Tesla na diaľku zablokovala majiteľovi 30 % dojazdu. Teraz žiada tisíce eur na odomknutie
Svetové médiá nedávno obletela informácia, ako Tesla jednému zo zákazníkov na diaľku znížila dojazd Modelu S a následne od neho žiadala poplatok 4 500 dolárov (4 400 €) za opätovné odomknutie. Celý príbeh je ale omnoho zamotanejší, na čo upozornil aj Jason Hughes na Twitteri. Vo finále však pochybila Tesla, na čom sa zhodujú viacerí fanúšikovia aj odborníci.
Hlavným hrdinom tohto príbehu je Tesla Model S z roku 2013, ktorá mala batériu s kapacitou 60 kWh. Majiteľ, ktorému automobilka uzamkla dojazd, bol už tretí v poradí a je jasné, že pred ním bolo na aute vykonaných množstvo servisných úkonov.
Jedným z nich bola aj výmena batérie za novú, samozrejme v autorizovanom servise. Automobilka však v tom čase do Modelov S montovala už 90 kWh akumulátory, ktoré pre verzie S 60 softvérovo uzamykala iba na dve tretiny celkovej kapacity. V prípade tohto auta sa tak ale nestalo, čiže predchádzajúci majiteľ zdarma získal batériu s väčšou kapacitou ako prislúchalo k jeho konkrétnej verzii.
Na chybu prišla automobilka až po rokoch
Toto auto následne kúpil poškodený majiteľ, ktorý ho využíval niekoľko mesiacov bez najmenších problémov. Následne navštívil servis v dôsledku výmeny palubnej jednotky a pár dní na to ho automobilka kontaktovala, že pri jeho aute došlo ku chybe v konfigurácii a má mať iba 60 kWh batériu, čiže mu na diaľku softvérovo znížili kapacitu 90 kWh akumulátora.
Práve tu nastáva obrovský problém. Tesla pár rokov dozadu, navyše pri inom majiteľovi, pochybila. Posledný majiteľ zrejme ani len netušil, že jeho auto je chybne nakonfigurované a že by malo mať uzamknutú až tretinu kapacity batérie. V takomto prípade by možno v konečnom dôsledku auto nikdy nekupoval.
Tesla really fires me up sometimes.😡🧵
I have a customer who’s the ~3rd owner of a 2013 Model S 60.
At some point years ago the battery pack was swapped under warranty with a 90 pack. It wasn’t software limited. It was effectively made into a 90 by Tesla.
Years went by.
(1/*)— Jason Hughes (@wk057) July 25, 2022
Tesla ho teda oboznámila so situáciou, no zároveň navrhla, že ak žiada opätovne odomknúť plnú kapacitu batérie, musí zaplatiť spomínaných 4 500 dolárov. Médiá a fanúšikovia samozrejme začali vo veľkom obviňovať automobilku, že zákazníka chce „okradnúť“. Pravda je ale niekde uprostred.
V prvom rade, pôvodný majiteľ, ktorý si dal vymeniť batériu, prišiel prakticky neprávom k akumulátoru s väčšou kapacitou a dostal lepšie, drahšie auto s dlhším dojazdom. Zároveň ale pochybila Tesla, ktorá mala túto kapacitu uzamknúť hneď pôvodnému majiteľovi, nie až ďalšiemu vlastníkovi, ktorý o vzniknutej situácii možno ani netušil.
O vyjadrenie k tejto ojedinelej situácii sme požiadali aj Jaroslava „Jaira“ Kapša, odborníka na elektromobily Tesla a majiteľa spoločnosti DriveTesla.sk:
Tesla je už od začiatku nielen automobilka, ale aj softvérová spoločnosť. Rovnako ako to robia aj výrobcovia procesorov a vlastne v poslednej dobe aj zabehnuté automobilky, existujú komponenty, ktoré sú schopné väčších výkonov, ale len za príplatok. Dobrým príkladom je Tesla Model S so 60 kWh batériou, ktorá je v skutočnosti 75 kWh.
Už niekoľkokrát Tesla vďaka svojim technologickým riešeniam pomohla svojim zákazníkom. Či už to bolo odomknutie plnej kapacity batérie počas hurikánu na Floride pre majiteľov spomínaného modelu alebo možnosť bezplatného nabíjania na Superchargeroch po útoku Ruska na Ukrajinu. Niektoré Superchargery boli vtedy dokonca dostupné bezplatne nielen pre majiteľov vozidiel Tesla.
V tomto vyššie spomenutom špecifickom prípade nastali dve neštandardné chyby. Pri výmene batérie za väčšiu mala byť buď nastavená kapacita na pôvodnú alebo sa mali s pôvodným majiteľom dohodnúť na príplatku. Druhá chyba nastala, keď to chceli dodatočne vymáhať od nového majiteľa. Vďaka medializácii sa táto situácia našťastie vyriešila v jeho prospech a verím, že aj Tesla sa v tomto smere poučí.
Celý príbeh má našťastie pre zákazníka pozitívne rozuzlenie. Automobilka si zrejme uvedomila pochybenie zo svojej strany a aktuálnemu majiteľovi prisľúbila nápravu celej situácie. Nie je totiž žiadnym tajomstvom, že Tesla osádza viaceré verzie elektromobilov rovnako veľkými batériami a ich časť uzamyká iba pomocou softvéru. Tento prístup jej pomáha šetriť výrobné náklady, nakoľko nemusí vyrábať niekoľko batériových packov, ale stačí jej iba jedna veľkosť.
Vďaka tomuto prístupu je však možné zákazníkom aj výrazne pomáhať, o čom sme informovali ešte v roku 2017. Vtedy automobilka softvérovo zvýšila zákazníkom na Floride dojazd, nakoľko v danej oblasti zúrilo nebezpečné počasie. Prakticky im teda odomkla plnú kapacitu batérie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dotácie až 100 % a žiadna byrokracia. Susedná krajina rozdá stovky miliónov na elektromobilitu
Takúto batériu ešte nikto nevidel. Funguje bez najnebezpečnejšej zložky v elektromobiloch
Škoda vylepšila všetko, čo sa dalo. Vyskúšali sme nový Enyaq, má TOP spotrebu a žiadnu chybu
VIDEO: Toto bude najkrajšie SUV slávnej značky. Škoda ukázala novú elektrickú beštiu
Vyhodí až tretinu ľudí. Japonská automobilka začala masívne nahrádzať pracovníkov robotmi
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Expert na dlhovekosť, ktorý sa dožil 105 rokov: „Starnutie je len ilúzia. Ak sa cítite staro, je to vaša vina“
Tragédia v areáli slovenskej nemocnice: V aute našli mŕtve telo
Island zasiahla silná sopečná erupcia: Vznikla 500-metrová trhlina, vyhlásili červený poplach
Mesačný plat Zelenského nestačí ani na nájom v Bratislave. V skutočnosti má miliónový majetok
Obľúbený mliečny výrobok pomáha znížiť riziko rakoviny hrubého čreva. Nájdeš ho v každom obchode
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Kraľujú v rebríčkoch spoľahlivosti. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Vydrží 20 rokov a má účinnosť 90 %. Nová batéria prekonala Teslu v skladovaní energie
- Vyhodí až tretinu ľudí. Japonská automobilka začala masívne nahrádzať pracovníkov robotmi
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Kraľujú v rebríčkoch spoľahlivosti. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Vyhodí až tretinu ľudí. Japonská automobilka začala masívne nahrádzať pracovníkov robotmi
- VIDEO: Toto bude najkrajšie SUV slávnej značky. Škoda ukázala novú elektrickú beštiu
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Kraľujú v rebríčkoch spoľahlivosti. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- VIDEO: Dron odhalil megatováreň BYD pre vyše 100-tisíc ľudí, bude väčšia ako Nitra
- Vedci varujú pred katastrofou: Ťažba kľúčovej suroviny ohrozuje ľudí a prírodu
Trumpove clá zasiahnu Slovensko. Automobilky sa pripravujú na tvrdé podmienky
Dávaj pozor na novú phishingovú hrozbu. Podvodné SMS sa vydávajú za energetické spoločnosti
Vesmírna expedícia Fram2 odštartovala. Súkromná posádka mieri skúmať Zem
Huawei zaznamenal pokles zisku o 28 %. Tržby napriek sankciám rástli
Zbrane, peniaze, technika. Ukrajina dostane masívnu pomoc zo Švédska
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Expert na dlhovekosť, ktorý sa dožil 105 rokov: „Starnutie je len ilúzia. Ak sa cítite staro, je to vaša vina“
Tragédia v areáli slovenskej nemocnice: V aute našli mŕtve telo
Island zasiahla silná sopečná erupcia: Vznikla 500-metrová trhlina, vyhlásili červený poplach
Mesačný plat Zelenského nestačí ani na nájom v Bratislave. V skutočnosti má miliónový majetok
Obľúbený mliečny výrobok pomáha znížiť riziko rakoviny hrubého čreva. Nájdeš ho v každom obchode
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené