Elon Musk vyhlasoval, že je to jednoduchý recept, teraz ho dal do reality. Tesla si zaistila výrobu 1 milióna áut ročne
Tesla oficiálne zahájila výstavbu dlho očakávanej rafinérie na lítium v texaskom Corpus Christi. Cieľom závodu je vyrábať hydroxid lítny potrebný pre výrobu batériových článkov. Na tému upozornil Electrek.
O plánoch postaviť zariadenie na rafináciu lítia na pobreží Mexického zálivu v Texase sme informovali ešte v septembri minulého roka, kedy Musk oznámil, že sa chystá zabezpečiť vlastné zdroje najdôležitejšej suroviny na výrobu batérií.
Tesla Lithium Groundbreaking Ceremony https://t.co/0MCiZvQLHl
— Tesla (@Tesla) May 8, 2023
Týmto spôsobom sa Tesla dokáže čiastočne odstrihnúť od externých dodávateľov a pre ostatné automobilky bude v zásade ešte náročnejšie americkej značke cenovo konkurovať.
Odvážne plány
Generálny riaditeľ najnovšie sebavedomo vyhlásil, že rafinéria by mala produkovať dostatok lítia na výrobu približne 1 milióna elektrických vozidiel už do roku 2025. To by z Tesly spravilo najväčšieho severoamerického spracovateľa tohto kovového materiálu, píše spravodajská agentúra Reuters na svojom webe.
Na pondelkovom slávnostnom zahájení výstavby rafinérie Musk oznámil, že plánuje vybudovať jednu z najväčších lítiových rafinérií na svete, pričom táto rafinéria dokáže vyrobiť viac lítia pre batérie, ako zvyšné rafinérie v Severnej Amerike dokopy, dopĺňa InsideEVs.
Aktuálne v spracovaní mnohých kritických prvkov potrebných pre výrobu batérií, vrátane lítia, kraľuje Čína. Zdá sa však, že Tesla sa neodstrihne od dodávateľov úplne. Plánuje totiž naďalej využívať svojich dodávateľov ako Albemarle Corp či Livent Corp.
V tomto smere za spomenutie stojí i fakt, že prvá zmieňovaná spoločnosť plánuje vybudovať novú rafinériu na spracovanie lítia v Južnej Karolíne, ktorá má zušľachtiť až 100 000 ton lítia ročne. Výstavba je naplánovaná na rok 2024.
Musk neprezradil mnoho informácií
Aké veľké množstvo lítia chce ročne nová rafinéria Elona Muska spracovať zatiaľ nie je známe. Šéf Tesly taktiež neozrejmil, odkiaľ presne chce získavať surovú formu lítia na spracovanie.
Hoci Musk príliš veľa detailov neuviedol, spomenul aspoň, že jeho spoločnosť sa plánuje vyhnúť konvenčnú procesu rafinácie, ktorý sa spolieha na kyselinu sírovú a ďalšie chemikálie. Tesla chce pri rafinácii začať používať „menej škodlivé látky pre životné prostredie“.
„Mohli by ste bývať priamo uprostred rafinérie a nehrozili by žiadne škodlivé účinky. Ide teda o veľmi čisté prevádzky,“ ozrejmil Musk. Treba tiež ale podotknúť, že mnoho ochrancov prírody vyjadrilo znepokojenie nad výstavbou tejto rafinérie.
Za zmienku tiež stojí aj fakt, že súčasnom roku 2023 vzrastie celosvetový dopyt po benzíne o 450 000 barelov (1 barel = 159 litrov) denne. Takéto tempo rastu sa však neudrží, predpovedá BofA. Jej štúdia zistila, že predaj elektrických vozidiel vo svete dosiahol minulý rok 14 % a odhaduje, že sa v strednodobom horizonte sa zrýchli a do konca dekády vzrastie na 38 %, píše TASR.
Prechod k iným typom batériových článkov
Zatiaľ čo Tesla plánuje výstavbu rafinérie pre spracovanie lítia, mnohé ďalšie spoločnosti vrátane čínskeho CATL plánujú prejsť z lítium-iónových batérií na bezpečnejšie sodíkovo-iónové články.
Sodík-iónové batérie nie sú z pohľadu fungovania ničím novým, ani tak revolučným či originálnym. Ich princíp je totiž veľmi podobný dnes najrozšírenejším lítium-iónovým batériám a prvé koncepty dokonca prišli súbežne. Ióny sodíka sa presúvajú medzi katódou a anódou podobne, ako tie lítia.
V čom však sodíkové batérie doposiaľ výrazne zaostávali, bola ich energetická hustota. Vedcom sa dlhé roky nedarilo dosiahnuť podobnú kapacitu pri rovnakých rozmeroch a hustote, akou disponujú lítium-iónové batérie.
Aj z tohto dôvodu, napriek tomu, že sodíkové batérie sú omnoho bezpečnejšie, lítium-iónové články stále dominujú. Za zmienku ale rozhodne stojí fakt, že sodík-iónové batérie môžu byť vyrábané rovnakým výrobným procesom ako ich lítiové náprotivky.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nového milionára: Od rozprávkových 120 miliónov ho delilo jedno číslo
Druhým príjmom si môžeš aj uškodiť: Zarábať popri práci neznamená mať peniaze len na vlastné výdavky (ODBORNÍK)
Smrteľná hubová infekcia ohrozuje Európu: „Skutočnosť je už dosť desivá,“ varujú odborníci
Pracovná revolúcia: Skupine Slovákov chcú politici pridať 12 dní dovolenky
Obľúbená dovolenková destinácia Slovákov končí s nedeľným predajom. Vieme, ako budú prevádzky fungovať
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
-
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
- Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
- Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
V európskej krajine došlo k výbuchu skladu. Úrady varujú ľudí pred jedovatým oblakom
Slováci kupujú jazdenky rýchlejšie. Pozri sa, ktoré miznú zo stránok ako prvé
Ministerstvo dopravy uzavrie zmluvu za vyše 6 miliónov eur. Dostane úplne nový systém
Slovensko riskuje zlyhanie aj energetickú nestabilitu. Riziko závislosti rastie
Vedci vytvorili betón z moču. Môže nahradiť pieskovec aj cement
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nového milionára: Od rozprávkových 120 miliónov ho delilo jedno číslo
Druhým príjmom si môžeš aj uškodiť: Zarábať popri práci neznamená mať peniaze len na vlastné výdavky (ODBORNÍK)
Smrteľná hubová infekcia ohrozuje Európu: „Skutočnosť je už dosť desivá,“ varujú odborníci
Pracovná revolúcia: Skupine Slovákov chcú politici pridať 12 dní dovolenky
Obľúbená dovolenková destinácia Slovákov končí s nedeľným predajom. Vieme, ako budú prevádzky fungovať
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené