Vesmírna agentúra NASA pokračuje s plánom na vybudovanie dopravnej siete na lunárnom povrchu, ktorý svojim spôsobom pripomína železnice. Ako ale informuje portál LiveScience, tento projekt je súčasťou známeho programu NIAC (Inovatívne pokročilé koncepty NASA) a od typických železníc sa bude poriadne líšiť. Pomôcť v tom majú vznášajúce sa roboty.

Cieľom je efektivita a spoľahlivosť

Tak ako na našej planéte, aj na Mesiaci má železnica poskytnúť efektívnu a spoľahlivú prepravu, avšak táto forma nebude pre ľudí. Pôjde o robotické zariadenia vznášajúce sa vďaka magnetizmu nad traťou zloženou z troch vrstiev. Vznášanie sa robotov má umožniť zníženie opotrebenia trate a samotných robotov lunárnym prachom, ktorý by robil pri priamom kontakte vážne problémy.

„Chceme vybudovať prvý lunárny železničný systém, ktorý poskytne spoľahlivú, autonómnu a efektívnu dopravu nákladu na Mesiaci. Odolný robotický systém s dlhou životnosťou bude kritický pre dennú prevádzku udržateľnej lunárnej základne v 30-tych rokoch, ako si to predstavuje NASA vo svojom pláne Z Mesiaca k Marsu,“ vysvetľuje Ethan Schaler z Laboratória prúdového pohonu (JPL) NASA.

NASA

Malé nákladné vagóny by boli nosené spomínanými vznášajúcimi sa robotmi, ktoré by sa pohybovali rýchlosťou asi 1,6 km/h. Denne má takáto trať prepraviť až 100 ton materiálu a aj keď rýchlosť nie je závratná, pre potreby lunárnej základne, ktorá musí robiť aj kompromisy, je postačujúca. Takáto železnica tak skôr pripomína akýsi priemyselný dopravník vyťaženého materiálu.

Zvládne extrémne podmienky

Táto železnica nesie názov FLOAT a má zvládať extrémne lunárne podmienky, pričom jej stavba má byť možná aj s minimálnymi prípravami. Druhá fáza projektu prinesie konštrukciu viacerých prototypov spomínaných robotov, vyšetrenie potenciálnych dopadov na životné prostredie a tiež ďalší výskum a vývoj celej tejto technológie.

Príde aj čosi väčšie

Dotácie na vývoj predbežného konceptu a prieskum uskutočniteľnosti lunárnej železnice dostala do rúk americká spoločnosť Northrop Grumman, avšak v tomto prípade ide o čosi oveľa ambicióznejšie. Peniaze totiž pochádzajú od agentúry DARPA, ktorá zodpovedá za takéto pokročilé projekty nielen pre vesmírny výskum, ale napríklad tiež pre armádu.

Lunárna železnica je súčasťou oveľa väčšej štúdie nesúcej názov 10-year Lunar Architecture (LunA-10), ktorej sa zúčastňuje 14 ďalších súkromných firiem. Súčasťou LunA-10 sú aj známe mená, ako je spoločnosť SpaceX – tá má obrovský potenciál vďaka rakete Starship, ktorá sa nedávnym tretím testom plnohodnotného prototypu oficiálne dostala do prevádzky, keďže sa jej podarilo dostať na obežnú dráhu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú