Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Dopravný priemysel, ale predovšetkým osobná doprava v súčasnosti prechádza veľkými zmenami. Po dlhých rokoch využívania spaľovacích motorov sa tento trend transformuje na elektromobilitu, pričom sa zdá, že kritickým míľnikom bude rok 2035.

Japonci spojili sily

Ako však upozorňuje portál Motor1, niektoré automobilky nie sú pripravené, alebo nechcú nechať zaniknúť spaľovacie motory. Rozhodli sa teda investovať do alternatívnych palív, ktoré budú efektívnejšie a najmä ekologickejšie.

Najnovšie sa k týmto automobilkám pripája šesť súkromných japonských spoločností, medzi ktoré patrí Toyota, Subaru, Suzuki a Daihatsu. Túto štvoricu dopĺňa obchodná spoločnosť Toyota Tsusho Corporation a japonská ropná spoločnosť NEOS Corporation.

Všetky uvedené spoločnosti totiž 1. júla oficiálne spojili svoje sily a založili výskumnú asociáciu, ktorej cieľom je optimalizovať výrobu paliva tak, aby bolo efektívnejšie a ekologickejšie. Spoločnosti sa domnievajú, že vodík ako aj syntetické a bioetanolové palivá majú schopnosť zásadne znížiť emisie oxidu uhličitého. Je však potrebné znížiť emisie CO2 pri výrobe týchto palív, ako aj pri obstarávaní surovín potrebných na ich výrobu. Aj preto je cieľom práve optimalizácia výroby palív, upozorňuje Daihatsu v oficiálnej tlačovej správe.

Hlavnou úlohou novovzniknutej výskumnej asociácia s názvom Research Association of Biomass Innovation for Next Generation Automobile Fuels je teda technologický výskum využívania biomasy, ako aj výroba biopalív prostredníctvom efektívnejších technológií na cirkuláciu vodíka, kyslíka a oxidu uhličitého.

Vzhľadom na to, že syntetické palivá nevznikajú rafináciou ropy, ale chemickou reakciou vodíka a oxidu uhličitého, ich spaľovanie produkuje o niečo čistejšie emisie. Kľúčom k úspechu pri stále prísnejšej zelenej politike však môže byť práve vhodný výrobný proces, pri ktorom môžeme syntetické palivá teoreticky považovať dokonca za uhlíkovo neutrálne.

Jednou z primárnych úloh je tiež pochopenie toho, ako využiť vysokú koncentráciu kyslíka, ktorá vzniká ako vedľajší produkt pri výrobe vodíka, ale tiež zachytávania C02 vznikajúceho pri výrobe bioetanolového paliva. V neposlednom rade, organizácia vyvinie systém na optimalizovanie pestovania vhodných plodín a rastlín na zabezpečenie dostatočného množstva surovín pre biopalivá.

Zachrániť spaľováky sa snažia aj Nemci

Zachrániť klasické valce a sviečky sa nesnažia len Japonci. Nemecký výrobca luxusných a športových automobilov Porsche totiž taktiež pracuje na výrobe vlastného syntetického paliva eFuel. Podľa vrchných predstaviteľov spoločnosti je toto palivo rovnako ekologické, ako jazda na elektrinu.

Výhodou syntetických palív je to, že pozostávajú iba z 8 až 10 zložiek, zatiaľ čo bežne dostupné fosílne palivá ich majú až 30 – 40. Môžu sa pritom vyrábať z viacerých zdrojov, vrátane rastlinného odpadu, poľnohospodárskych produktov, ale aj z priemyselných odpadov. Skrátka zo všetkého, kde je možné nájsť uhlík a vodík. Práve uhlík by sa tak do týchto palív ukladal namiesto toho, aby bol ako skleníkový plyn vypúšťaný rovno do atmosféry.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú