Sulíkov sen žije ďalej, na cesty prídu tisíce vodíkových áut. Bude nás to stáť poriadnu sumu peňazí
Do roku 2030 by sa mala ročná výroba vodíka z nízkouhlíkových technológií na Slovensku zvýšiť na 45 000 ton. Z toho 20 000 ton sa má vyrobiť v elektrolyzéroch napájaných elektrinou z obnoviteľných alebo jadrových zdrojov a 20 000 má pochádzať z odpadu a biomasy. Náklady na realizáciu týchto cieľov by mali dosiahnuť 955 miliónov eur.
Vyplýva to z Akčného plánu opatrení pre úspešnú realizáciu Národnej vodíkovej stratégie, ktorý ministerstvo hospodárstva (MH) po niekoľkomesačných odkladoch predložilo do medzirezortného pripomienkového konania.
„Vytvorenie vodíkového ekosystému zásadným spôsobom prispeje k naplneniu klimatických cieľov a k dosiahnutiu uhlíkovej neutrality SR do roku 2050,“ pripomenulo ministerstvo hospodárstva v predkladacej správe k materiálu. Akčný plán predpokladá, že 30 000 ton zeleného a modrého vodíka (vyrobeného z obnoviteľných zdrojov a z jadrovej energie) má spotrebovať priemysel, 5 000 ton bude určených na energetiku a 10 000 ton pre sektor dopravy.
Pribudnú vodíkové autá
Do roku 2030 by malo na Slovensku jazdiť 4 000 osobných automobilov na vodík, 260 autobusov, 600 ľahkých úžitkových vozidiel, rovnaký počet ťažkých úžitkových vozidiel, komunálnych vozidiel a pracovných strojov a tiež 12 vlakových súprav s vodíkovým pohonom.
Zvyšovať sa postupne bude aj počet čerpacích staníc na vodík. Zo súčasných dvoch by ich malo do roku 2025 pribudnúť ďalších šesť a do roku 2030 by malo byť k dispozícii 25 takýchto zariadení, z toho minimálne dve na podchladený kvapalný vodík.
Rezort hospodárstva vyčíslil aj náklady spojené s rozvojom vodíkových technológií. „Návrh je členený podľa rokov od 2023 do 2030, keď sa končí čerpanie finančných prostriedkov z aktuálneho programového obdobia Európskej únie. V rámci plnenia opatrení sa vykoná každý rok aktualizácia akčného plánu,“ uviedlo MH.
Výber finančných nástrojov a spôsobu podpory financovania realizácie jednotlivých opatrení akčného plánu má byť uskutočnený v rámci budúcich dotačných výziev a finančných nástrojov pre rozvoj vodíkového ekosystému v SR z prostriedkov Európskej únie.
Investuje sa aj do infraštruktúry
Najväčší balík financií, a to 385 miliónov eur, si podľa akčného plánu vyžiada podpora využívania vodíka. Realizovať sa majú pilotné projekty spotreby vodíka v oblastiach priemyslu, dopravy a energetiky. Nahradiť sa má časť existujúcej priemyselnej spotreby sivého vodíka vyrobeného zo zemného plynu zeleným alebo modrým vodíkom.

Ďalšou úlohou je zriadiť pilotné flotily elektromobilov s palivovými článkami a k nim príslušnú infraštruktúru verejných vodíkových čerpacích staníc, ale aj prispôsobenie časti plynovej distribučnej infraštruktúry pre zásobovania koncových odberateľov plynom s prímesou vodíka do päť percent objemu.
Ďalších 340 miliónov eur bude podľa materiálu potrebných na podporu výroby vodíka, 140 miliónov eur na úlohy výskumu a vývoja a 70 miliónov eur na náklady súvisiace s prepravou, distribúciou a skladovaním vodíka.
Národnú vodíkovú stratégiu schválila vláda vlani v lete a prvý návrh akčného plánu predstavil rezort v apríli tohto roku. Do MPK sa však dostal až tesne pred zmenou vedenia MH po demisii ministra Richarda Sulíka (SaS).
Vodíkové autobusy čoskoro pribudnú aj v Bratislave
Dopravný podnik Bratislava zverejnil na svojom facebookovom profile nové informácie ohľadom flotily vodíkových autobusov, ktoré už čoskoro vyrazia na cesty nášho hlavného mesta. O nových, vodíkových autobusoch sme informovali nedávno v samostatnom článku.
Štvorica nových vodíkových autobusov začne premávať už budúcu jeseň. Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR teraz schválilo projekt nákupu nízkoemisných autobusov pre hlavné mesto a podpísalo s DPB zmluvu o nenávratný finančný príspevok.
Vodíkové autobusy budú schopné na jedno natankovanie uraziť až 350 km, čo bohato stačí pri prevádzke v hlavnom meste. Nové autobusy sa tak stanú plnohodnotnou náhradou bežných dieselových autobusov.
Problém vodíku je nízka efektivita
Z ekologického hľadiska je najväčším problémom vodíku jeho efektivita. Funguje totiž ako energetické médium, do ktorého je energia vložená výrobou a následne je pri, nie veľmi efektívnom spotrebovaní, premenený na vodnú paru a elektrickú energiu pre vozidlo, o čom sme informovali v samostatnom článku.
Nepomáha ani fakt, že len štipka vodíka na celom svete je produkovaná pomocou obnoviteľných zdrojov, teda elektrolýzou za použitia zelenej energie. Transport a skladovanie vodíka je navyše oveľa problematickejšie, než je tomu pri klasických palivách ako je nafta či benzín.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Hyundai vymyslel jeden z najlepších elektromobilov vôbec. Závidí mu veľký rival, ktorý ho okopíruje

Tesla sa rúti do záhuby. Ani jedna automobilka nechce ich „revolučný produkt“, takto reagoval Musk

Chcú zaviesť novú daň za každý prejdený kilometer. Európska vláda pretláča elektromobily zvláštnym spôsobom

Hyundai, ktorý utiahne Scaniu, aj najväčšia Kia na trhu. Experti vybrali TOP 5 elektromobilov v zime

Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Mimoriadna situácia na železnici: Vlaky nepremávajú, z rušňa stúpa dym

Európsky štát je na pokraji kolapsu: Sankcie proti Rusku prerušili dodávky ropy, vydržia len pár dní

Národná banka Slovenska varuje pred týmito spoločnosťami. Daj si pozor, aby si neprišiel o peniaze

Sporný 48-kilometrový „pevnostný pás“: Zelenského by zaň stíhali, Putin ho musí „predať“ ako víťazstvo (ANALÝZA)

Kardiológ odhaľuje, prečo infarkt a mŕtvica udierajú najčastejšie ráno. Toto po prebudení nikdy nerob
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Tesla sa rúti do záhuby. Ani jedna automobilka nechce ich „revolučný produkt“, takto reagoval Musk
- Slováci ešte nič rýchlejšie nevyrábali. Porsche predstavilo najsilnejší model vo svojej histórii, má 1 150 koní
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai vymyslel jeden z najlepších elektromobilov vôbec. Závidí mu veľký rival, ktorý ho okopíruje
- Tesla sa rúti do záhuby. Ani jedna automobilka nechce ich „revolučný produkt“, takto reagoval Musk
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Hyundai, ktorý utiahne Scaniu, aj najväčšia Kia na trhu. Experti vybrali TOP 5 elektromobilov v zime
Koniec TikToku a Instagramu. Európa chce odpojiť deti od sociálnych médií
600 satelitov prinesie Zemi nekonečný vesmírny internet. Už o rok sa spustí niečo, čo zmení globálnu komunikáciu
Finančná stabilita eurozóny je v ohrození: Prsty v tom má umelá inteligencia
Vesmírna stanica hlási kritický problém s kapsulou. Posádka ostala uväznená na orbite
Medzi ázijskými veľmocami to poriadne vrie. Dron spustil okamžitú reakciu stíhačiek
Šéfka ECB poslala Európe tvrdý odkaz. Už si nemôžeme dovoliť premeškať kľúčovú technologickú vlnu
Online podvodníci využívajú slabosť Slovákov. Nákupnú horúčku drzo zneužívajú
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Mimoriadna situácia na železnici: Vlaky nepremávajú, z rušňa stúpa dym

Európsky štát je na pokraji kolapsu: Sankcie proti Rusku prerušili dodávky ropy, vydržia len pár dní

Národná banka Slovenska varuje pred týmito spoločnosťami. Daj si pozor, aby si neprišiel o peniaze

Sporný 48-kilometrový „pevnostný pás“: Zelenského by zaň stíhali, Putin ho musí „predať“ ako víťazstvo (ANALÝZA)

