Tesla na diaľku zablokovala majiteľovi 30 % dojazdu. Teraz žiada tisíce eur na odomknutie
Svetové médiá nedávno obletela informácia, ako Tesla jednému zo zákazníkov na diaľku znížila dojazd Modelu S a následne od neho žiadala poplatok 4 500 dolárov (4 400 €) za opätovné odomknutie. Celý príbeh je ale omnoho zamotanejší, na čo upozornil aj Jason Hughes na Twitteri. Vo finále však pochybila Tesla, na čom sa zhodujú viacerí fanúšikovia aj odborníci.
Hlavným hrdinom tohto príbehu je Tesla Model S z roku 2013, ktorá mala batériu s kapacitou 60 kWh. Majiteľ, ktorému automobilka uzamkla dojazd, bol už tretí v poradí a je jasné, že pred ním bolo na aute vykonaných množstvo servisných úkonov.
Jedným z nich bola aj výmena batérie za novú, samozrejme v autorizovanom servise. Automobilka však v tom čase do Modelov S montovala už 90 kWh akumulátory, ktoré pre verzie S 60 softvérovo uzamykala iba na dve tretiny celkovej kapacity. V prípade tohto auta sa tak ale nestalo, čiže predchádzajúci majiteľ zdarma získal batériu s väčšou kapacitou ako prislúchalo k jeho konkrétnej verzii.
Na chybu prišla automobilka až po rokoch
Toto auto následne kúpil poškodený majiteľ, ktorý ho využíval niekoľko mesiacov bez najmenších problémov. Následne navštívil servis v dôsledku výmeny palubnej jednotky a pár dní na to ho automobilka kontaktovala, že pri jeho aute došlo ku chybe v konfigurácii a má mať iba 60 kWh batériu, čiže mu na diaľku softvérovo znížili kapacitu 90 kWh akumulátora.
Práve tu nastáva obrovský problém. Tesla pár rokov dozadu, navyše pri inom majiteľovi, pochybila. Posledný majiteľ zrejme ani len netušil, že jeho auto je chybne nakonfigurované a že by malo mať uzamknutú až tretinu kapacity batérie. V takomto prípade by možno v konečnom dôsledku auto nikdy nekupoval.
Tesla really fires me up sometimes.??
I have a customer who’s the ~3rd owner of a 2013 Model S 60.
At some point years ago the battery pack was swapped under warranty with a 90 pack. It wasn’t software limited. It was effectively made into a 90 by Tesla.
Years went by.
(1/*)— Jason Hughes (@wk057) July 25, 2022
Tesla ho teda oboznámila so situáciou, no zároveň navrhla, že ak žiada opätovne odomknúť plnú kapacitu batérie, musí zaplatiť spomínaných 4 500 dolárov. Médiá a fanúšikovia samozrejme začali vo veľkom obviňovať automobilku, že zákazníka chce „okradnúť“. Pravda je ale niekde uprostred.
V prvom rade, pôvodný majiteľ, ktorý si dal vymeniť batériu, prišiel prakticky neprávom k akumulátoru s väčšou kapacitou a dostal lepšie, drahšie auto s dlhším dojazdom. Zároveň ale pochybila Tesla, ktorá mala túto kapacitu uzamknúť hneď pôvodnému majiteľovi, nie až ďalšiemu vlastníkovi, ktorý o vzniknutej situácii možno ani netušil.
O vyjadrenie k tejto ojedinelej situácii sme požiadali aj Jaroslava „Jaira“ Kapša, odborníka na elektromobily Tesla a majiteľa spoločnosti DriveTesla.sk:
Tesla je už od začiatku nielen automobilka, ale aj softvérová spoločnosť. Rovnako ako to robia aj výrobcovia procesorov a vlastne v poslednej dobe aj zabehnuté automobilky, existujú komponenty, ktoré sú schopné väčších výkonov, ale len za príplatok. Dobrým príkladom je Tesla Model S so 60 kWh batériou, ktorá je v skutočnosti 75 kWh.
Už niekoľkokrát Tesla vďaka svojim technologickým riešeniam pomohla svojim zákazníkom. Či už to bolo odomknutie plnej kapacity batérie počas hurikánu na Floride pre majiteľov spomínaného modelu alebo možnosť bezplatného nabíjania na Superchargeroch po útoku Ruska na Ukrajinu. Niektoré Superchargery boli vtedy dokonca dostupné bezplatne nielen pre majiteľov vozidiel Tesla.
V tomto vyššie spomenutom špecifickom prípade nastali dve neštandardné chyby. Pri výmene batérie za väčšiu mala byť buď nastavená kapacita na pôvodnú alebo sa mali s pôvodným majiteľom dohodnúť na príplatku. Druhá chyba nastala, keď to chceli dodatočne vymáhať od nového majiteľa. Vďaka medializácii sa táto situácia našťastie vyriešila v jeho prospech a verím, že aj Tesla sa v tomto smere poučí.
Celý príbeh má našťastie pre zákazníka pozitívne rozuzlenie. Automobilka si zrejme uvedomila pochybenie zo svojej strany a aktuálnemu majiteľovi prisľúbila nápravu celej situácie. Nie je totiž žiadnym tajomstvom, že Tesla osádza viaceré verzie elektromobilov rovnako veľkými batériami a ich časť uzamyká iba pomocou softvéru. Tento prístup jej pomáha šetriť výrobné náklady, nakoľko nemusí vyrábať niekoľko batériových packov, ale stačí jej iba jedna veľkosť.
Vďaka tomuto prístupu je však možné zákazníkom aj výrazne pomáhať, o čom sme informovali ešte v roku 2017. Vtedy automobilka softvérovo zvýšila zákazníkom na Floride dojazd, nakoľko v danej oblasti zúrilo nebezpečné počasie. Prakticky im teda odomkla plnú kapacitu batérie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka prevzala moc nad známym nemeckým gigantom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tréner Matej vyvracia mýty o cvičení: Beh nie je zázračná metóda na chudnutie, toto sú 3 zásady správneho tréningu (ROZHOVOR)
Nová nočná mora pre Putina: NATO predstavilo „kráľa bitiek“, raketový systém má dolet 700 km
Ukrajina a Maďarsko v ostrom spore: „Vyzývame Zelenského, aby sa prestal vyhrážať“
Nešťastná nehoda v autoumyvárni: Päťročný chlapček leží v nemocnici, bojuje o život
Na Slovensku jazdí 300-tisíc áut bez poistky. Od roku 2026 neprejdú cez STK
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP