Toto je najvýnimočnejšie Audi súčasnosti. Otestoval som SUV, ktoré inšpirovala Rallye Dakar
Aj keď sú SUV v súčasnosti veľmi populárne, len málo z nich môžeme považovať za skutočne offroadové autá. Audi Q8 e-tron je jedným z tých „veľkých mestských SUV“, ktoré do terénu veľmi brať nechceš. To ale neplatí o limitovanej edícii Dakar. Táto špeciálna verzia je niečo ako James Bond – stále elegantný, ale vždy pripravený na dobrodružstvo a akciu.
Audi Q8 e-tron Dakar edition nie je len ďalšie SUV s „agresívnym“ polepom a plastovými doplnkami. Je to seriózny pokus priniesť schopnosti áut legendárnej rally Dakar do sveta elektrických áut. A vieš čo? Prekvapivo sa im to podarilo. Toto auto dokazuje, že aj pôvodne luxusné sériové elektrické vozidlo môže byť skutočným off-roadom, ktorý sa nebojí špiny, piesku ani kameňov.
Pozri sa, čo všetko táto nezvyčajná kombinácia luxusu, elektrického pohonu a off-roadových schopností ponúka.
Mestský drsňák s púštnym nádychom
Audi Q8 e-tron Dakar edition na prvý pohľad zaujme zvýšeným podvozkom a robustnými pneumatikami. Nie je to len kozmetická úprava – auto je o 31 mm vyššie ako štandardný model. Širšie blatníky a strešný nosič s nosnosťou 40 kg dodávajú autu drsný vzhľad. Auto navyše vyniká aj unikátnym polepom, ktorý je inšpirovaný dakarským špeciálom RS Q e-tron.
Vnútri je to stále prémiové Audi. Nechýba 10,25-palcový dotykový displej infotainmentu, head-up displej a digitálny prístrojový panel. Zaujímavosťou sú špeciálne grafické motívy v infotainmente s témou púšte. Sedadlá sú pohodlné a poskytujú dobrú oporu aj pri jazde v teréne. Batožinový priestor zostal nezmenený, takže sa nemusíš báť, že by auto niečo stratilo zo svojej praktickosti a „rodinnosti“.
Kopec výkonu aj na jazdu v púšti
Pod kapotou (alebo skôr v podlahe) sa nachádzajú dva elektromotory s celkovým výkonom 300 kW (402 koní) a krútiacim momentom 664 Nm. Batéria má kapacitu 106 kWh (využiteľných), čo by malo stačiť na dojazd okolo 450 km. V reálnych podmienkach je ale dojazd diametrálne odlišný, no o tom až trocha neskôr.
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 5,9 sekundy, čo je na 2,5-tonové SUV veľmi slušná hodnota. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 200 km/h.
Aj keď vie byť Q8 e-tron Dakar pekelne rýchly, pri pohľade na toto auto ti musí byť jasné, že rýchlosť a zrýchlenie nemajú byť jeho najsilnejšou stránkou. Najviac doma sa dakarský špeciál cíti v teréne. Vďaka zvýšenému podvozku a pneumatikám má naozaj výnimočné off-roadové schopnosti. Nástupný uhol je 21 stupňov, výstupný 28 stupňov. To síce nie sú hodnoty najlepších offroadov v triede, ale na luxusné elektrické SUV je to dobré.
Q8 e-tron Dakar je „elektrické Géčko“ od Audi
Auto má špeciálny off-roadový režim, ktorý ešte viac zvýši svetlú výšku. V najvyššej polohe dokáže prebrodiť vodu hlbokú až 30 cm. Elektrický pohon so svojím okamžitým krútiacim momentom je v teréne prekvapivo efektívny. Systém kontroly trakcie a distribúcie krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá si robí svoju prácu ukážkovo a s autom sa dokážeš pohnúť aj v tých najnáročnejších podmienkach.
Daň za off-roadové podmienky
Samozrejme, tie veľké pneumatiky a zvýšený podvozok majú svoj vplyv na spotrebu a dojazd. V reálnych podmienkach mi plne nabité auto ukazovalo dojazd len 281 km. Ak navyše s auto vybehneš na diaľnicu či do náročného terénu, toto číslo pôjde ešte viac dole.
Počas môjho testu v meste som zaznamenal spotrebu až 38,9 kWh/100 km. Nebudeme si klamať, to je strašne veľa, ale treba brať do úvahy, že na tom majú svoj podiel offroadové pneumatiky a extrémne chladné počasie, počas ktorého som auto testoval. Tieto faktory výrazne ovplyvňujú efektivitu elektrického pohonu. Keď som si pozeral nejaké letné testy tohto auta, spotreby sa pohybovali na úrovni okolo 30-35 kWh/100 km. Stále veľa, no tu už je dojazd cez 300 km na jedno nabitie reálny.
Na diaľnici bola situácia najhoršia. Spotreba sa pohybovala okolo 40-42 kWh/100 km. Opäť je to veľa, no aj tu to pripisujem najmä pneumatikám a záhradke na streche. Tieto prvky nielen zvyšujú spotrebu, ale pri vyšších rýchlostiach vytvárajú aj dosť veľký akustický hluk.
Napriek týmto vysokým hodnotám je zaujímavé, že Audi Q8 e-tron Dakar edition stále prekonáva niektorých konkurentov. Napríklad v porovnaní s elektrickým Mercedesom triedy G, kde bola spotreba na diaľnici pri podobných podmienkach až okolo 52 kWh/100 km, sú výsledky Audi stále relatívne v pohode.
Nabíjanie podporuje výkon až 170 kW, takže z 10 na 80 % by sa malo papierovo nabiť za 30 minút. Ak si batériu v chladnom počasí na nabíjanie pripravíš, teda ak si do navigácie zadáš nabíjací bod, tento čas sa dá dosiahnuť aj v reálnych podmienkach. Škoda len, že auto nemá samostatné tlačidlo, ktorým by sa zapol predohrev batérie.
Zhodnotenie
Audi Q8 e-tron Dakar edition nie je auto pre každého. Je to drahá „hračka“ pre tých, ktorí chcú niečo výnimočné a ktorí sa chcú odlíšiť.. Musím však uznať, že svojimi schopnosťami ma príjemne prekvapilo. Nie je to len mestské SUV s veľkými pneumatikami, ale skutočne schopné off-roadové vozidlo. Áno, má svoje limity a kompromisy, no keď vezmeš do úvahy, že pôvodne ide o luxusné sériové SUV, tak je naozaj pozoruhodné, čo z neho automobilka dokázala urobiť.
Ak máš teda dosť peňazí a chceš elektrické SUV, ktoré zvládne aj náročnejší terén a s ktorým na ceste rozhodne vynikneš, Audi Q8 e-tron Dakar edition môže byť to pravé pre teba. Keďže je to limitka v počte len 100 kusov, nové si ho už asi nekúpiš. Na inzertnom portáli som však našiel tento konkrétny kus, ktorý sa testuje za sumu 129 000 €.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
V rámci Európy sme úplne poslední. Počet elektromobilov na Slovensku stúpa pomaly, ľuďom chýba toto
Európania kupujú luxus, Slováci istotu. Toto sú najpredávanejšie jazdené autá u nás a v Európe
BMW posunulo hranice elektromobility. Nový model má dojazd až 700 km a luxusný dizajn
Dohodli sa s Čínou. Výmena batérií nahradí nabíjačky, do Európy príde silný hráč v elektromobilite
Muskova kontroverzia má kruté následky. V európskej krajine sa začali hromadne zbavovať Tesiel
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zomrela slovenská herečka. Zahrala si v Ordinácii v ružovej záhrade či Búrlivom víne
Na Slovensko príde svetová megastar. Festival Lovestream 2025 ohlásil prvého headlinera
„Možno áno, možno nie,“ Trump plánuje zaviesť masívne clo na dovoz tovaru: Má sa týkať najväčších obchodných partnerov
Jedlo plné červíkov: Európska komisia schválila pridávanie lariev hmyzu do týchto potravín
Tomáš a Lenka vlastnými rukami postavili unikátnu saunu, akú nenájdeš nikde inde na svete (FOTO)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spájajú sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Rapídne mu klesol dojazd. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Muskova kontroverzia má kruté následky. V európskej krajine sa začali hromadne zbavovať Tesiel
- Dohodli sa s Čínou. Výmena batérií nahradí nabíjačky, do Európy príde silný hráč v elektromobilite
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spájajú sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Rapídne mu klesol dojazd. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Muskova kontroverzia má kruté následky. V európskej krajine sa začali hromadne zbavovať Tesiel
- Slováci si začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, či sa to dá a aká je výsledná cena (ROZHOVOR)
- Objednalo si ho už 20-tisíc ľudí. Škoda začala s výrobou dostupného SUV, ponúkne solídny dojazd
-
- Slováci si začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, či sa to dá a aká je výsledná cena (ROZHOVOR)
- Devastačné clá musia skončiť. Ďalší automobilový gigant sa obul do EÚ a podáva žalobu
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spájajú sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Experti prehovorili: Zánovné autá sú cenovým hitom, Slováci kupujú najviac tento pohon
- Vodiči, pozor. Štát zmenil podmienky pre motoristov, na podanie dokumentu máš už len pár dní
Slovensko investuje milióny do kyberbezpečnosti. Vzniknú špičkové centrá
Slovensko pritvrdzuje. Fico chce trestať Ukrajinu v Bruseli
Experti bijú na poplach. Hackeri našli novú „zbraň“
Po 40 rokoch budú vo vesmíre. Naši susedia posielajú do kozmu astronauta, urobí nevšedný pokus
Bez Čechov a s novým investorom. Slovensko chce mať plnú kontrolu nad novou elektrárňou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zomrela slovenská herečka. Zahrala si v Ordinácii v ružovej záhrade či Búrlivom víne
Na Slovensko príde svetová megastar. Festival Lovestream 2025 ohlásil prvého headlinera
„Možno áno, možno nie,“ Trump plánuje zaviesť masívne clo na dovoz tovaru: Má sa týkať najväčších obchodných partnerov
Jedlo plné červíkov: Európska komisia schválila pridávanie lariev hmyzu do týchto potravín
Tomáš a Lenka vlastnými rukami postavili unikátnu saunu, akú nenájdeš nikde inde na svete (FOTO)
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené