Elon Musk vyhlasoval, že je to jednoduchý recept, teraz ho dal do reality. Tesla si zaistila výrobu 1 milióna áut ročne
Tesla oficiálne zahájila výstavbu dlho očakávanej rafinérie na lítium v texaskom Corpus Christi. Cieľom závodu je vyrábať hydroxid lítny potrebný pre výrobu batériových článkov. Na tému upozornil Electrek.
O plánoch postaviť zariadenie na rafináciu lítia na pobreží Mexického zálivu v Texase sme informovali ešte v septembri minulého roka, kedy Musk oznámil, že sa chystá zabezpečiť vlastné zdroje najdôležitejšej suroviny na výrobu batérií.
Tesla Lithium Groundbreaking Ceremony https://t.co/0MCiZvQLHl
— Tesla (@Tesla) May 8, 2023
Týmto spôsobom sa Tesla dokáže čiastočne odstrihnúť od externých dodávateľov a pre ostatné automobilky bude v zásade ešte náročnejšie americkej značke cenovo konkurovať.
Odvážne plány
Generálny riaditeľ najnovšie sebavedomo vyhlásil, že rafinéria by mala produkovať dostatok lítia na výrobu približne 1 milióna elektrických vozidiel už do roku 2025. To by z Tesly spravilo najväčšieho severoamerického spracovateľa tohto kovového materiálu, píše spravodajská agentúra Reuters na svojom webe.
Na pondelkovom slávnostnom zahájení výstavby rafinérie Musk oznámil, že plánuje vybudovať jednu z najväčších lítiových rafinérií na svete, pričom táto rafinéria dokáže vyrobiť viac lítia pre batérie, ako zvyšné rafinérie v Severnej Amerike dokopy, dopĺňa InsideEVs.
Aktuálne v spracovaní mnohých kritických prvkov potrebných pre výrobu batérií, vrátane lítia, kraľuje Čína. Zdá sa však, že Tesla sa neodstrihne od dodávateľov úplne. Plánuje totiž naďalej využívať svojich dodávateľov ako Albemarle Corp či Livent Corp.
V tomto smere za spomenutie stojí i fakt, že prvá zmieňovaná spoločnosť plánuje vybudovať novú rafinériu na spracovanie lítia v Južnej Karolíne, ktorá má zušľachtiť až 100 000 ton lítia ročne. Výstavba je naplánovaná na rok 2024.
Musk neprezradil mnoho informácií
Aké veľké množstvo lítia chce ročne nová rafinéria Elona Muska spracovať zatiaľ nie je známe. Šéf Tesly taktiež neozrejmil, odkiaľ presne chce získavať surovú formu lítia na spracovanie.

Hoci Musk príliš veľa detailov neuviedol, spomenul aspoň, že jeho spoločnosť sa plánuje vyhnúť konvenčnú procesu rafinácie, ktorý sa spolieha na kyselinu sírovú a ďalšie chemikálie. Tesla chce pri rafinácii začať používať „menej škodlivé látky pre životné prostredie“.
„Mohli by ste bývať priamo uprostred rafinérie a nehrozili by žiadne škodlivé účinky. Ide teda o veľmi čisté prevádzky,“ ozrejmil Musk. Treba tiež ale podotknúť, že mnoho ochrancov prírody vyjadrilo znepokojenie nad výstavbou tejto rafinérie.
Za zmienku tiež stojí aj fakt, že súčasnom roku 2023 vzrastie celosvetový dopyt po benzíne o 450 000 barelov (1 barel = 159 litrov) denne. Takéto tempo rastu sa však neudrží, predpovedá BofA. Jej štúdia zistila, že predaj elektrických vozidiel vo svete dosiahol minulý rok 14 % a odhaduje, že sa v strednodobom horizonte sa zrýchli a do konca dekády vzrastie na 38 %, píše TASR.
Prechod k iným typom batériových článkov
Zatiaľ čo Tesla plánuje výstavbu rafinérie pre spracovanie lítia, mnohé ďalšie spoločnosti vrátane čínskeho CATL plánujú prejsť z lítium-iónových batérií na bezpečnejšie sodíkovo-iónové články.

Sodík-iónové batérie nie sú z pohľadu fungovania ničím novým, ani tak revolučným či originálnym. Ich princíp je totiž veľmi podobný dnes najrozšírenejším lítium-iónovým batériám a prvé koncepty dokonca prišli súbežne. Ióny sodíka sa presúvajú medzi katódou a anódou podobne, ako tie lítia.
V čom však sodíkové batérie doposiaľ výrazne zaostávali, bola ich energetická hustota. Vedcom sa dlhé roky nedarilo dosiahnuť podobnú kapacitu pri rovnakých rozmeroch a hustote, akou disponujú lítium-iónové batérie.
Aj z tohto dôvodu, napriek tomu, že sodíkové batérie sú omnoho bezpečnejšie, lítium-iónové články stále dominujú. Za zmienku ale rozhodne stojí fakt, že sodík-iónové batérie môžu byť vyrábané rovnakým výrobným procesom ako ich lítiové náprotivky.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur

Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú

Najšialenejší test roka: BYD hodilo na svoje SUV 2-tonový strom. To, čo sa s autom stalo, prekvapilo aj expertov

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Snehová búrka mieri na Európu. Slovensko pocíti jej prvé príznaky už o pár dní
PREMIUMZanechal dobre platený job audítora, dnes učí manažérov, ako nevyhorieť: „Ľudia sa boja zlyhať v tom, čo ani neskúsili“

Je rozhodnuté: Európa sa odstrihne od ruského plynu, Slovensko a Maďarsko dostanú špeciálny plán

Východ Slovenska získa nové spojenie. Wizz Air otvára pravidelnú linku do „srdca Talianska“

Nové dotácie v Európe: Štát prispeje obyvateľom na autá 3 miliardami eur
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
SIM karty sú minulosťou. Slovenský operátor prichádza s prevratnou novinkou
Vláda konečne rieši problémové železnice. Vlaky dostanú technológiu za 1,36 miliardy eur
EÚ spravila historický krok. Dovoz ruského plynu definitívne končí, máme presný dátum
iPhone 17 vystrelil Apple na vrchol. Rekordný rok 2025 môže zmeniť kráľa na tróne výrobcov mobilov
Technologická elita zažije prudký skok. OSN vydala zdrvujúce varovanie o umelej inteligencii
Analytik: Mýtus o „veľkej ruskej ofenzíve“ sa rozpadol. Kľúčový faktor donúti Rusko rokovať o mieri
Slovensko zažíva zlom v mobilných sieťach. 5G pokrytie populácie šokujúco vystrelilo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Snehová búrka mieri na Európu. Slovensko pocíti jej prvé príznaky už o pár dní
PREMIUMZanechal dobre platený job audítora, dnes učí manažérov, ako nevyhorieť: „Ľudia sa boja zlyhať v tom, čo ani neskúsili“

Je rozhodnuté: Európa sa odstrihne od ruského plynu, Slovensko a Maďarsko dostanú špeciálny plán

Východ Slovenska získa nové spojenie. Wizz Air otvára pravidelnú linku do „srdca Talianska“

