Toto je najvýnimočnejšie Audi súčasnosti. Otestoval som SUV, ktoré inšpirovala Rallye Dakar
Aj keď sú SUV v súčasnosti veľmi populárne, len málo z nich môžeme považovať za skutočne offroadové autá. Audi Q8 e-tron je jedným z tých „veľkých mestských SUV“, ktoré do terénu veľmi brať nechceš. To ale neplatí o limitovanej edícii Dakar. Táto špeciálna verzia je niečo ako James Bond – stále elegantný, ale vždy pripravený na dobrodružstvo a akciu.
Audi Q8 e-tron Dakar edition nie je len ďalšie SUV s „agresívnym“ polepom a plastovými doplnkami. Je to seriózny pokus priniesť schopnosti áut legendárnej rally Dakar do sveta elektrických áut. A vieš čo? Prekvapivo sa im to podarilo. Toto auto dokazuje, že aj pôvodne luxusné sériové elektrické vozidlo môže byť skutočným off-roadom, ktorý sa nebojí špiny, piesku ani kameňov.
Pozri sa, čo všetko táto nezvyčajná kombinácia luxusu, elektrického pohonu a off-roadových schopností ponúka.
Mestský drsňák s púštnym nádychom
Audi Q8 e-tron Dakar edition na prvý pohľad zaujme zvýšeným podvozkom a robustnými pneumatikami. Nie je to len kozmetická úprava – auto je o 31 mm vyššie ako štandardný model. Širšie blatníky a strešný nosič s nosnosťou 40 kg dodávajú autu drsný vzhľad. Auto navyše vyniká aj unikátnym polepom, ktorý je inšpirovaný dakarským špeciálom RS Q e-tron.
Vnútri je to stále prémiové Audi. Nechýba 10,25-palcový dotykový displej infotainmentu, head-up displej a digitálny prístrojový panel. Zaujímavosťou sú špeciálne grafické motívy v infotainmente s témou púšte. Sedadlá sú pohodlné a poskytujú dobrú oporu aj pri jazde v teréne. Batožinový priestor zostal nezmenený, takže sa nemusíš báť, že by auto niečo stratilo zo svojej praktickosti a „rodinnosti“.
Kopec výkonu aj na jazdu v púšti
Pod kapotou (alebo skôr v podlahe) sa nachádzajú dva elektromotory s celkovým výkonom 300 kW (402 koní) a krútiacim momentom 664 Nm. Batéria má kapacitu 106 kWh (využiteľných), čo by malo stačiť na dojazd okolo 450 km. V reálnych podmienkach je ale dojazd diametrálne odlišný, no o tom až trocha neskôr.
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 5,9 sekundy, čo je na 2,5-tonové SUV veľmi slušná hodnota. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 200 km/h.
Aj keď vie byť Q8 e-tron Dakar pekelne rýchly, pri pohľade na toto auto ti musí byť jasné, že rýchlosť a zrýchlenie nemajú byť jeho najsilnejšou stránkou. Najviac doma sa dakarský špeciál cíti v teréne. Vďaka zvýšenému podvozku a pneumatikám má naozaj výnimočné off-roadové schopnosti. Nástupný uhol je 21 stupňov, výstupný 28 stupňov. To síce nie sú hodnoty najlepších offroadov v triede, ale na luxusné elektrické SUV je to dobré.
Q8 e-tron Dakar je „elektrické Géčko“ od Audi
Auto má špeciálny off-roadový režim, ktorý ešte viac zvýši svetlú výšku. V najvyššej polohe dokáže prebrodiť vodu hlbokú až 30 cm. Elektrický pohon so svojím okamžitým krútiacim momentom je v teréne prekvapivo efektívny. Systém kontroly trakcie a distribúcie krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá si robí svoju prácu ukážkovo a s autom sa dokážeš pohnúť aj v tých najnáročnejších podmienkach.
Daň za off-roadové podmienky
Samozrejme, tie veľké pneumatiky a zvýšený podvozok majú svoj vplyv na spotrebu a dojazd. V reálnych podmienkach mi plne nabité auto ukazovalo dojazd len 281 km. Ak navyše s auto vybehneš na diaľnicu či do náročného terénu, toto číslo pôjde ešte viac dole.
Počas môjho testu v meste som zaznamenal spotrebu až 38,9 kWh/100 km. Nebudeme si klamať, to je strašne veľa, ale treba brať do úvahy, že na tom majú svoj podiel offroadové pneumatiky a extrémne chladné počasie, počas ktorého som auto testoval. Tieto faktory výrazne ovplyvňujú efektivitu elektrického pohonu. Keď som si pozeral nejaké letné testy tohto auta, spotreby sa pohybovali na úrovni okolo 30-35 kWh/100 km. Stále veľa, no tu už je dojazd cez 300 km na jedno nabitie reálny.
Na diaľnici bola situácia najhoršia. Spotreba sa pohybovala okolo 40-42 kWh/100 km. Opäť je to veľa, no aj tu to pripisujem najmä pneumatikám a záhradke na streche. Tieto prvky nielen zvyšujú spotrebu, ale pri vyšších rýchlostiach vytvárajú aj dosť veľký akustický hluk.
Napriek týmto vysokým hodnotám je zaujímavé, že Audi Q8 e-tron Dakar edition stále prekonáva niektorých konkurentov. Napríklad v porovnaní s elektrickým Mercedesom triedy G, kde bola spotreba na diaľnici pri podobných podmienkach až okolo 52 kWh/100 km, sú výsledky Audi stále relatívne v pohode.
Nabíjanie podporuje výkon až 170 kW, takže z 10 na 80 % by sa malo papierovo nabiť za 30 minút. Ak si batériu v chladnom počasí na nabíjanie pripravíš, teda ak si do navigácie zadáš nabíjací bod, tento čas sa dá dosiahnuť aj v reálnych podmienkach. Škoda len, že auto nemá samostatné tlačidlo, ktorým by sa zapol predohrev batérie.
Zhodnotenie
Audi Q8 e-tron Dakar edition nie je auto pre každého. Je to drahá „hračka“ pre tých, ktorí chcú niečo výnimočné a ktorí sa chcú odlíšiť.. Musím však uznať, že svojimi schopnosťami ma príjemne prekvapilo. Nie je to len mestské SUV s veľkými pneumatikami, ale skutočne schopné off-roadové vozidlo. Áno, má svoje limity a kompromisy, no keď vezmeš do úvahy, že pôvodne ide o luxusné sériové SUV, tak je naozaj pozoruhodné, čo z neho automobilka dokázala urobiť.
Ak máš teda dosť peňazí a chceš elektrické SUV, ktoré zvládne aj náročnejší terén a s ktorým na ceste rozhodne vynikneš, Audi Q8 e-tron Dakar edition môže byť to pravé pre teba. Keďže je to limitka v počte len 100 kusov, nové si ho už asi nekúpiš. Na inzertnom portáli som však našiel tento konkrétny kus, ktorý sa testuje za sumu 129 000 €.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zbohom Tesla? Európania dali Muskovi tvrdú lekciu, prepad je brutálny
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
Elektromobily opäť zahanbili spaľováky. Nová štúdia vyvrátila odveký mýtus o znečistení
Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
Veľké emisné zmeny: EÚ dáva spaľovákom „druhú šancu“, automobilky majú dôvod na radosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
VEĽKÝ PREHĽAD: Samozber jahôd 2025 je v plnom prúde: V týchto krajoch ich získaš za najlepšiu cenu
Poľsko na rázcestí: Výsledok volieb ovplyvní aj Slovensko. O funkciu prezidenta bojujú dva úplne odlišné svety
Dohra zosuvu vo Švajčiarsku: Ľadovec vytvoril jazero, narastá riziko ďalšej katastrofy (VIDEO)
Najväčšie pasce v zmluvách o prenájme: Od júla sa menia pravidlá. Advokát radí, ako sa nenechať nachytať
Múzeum Betliar má novú riaditeľku. Inštitúciu povedie po odchode Andrey Predajňovej
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Zbohom Tesla? Európania dali Muskovi tvrdú lekciu, prepad je brutálny
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Veľké emisné zmeny: EÚ dáva spaľovákom „druhú šancu“, automobilky majú dôvod na radosť
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
-
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
Americké firmy musia zastaviť export do Číny. Softvér bude dostupný len na výnimku
Nvidia stúpa vďaka AI, ale čelí hrozbe. Čínske sankcie ich môžu stáť až 8 miliárd dolárov
Technologický gigant sa topí v problémoch. HP prišlo o tretinu zisku
Slováci platia za mobil najviac v EÚ. Situácia sa môže zmeniť
Čína štartuje odvážnu misiu. Vzorky z asteroidu majú priletieť v roku 2027
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
VEĽKÝ PREHĽAD: Samozber jahôd 2025 je v plnom prúde: V týchto krajoch ich získaš za najlepšiu cenu
Poľsko na rázcestí: Výsledok volieb ovplyvní aj Slovensko. O funkciu prezidenta bojujú dva úplne odlišné svety
Dohra zosuvu vo Švajčiarsku: Ľadovec vytvoril jazero, narastá riziko ďalšej katastrofy (VIDEO)
Najväčšie pasce v zmluvách o prenájme: Od júla sa menia pravidlá. Advokát radí, ako sa nenechať nachytať
Múzeum Betliar má novú riaditeľku. Inštitúciu povedie po odchode Andrey Predajňovej
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené