Pochopili situáciu na trhu aj vlastnú výhodu. Sused Slovenska sa nenápadne stal ťahúňom elektromobility
V tomto texte boli použité materiály TASR.
Poľsko sa nenápadne, no o to ráznejšie dostáva na výslnie európskeho automobilového priemyslu. Nie však vďaka klasickým motorom, ale batériám, konkrétne lítiovo-iónovým pre elektromobily. Tie už dnes čoraz viac nahrádzajú tradičné spaľovacie pohony naprieč kontinentom.
Poľsko sa už teraz podieľa na vyše 60 % celkovej európskej produkcie týchto kľúčových komponentov a ako vyplýva z najnovšej správy medzinárodnej konzultačnej spoločnosti Kearney, má potenciál ešte výraznejšie posilniť svoju pozíciu.
Ťahúne elektrifikácie a poľská výhoda
Elektrifikácia dopravy totiž napriek niektorým výkyvom pokračuje v EÚ ďalej a to aj napriek oslabenej verejnej podpore pre dekarbonizáciu. Kearney však predpokladá, že hnacím motorom transformácie bude lacnejšia elektrická energia z obnoviteľných zdrojov, ale aj snaha znížiť závislosť od dovozu fosílnych palív z Ruska.
Dopyt po elektromobilite tak bude rásť, pričom do roku 2040 by sa vozidlá s batériovým pohonom mali stať dominantnými najmä v osobnej doprave.
Poľsko podľa analytikov ťaží najmä z rozvinutého dodávateľského reťazca a kvalifikovanej pracovnej sily. Zároveň profituje z trendu relokalizácie výroby, teda presunu fabrík bližšie ku konečnému spotrebiteľovi. Vďaka týmto výhodám si krajina upevňuje svoje miesto nielen ako montážna dielňa, ale čoraz viac aj ako inovačné a výrobné centrum pre elektromobilitu.
Recyklácia batérií a nové suroviny
Autori správy vidia ďalší rastový potenciál Poľska aj v oblasti recyklácie batérií, kde krajina už teraz rozbieha ambiciózne projekty. Jedným z nich je nový závod spoločnosti Eneris v meste Žarki v Sliezskom vojvodstve. Tento závod má podľa dostupných údajov najväčšiu kapacitu recyklácie batérií v celej Európe a predstavuje príklad toho, ako sa Poľsko snaží rozšíriť svoju prítomnosť aj v oblasti tzv. obehového hospodárstva.
Kľúčové suroviny ako lítium, kobalt, nikel či meď, ktoré sú nevyhnutné pre výrobu batérií, zároveň otvárajú nové príležitosti pre poľský ťažobný a spracovateľský priemysel. Najmä medený sektor podľa expertov čelí zvyšujúcemu sa dopytu a má šancu na ďalší rozmach. V správe sa spomína aj poľnohospodársky sektor, konkrétne v kontexte rastúceho významu biopalív ako prechodného riešenia v nákladnej doprave.
Hoci súčasné výzvy ako znižovanie verejnej podpory pre zelené technológie môžu vývoj mierne spomaliť, dlhodobý trend je jasný. Poľsko má všetky predpoklady stať sa jedným z hlavných hráčov európskej elektromobility a nielen montovať autá, ale byť priamo pri vývoji, výrobe aj recyklácii toho, čo dnes poháňa budúcnosť dopravy.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Mať veľké oči sa mu nevyplatilo. Musk s Cybertruckom prerazil dno, teraz zúfalo znižuje cenu
Elektromobil nabijeme za 4 minúty. Európska firma hlási obrovský pokrok v rozbehnutom projekte
Spoluzakladateľ Tesly má plán, ako poraziť Čínu. Odpad z batérií mení na „strategickú zbraň“
Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
USA sú pripravené ukončiť úsilie o dohodu medzi Ruskom a Ukrajinou. „Máme aj iné priority,“ povedal Rubio
Pellegrini spôsobil rozruch v Petržalke: K barberovi mal prísť v sprievode majákov. Miestni si mysleli, že horí
Rusku hrozí finančný kolaps: Moskva nebude schopná financovať vojnu. Prispeli k tomu Trumpove clá
Slovenky zomierajú na zákerný typ rakoviny najviac v EÚ. Na významné ošetrenie ťa po novom lekár nepošle
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Gates o budúcnosti práce: AI vyrieši krízu, ktorú roky nikto nevedel zvládnuť
Zákaz sa nekoná. EÚ sa bojí prázdnych zásobníkov a ostáva pri ruskom plyne
Svetové laboratóriá čelia výzve. Musia ochrániť kľúčové genetické dáta pred kyberútokmi
OpenAI predstavilo nový model, ktorý láka na polovičné ceny. Ľudom testuje trpezlivosť
Ukrajina tlačí na Spojené štáty. Zelenskyj chce tieto zbrane zbrane, nie „prázdne slová“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
USA sú pripravené ukončiť úsilie o dohodu medzi Ruskom a Ukrajinou. „Máme aj iné priority,“ povedal Rubio
Pellegrini spôsobil rozruch v Petržalke: K barberovi mal prísť v sprievode majákov. Miestni si mysleli, že horí
Rusku hrozí finančný kolaps: Moskva nebude schopná financovať vojnu. Prispeli k tomu Trumpove clá
Slovenky zomierajú na zákerný typ rakoviny najviac v EÚ. Na významné ošetrenie ťa po novom lekár nepošle
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené