Sulíkov sen žije ďalej, na cesty prídu tisíce vodíkových áut. Bude nás to stáť poriadnu sumu peňazí
Do roku 2030 by sa mala ročná výroba vodíka z nízkouhlíkových technológií na Slovensku zvýšiť na 45 000 ton. Z toho 20 000 ton sa má vyrobiť v elektrolyzéroch napájaných elektrinou z obnoviteľných alebo jadrových zdrojov a 20 000 má pochádzať z odpadu a biomasy. Náklady na realizáciu týchto cieľov by mali dosiahnuť 955 miliónov eur.
Vyplýva to z Akčného plánu opatrení pre úspešnú realizáciu Národnej vodíkovej stratégie, ktorý ministerstvo hospodárstva (MH) po niekoľkomesačných odkladoch predložilo do medzirezortného pripomienkového konania.
„Vytvorenie vodíkového ekosystému zásadným spôsobom prispeje k naplneniu klimatických cieľov a k dosiahnutiu uhlíkovej neutrality SR do roku 2050,“ pripomenulo ministerstvo hospodárstva v predkladacej správe k materiálu. Akčný plán predpokladá, že 30 000 ton zeleného a modrého vodíka (vyrobeného z obnoviteľných zdrojov a z jadrovej energie) má spotrebovať priemysel, 5 000 ton bude určených na energetiku a 10 000 ton pre sektor dopravy.
Pribudnú vodíkové autá
Do roku 2030 by malo na Slovensku jazdiť 4 000 osobných automobilov na vodík, 260 autobusov, 600 ľahkých úžitkových vozidiel, rovnaký počet ťažkých úžitkových vozidiel, komunálnych vozidiel a pracovných strojov a tiež 12 vlakových súprav s vodíkovým pohonom.
Zvyšovať sa postupne bude aj počet čerpacích staníc na vodík. Zo súčasných dvoch by ich malo do roku 2025 pribudnúť ďalších šesť a do roku 2030 by malo byť k dispozícii 25 takýchto zariadení, z toho minimálne dve na podchladený kvapalný vodík.
Rezort hospodárstva vyčíslil aj náklady spojené s rozvojom vodíkových technológií. „Návrh je členený podľa rokov od 2023 do 2030, keď sa končí čerpanie finančných prostriedkov z aktuálneho programového obdobia Európskej únie. V rámci plnenia opatrení sa vykoná každý rok aktualizácia akčného plánu,“ uviedlo MH.
Výber finančných nástrojov a spôsobu podpory financovania realizácie jednotlivých opatrení akčného plánu má byť uskutočnený v rámci budúcich dotačných výziev a finančných nástrojov pre rozvoj vodíkového ekosystému v SR z prostriedkov Európskej únie.
Investuje sa aj do infraštruktúry
Najväčší balík financií, a to 385 miliónov eur, si podľa akčného plánu vyžiada podpora využívania vodíka. Realizovať sa majú pilotné projekty spotreby vodíka v oblastiach priemyslu, dopravy a energetiky. Nahradiť sa má časť existujúcej priemyselnej spotreby sivého vodíka vyrobeného zo zemného plynu zeleným alebo modrým vodíkom.
Ďalšou úlohou je zriadiť pilotné flotily elektromobilov s palivovými článkami a k nim príslušnú infraštruktúru verejných vodíkových čerpacích staníc, ale aj prispôsobenie časti plynovej distribučnej infraštruktúry pre zásobovania koncových odberateľov plynom s prímesou vodíka do päť percent objemu.
Ďalších 340 miliónov eur bude podľa materiálu potrebných na podporu výroby vodíka, 140 miliónov eur na úlohy výskumu a vývoja a 70 miliónov eur na náklady súvisiace s prepravou, distribúciou a skladovaním vodíka.
Národnú vodíkovú stratégiu schválila vláda vlani v lete a prvý návrh akčného plánu predstavil rezort v apríli tohto roku. Do MPK sa však dostal až tesne pred zmenou vedenia MH po demisii ministra Richarda Sulíka (SaS).
Vodíkové autobusy čoskoro pribudnú aj v Bratislave
Dopravný podnik Bratislava zverejnil na svojom facebookovom profile nové informácie ohľadom flotily vodíkových autobusov, ktoré už čoskoro vyrazia na cesty nášho hlavného mesta. O nových, vodíkových autobusoch sme informovali nedávno v samostatnom článku.
Štvorica nových vodíkových autobusov začne premávať už budúcu jeseň. Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR teraz schválilo projekt nákupu nízkoemisných autobusov pre hlavné mesto a podpísalo s DPB zmluvu o nenávratný finančný príspevok.
Vodíkové autobusy budú schopné na jedno natankovanie uraziť až 350 km, čo bohato stačí pri prevádzke v hlavnom meste. Nové autobusy sa tak stanú plnohodnotnou náhradou bežných dieselových autobusov.
Problém vodíku je nízka efektivita
Z ekologického hľadiska je najväčším problémom vodíku jeho efektivita. Funguje totiž ako energetické médium, do ktorého je energia vložená výrobou a následne je pri, nie veľmi efektívnom spotrebovaní, premenený na vodnú paru a elektrickú energiu pre vozidlo, o čom sme informovali v samostatnom článku.
Nepomáha ani fakt, že len štipka vodíka na celom svete je produkovaná pomocou obnoviteľných zdrojov, teda elektrolýzou za použitia zelenej energie. Transport a skladovanie vodíka je navyše oveľa problematickejšie, než je tomu pri klasických palivách ako je nafta či benzín.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Elektromobily budú „bez jedu“. Vedci našli spôsob, ako z nich odstrániť najtoxickejšiu zložku
Škoda vylepšila všetko, čo sa dalo. Vyskúšali sme nový Enyaq, má TOP spotrebu a žiadnu chybu
Vydrží 20 rokov a má účinnosť 90 %. Nová batéria prekonala Teslu v skladovaní energie
VIDEO: Toto bude najkrajšie SUV slávnej značky. Škoda ukázala novú elektrickú beštiu
Vyhodí až tretinu ľudí. Japonská automobilka začala masívne nahrádzať pracovníkov robotmi
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Štát dá Slovákom príspevok na auto až do 16 600 eur. Podmienky, o ktorých musíš vedieť
Von der Leyenová sa údajne pustila do Fica: „Pol hodinu mi nadávala, že som úplný idiot“
Le Penová je vinná zo sprenevery eurofondov. Odsúdených bolo ďalších 8 osôb
Muža pri Detve pravdepodobne usmrtil medveď. Taraba chce povoliť odstrel 350 jedincov
Slovensko získalo vyše 100 miliónov eur na obnovu Ukrajiny, potvrdil Blanár
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Kraľujú v rebríčkoch spoľahlivosti. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- VIDEO: Toto bude najkrajšie SUV slávnej značky. Škoda ukázala novú elektrickú beštiu
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Vyhodí až tretinu ľudí. Japonská automobilka začala masívne nahrádzať pracovníkov robotmi
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- VIDEO: Toto bude najkrajšie SUV slávnej značky. Škoda ukázala novú elektrickú beštiu
- Kraľujú v rebríčkoch spoľahlivosti. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Vyhodí až tretinu ľudí. Japonská automobilka začala masívne nahrádzať pracovníkov robotmi
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Kraľujú v rebríčkoch spoľahlivosti. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- VIDEO: Dron odhalil megatováreň BYD pre vyše 100-tisíc ľudí, bude väčšia ako Nitra
- Vedci varujú pred katastrofou: Ťažba kľúčovej suroviny ohrozuje ľudí a prírodu
Investori pozorne sledujú Trumpa. Ceny ropy klesli pre obavy z obchodných vojen USA
Koniec čakania pri parkovacích automatoch. Mobilné aplikácie menia spôsob platby
Microsoft definitívne ruší heslá. Prihlásiš sa bezpečnejšie a oveľa rýchlejšie
Najväčší ázijský producent ropy a plynu hlási rekordný zisk. Analytikov však sklamal
Ľadová pohroma v Kanade. Stovky tisíc ľudí sú bez elektriny, úrady vyhlásili núdzový stav
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Štát dá Slovákom príspevok na auto až do 16 600 eur. Podmienky, o ktorých musíš vedieť
Von der Leyenová sa údajne pustila do Fica: „Pol hodinu mi nadávala, že som úplný idiot“
Le Penová je vinná zo sprenevery eurofondov. Odsúdených bolo ďalších 8 osôb
Muža pri Detve pravdepodobne usmrtil medveď. Taraba chce povoliť odstrel 350 jedincov
Slovensko získalo vyše 100 miliónov eur na obnovu Ukrajiny, potvrdil Blanár
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené