Štát vysvetlil, kde a ako to chce spraviť. Spaľovákom na Slovensku obmedzia maximálku
Nedávno sme informovali o návrhu Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike, ktorý sa v jednom z bodov venuje obmedzeniu maximálnej rýchlosti spaľovákov na diaľnici.
Už samotný návrh vyvolal medzi motoristami poriadny rozruch a nevôľu, nakoľko ministerstvo presnejšie nedefinovalo, podľa akého vzorca chcú maximálnu rýchlosť obmedzovať a koho všetkého sa v podstate tento návrh po jeho prijatí dotkne.
FonTech.sk sa preto obrátil na Ministerstvo hospodárstva, ktoré bližšie špecifikovalo niektoré detaily, a tak vieme, na ktorých úsekoch by mohla byť maximálna rýchlosť obmedzená a aký to bude mať dopad na celkovú dopravu na Slovensku.
Väčšina diaľnic zostane bez zmeny
Obmedzenie rýchlosti sa nebude týkať všetkých úsekov diaľnic, ale iba vybraných miest. V návrhu sa píše, že by sa malo postupovať podľa rakúskeho zákona takzvaných IG-L zón na diaľniciach.
V týchto zónach je klasická rýchlosť 130 km/h znížená na 100 km/h, v niektorých úsekoch aj na 80 km/h. IG-L zóny boli v Rakúsku zriadené z dôvodu zníženia emisného zaťaženia a hluku. Práve v týchto zónach dostali po novom elektromobily výnimku a ich majitelia môžu naďalej jazdiť rýchlosťou 130 km/h.
„Ministerstvo hospodárstva SR plánuje zaviesť takéto zóny skôr na miesta, kde je to potrebné pre zlepšenie ochrany prírody, ovzdušia, alebo ochrany zdravia a životného prostredia človeka. Rovnako na miesta, kde je zvýšený hluk a emisie vysoko nežiadúce. Tento cieľ si určilo ministerstvo hospodárstva, ale pri jeho realizácii bude potrebná súčinnosť aj ďalších inštitúcií štátnej správy a samospráv.
Pôjde o obdobu rakúskeho zákona, avšak v našich podmienkach sa skôr jedná o oblasti, ktoré sú určené na rekreáciu, oblasti, ktoré sú určené na rekonvalescenciu alebo zvýšeného pohybu chodcov, či miesta, kde často bývajú prekročené limity a z toho dôvodu v nich býva vyhlásená smogová situácia. Rovnako sme uvažovali o tzv. výpadovkách, kde by mohlo naopak elektrické auto ísť rýchlejšie a rýchlosť pre spaľovacie vozidlá by ostala zachovaná.“
Na otázku, či by sa výhoda pre bezemisné autá bude týkať aj plug-in hybridov, nám ministerstvo odpovedalo nasledovne:
„V tejto chvíli ešte o presnej podobe nie je rozhodnuté, avšak s vysokou pravdepodobnosťou sa to plug-in vozidiel nebude týkať. A to z dôvodu, ak by vozidlo nemalo k dispozícii dostatočné množstvo energie v batériách, tak takéto vozidlo máva spravidla vyššiu spotrebu a emisie, ako klasický hybrid.“
Konkrétne úseky diaľnic zatiaľ ministerstvo vyhliadnuté nemá, no na základe vyjadrenia dokážeme predpokladať, kde by mohlo k obmedzeniu rýchlosti pre spaľováky dôjsť. Väčšina diaľničných úsekov tak zostane bez zmeny:
„V tejto chvíli nerozmýšľame nad žiadnym konkrétnym úsekom, zameriavame sa skôr na oblasti klimatických kúpeľov, centier niektorých miest a pod. Čo sa týka diaľnic, najpravdepodobnejšie sú úseky, ktoré dosahujú vysoké stúpanie. V nich je množstvo vyprodukovaných emisií pri vyšších rýchlostiach väčšie, môže sa aj jednať o miesta v okolí vodných plôch, národných parkov, či miest.“
V každom prípade chce ministerstvo postupovať tak, aby tento návrh spôsobil čo najmenšiu nevôľu zo strany motoristov. Rezort rozhodne nechce, aby to malo akýkoľvek dopad na efektivitu práce a podľa toho bude pri zavádzaní obmedzení postupovať.
„Pri implementácii tohto zákona do praxe možno očakávať istú dávku nevôle, avšak neplánujeme zavádzať plošné zníženie rýchlostí. Ministerstvo hospodárstva nemá záujem o znižovanie efektivity práce, ktorá by tým mohla nastať. Sme názoru, že dokážeme nastaviť zákon a aj zóny tak, že vlna nevôle bude postavená len na nepodložených emóciách.“
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zmizla miliarda z eurofondov, no informatizácia skrachovala. Toto sú najväčšie IT zlyhania v histórii Slovenska
Z 500 € na 50 €. Štát odpúšťa Slovákom absurdný poplatok za staré autá, ktoré už ani neexistujú
Xiaomi šokovalo slovenský trh. Obrovský televízor ponúka za zaujímavú cenu, to však nie je všetko
Nikto iný to na Slovensku nemá. Veľká banka spúšťa úplne nový spôsob komunikácie (PREHĽAD)
iPhone prevalcovali až 3 značky. Toto sú mobily, ktoré Slováci kupujú momentálne najčastejšie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
KVÍZ: 9 z 10 Slovákov nevie, kde leží Banská Bystrica. Zabudni na navigáciu a otestuj svoju geografickú pamäť
18 mesiacov na prípravu: „Diktátori Číny a Ruska sa už pripravujú na koordinovaný útok,“ varuje generál NATO
Na zmenu života ti stačí 11 minút denne. Vedci odhalili overenú techniku na zníženie stresu
Tiborov med získal 17 medailí v Londýne a Dubaji, no varuje: Na Slovensku prepukne medová kríza a ceny stúpnu o 15 %
Mladí Slováci si postavili na Bali dizajnovú vilu: „Generuje nám pekný pasívny príjem, oplatilo sa to“ (ROZHOVOR)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
Umelá inteligencia nepotrebuje tvoju ľudskosť. Týmto častým spôsobom kazíš jej odpovede
EÚ chystá zákon, ktorý si posvieti operátorov. Vo vesmíre ich prinúti robiť túto vec
Pre Teslu to už nemôže byť horšie. Na kľúčových európskych trhoch sa prepadla až o 60 %
Svetový úspech vedcov SAV: Slováci vyvinuli zbraň proti vírusu, ktorý môže spúšťať rakovinu
Aplikácia Slovenskej pošty sa mení na digitálnu pobočku: Pribudnú kľúčové novinky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP