Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Ak by sme mali nájsť najrýchlejší spôsob, akým sa dostaneš z jedného konca mesta na druhý, asi by sme ti odporučili metro. To platí vo väčšine veľkých miest, no nie v Bratislave. Ostatné spôsoby hromadnej dopravy nemusia byť zaručene rýchlejšie ako preprava autom.

Taký presun električkou ti síce môže ušetriť aj niekoľko minút, existuje však ešte jeden spôsob, s ktorým sa vyhneš prakticky najväčšej nevýhode osobnej dopravy v Bratislave. Na motorke sa totiž dokážeš preštrikovať cez stojace autá až na začiatok kolóny a vyhneš sa akýmkoľvek zdržaniam. Nevýhodou je, že na väčšinu motoriek potrebuješ samostatný vodičák skupiny A.

Mário Šimovič/FonTech

S B-čkovým vodičákom na auto môžeš jazdiť iba na skútri do objemu 125 ccm, čo nie je žiadna sláva. Do mesta plne postačuje, no akonáhle vyjdeš na okresky a chceš si vychutnať dynamickejšiu jazdu, väčšina takýchto skútrov je už stratená. Na trhu však predsa existuje alternatíva, na ktorú ti stačí vodičské oprávnenie na auto: Má tri kolesá, no jazdí ako motorka a hlavne má vyše pollitrový motor s výkonom 44 koní, takže sa sa na nej môžeš vydať aj do Chorvátska.

Toto sú len niektoré z množstva skvelých vlastností trojkolesového skútra Piaggio MP3 vo verzii 530 Exclusive a ja ti poviem, prečo a hlavne pre koho môže byť takýto skúter dokonca lepšou a lacnejšou alternatívou ako malý mestský elektromobil.

V recenzii sa dozvieš:

  • Aký výkon má trojkolesový skúter Piaggio MP3 530 Exclusive
  • Aké technológie skúter prináša
  • Ako sa správa predná vidlica s dvoma kolesami
  • Koľko stojí jazda v porovnaní s mestským elektromobilom a spaľovákom
  • Aká je cena tohto skútra

Ako som už prezradil v úvode, na Piaggio MP3 ti stačí vodičák na auto a to vďaka dvom kolesám vpredu. Skúter sa pritom počas jazdy správa ako motorka. Normálne sa nakláňa, no skúsenejší jazdci rozhodne ucítia, že vpredu nie je jedno, ale dve kolesá. Motorka je vďaka tomu stabilnejšia, v zákrutách o čosi istejšia, no pri nabehnutí na nerovnosť vytvára dvojica predných kolies netypický efekt „zaplávania“. Ten je netypický práve v tom, že jedno koleso síce poskočí, no druhé je stále pevne na zemi.

Mário Šimovič/FonTech

Výkon 44 koní je dosť na to, aby si dokázal svižne predbehnúť auto na okreske a vďaka hmotnosti cca 200 kg, masívnej kapotáži a maximálnej rýchlosti 145 km/h sa Piaggio MP3 530 Exclusive nezľakne ani diaľnice. Najvyššia pohodlná cestovná rýchlosť je však okolo 120 km/h, nakoľko pri vyššej rýchlosti aj v dôsledku malých predných kolies skúter nepôsobí sebavedomo.

Rýchlosti tu neradíš, keďže skúter nemá manuálnu prevodovku. Iba pridávaš plyn, vďaka čomu si na jazdu rýchlo zvykne každý, kto niekedy jazdil aj na menšom skútri. Treba tu však počítať vyšším výkonom. Nie je to malá „50-ka“, kde môžeš dať plný plyn za akýchkoľvek okolností. Pri agresívnom pridaní plynu z miesta sa dokáže zadné koleso „utrhnúť“, no elektronika v podobe kontroly trakcie rýchlo prevezme kontrolu a motorku stabilizuje.

Kopec technológií známych z osobných áut

Keďže na tento skúter ti stačí vodičák na auto, inžinieri chceli pri jeho vývoji čo najviac prispôsobiť jeho vlastnosti a technológie tak, aby mal jazdec pocit, že sedí v aute. Preto je Piaggio MP3 vybavené napríklad elektrickou spiatočkou, ktorá sa ovláda cez štartér. Pri zapnutí spiatočky sa na displeji dokonca objaví obraz z cúvacej kamery, čo som na motorke videl vôbec prvýkrát.

Mário Šimovič/FonTech

K dispozícii je tiež ručná brzda, ktorá si perfektne nachádza svoje využitie v kombinácii s aretáciou prednej vidlice, ale o tom až trocha neskôr. Pri dlhých cestách jazdec mimoriadne ocení funkciu tempomatu, ktorý sa ovláda pomocou ovládača na ľavom riadidle.

Skúter tiež disponuje funkciou detekcie mŕtveho uhla, pričom informácia o vozidle, ktoré sa nachádza po boku, sa zobrazuje na veľkom 7“ farebnom displeji. Túto funkciu však nepovažujem za veľký prínos, nakoľko displej je umiestnený pomerne nízko a nachádza sa tak mimo ideálneho zorného poľa. Lepšie by bolo, ak by sa táto informácia signalizovala na spätnom zrkadle podobne ako na autách.

Displej zobrazuje okrem aktuálnej rýchlosti a údajov o spotrebe aj informácie ohľadom profilu jazdy a výkonu. V prípade, že máš zakúpenú navigáciu, môžeš si zobraziť aj tú.

Mário Šimovič/FonTech

Čím sa ale Piaggio MP3 azda najviac líši od klasických motoriek, sú dve kolesá vpredu, ktoré sú s motorkou spojené cez technologicky prepracovanú prednú vidlicu. Skúter sa totiž dokáže nakláňať ako bežná motorka, no zároveň dokáže stáť na troch kolesách bez použitia stojanu. Predná vidlica sa totiž dá zaaretovať. Po uzamknutí sa skúter drží vo zvislej polohe a následne po pridaní plynu sa vidlica automaticky odomkne.

Táto funkcia sa dá využiť jednak pri parkovaní, kedy skúter môžeš odstaviť aj v nerovnom teréne. Vidlica sa dá totiž uzamknúť aj keď sú predné kolesá na nerovnosti, stačí, ak so sktútrom zastavíš tak, aby bol rovno. Následne zatiahneš ručnú brzdu a nemusíš sa báť že by ti niekam ušiel.

Piaggio MP3 530 Exclusive je maxiskúter, na ktorý ti stačí vodičák na auto

Druhý spôsob, ktorý ale vyžaduje trochu cviku, je aretácia prednej vidlice pri zastavovaní na semafóroch. Akonáhle ide skúter rýchlosťou cca 5 km/h a menej, vidlica sa dá uzamknúť a jazdec tak nemusí pri zastavení vôbec skladať nohy zo skútra. Po pridaní plynu sa vidlica sama odomkne a Piaggio MP3 sa znova spáva ako motorka. Ako som už uviedol, na toto treba trochu cviku, nakoľko po uzamknutí vidlice už neovládaš motorku telom a nakláňaním, ale iba vytáčaním riadidiel.

Jazda môže byť lacnejšia než pri elektromobile

Absolútne najväčším benefitom Piaggio MP3 sú však náklady na prevádzku, kedy v určitých podmienkach môže byť jazda týmto skútrom dokonca lacnejšia než jazda malým mestským elektromobilom.

Pri výpočtoch sme kalkulovali s cenou benzínu na úrovni 1,60 € za liter a cenou nabíjania 0,30 € za 1 kWh, čo je bežná cena pri verejnom AC nabíjaní. Malý mestský elektromobil je z hľadiska prevádzky stále lacnejší, no priepastný rozdiel je v obstarávacej cene. Piaggio MP3 530 Exclusive nie je najlacnejší, skúter totiž stojí až 12 699 €, no nová Dacia Spring, ktorá je stále najlacnejším elektromobilom na Slovensku, stojí už vyše 20 000 €.

Ak by si ale Spring nabíjal na rýchlonabíjačkách, aby si čo najviac skrátil dobu nabíjania, 1 kWh by ťa stála zhruba 0,50 € a 100 km by následne vyšlo na 7,25 €. V takomto prípade je už jazda skútrom lacnejšia ako jazda elektromobilom.

Na druhej strane, s týmto maxiskútrom sa môžeš bez problémov vydať aj na dovolenku do Chorvátska, kdežto v malom Springu by to bola strastiplná cesta. V porovnaní so spaľovacou Toyotou Aygo X je skúter nielen lacnejší, ale má aj nižšie prevádzkové náklady, nakoľko má nižšiu spotrebu minimálne o liter.

Autá sa ale na rozdiel od skútra dajú využívať celoročne a prakticky v akomkoľvek počasí. Jazdiť na skútri v daždi či zime nie je príliš komfortné, no ako som už naznačil na začiatku, výhoda dvoch, respektíve v tomto prípade troch kolies je tá, že dokážeš rýchlo prefrčať akoukoľvek zápchou. Jazdu v škaredom a chladnom počasí navyše môžeš spríjemniť rôznym špeciálnym oblečením pre motorkárov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú