný odkaz: Prestaňte predávať zbrane do tejto krajiny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP