Startup hlási, že vyriešil kritickú vlastnosť elektromobilov. Akýkoľvek model „nabije“ za pár minút
Dookola omieľanou a najväčšou nevýhodou pri elektromobilite je nabíjanie. Nabíjacie časy sa ešte stále nevyrovnali, alebo aspoň výrazne nepriblížili času na natankovanie auta so spaľovacím motorom. Startup Ample však prichádza s riešením, ktorým je technológia na výmenu vybitých batérií za nabité pri akomkoľvek elektromobile, informoval portál Futurism.
Systém výmeny batérií nie je žiadnou novinkou. Veľmi dobre rozšírený a excelentne fungujúci ho má napríklad čínska automobilka NIO, ktorej technológia má ale jeden zásadný nedostatok. Výmena vybitej batérie za plne nabitú iba v priebehu troch minút je možná len pri elektromobiloch zo svojich radov.
To je samozrejme pochopiteľné, každá automobilka má batérie v podlahe umiestnené trocha inak, nehovoriac o tom, že batérie pochádzajú od rôznych výrobcov, majú rôzne parametre a aj ich zapojenie do systému auta je pri každom elektromobile odlišné.
NEPREHLIADNI
Čínska automobilka predstavuje masívnu novú batériu: V elektromobiloch sa bude vymieňať a nie nabíjať
Ample túto veľkú, no svojim spôsobom aj jedinú prekážku pri výmene batérie akéhokoľvek vozidla rieši. Aspoň to tak prezentuje vo svojom videu. Väčšina výrobcov elektromobilov totiž pripevňuje svoje batérie do podlahy vozidla napevno, to znamená, že ich rýchla a jednoduchá výmena nie je možná.
Mladá spoločnosť so San Francisca má aktuálne vybudované dve takéto stanice na výmenu batérie. Samotná výmena pritom trvá 10 minút, čo je stále viac, ako bežné dotankovanie vozidla, no je to podstatne rýchlejšie, než plné dobitie akéhokoľvek elektromobilu.
Ako píše BusinessInsider, v súčasnosti Ample dobíja flotilu vozidiel Uber v San Franciscu a svoje pôsobenie plánuje rozšíriť aj do Kalifornie. Výstavba celej siete takýchto staníc je pritom veľmi jednoduchá, väčšie mestá by sa dali pokryť behom pár týždňov. Stanica ma totiž vlastnú konštrukciu, zložiť by sa dala na akomkoľvek voľnom priestore, napríklad na parkovisku.
Bez spolupráce automobiliek to nepôjde
Podobných startupov, ktoré by ponúkali technológie na výmenu batérií, tu už bolo niekoľko. Zopár ich prežilo až dodnes, no väčšina z nich stroskotala na neochote automobiliek nasadiť technológiu do ich elektromobilov.
V roku 2013 predstavil niečo podobné aj Elon Musk a spoločnosť Tesla, no po dvoch rokoch celý projekt skončil, vraj by bola táto technológia príliš drahá a Tesla sa tak rozhodla investovať do budovania vlastnej siete rýchlonabíjačiek. Bezpochyby, ak by sa automobilka rozhodla implementovať systém na výmenu batérií do svojho vozidla, cena elektromobilu by bola o niekoľko tisíc eur vyššia.
Na druhej strane by majiteľ nemusel riešiť výmenu batérie po niekoľkých rokoch používania, tento úkon tiež stojí niekoľko tisíc eur v závislosti od auta a automobilky. Systém od Ample je plne autonómny a modulárny, preto by bol vhodný pre akýkoľvek elektromobil akejkoľvek značky.
Jednotlivé batérie sa skladajú z blokov, v závislosti od veľkosti vozidla by sa do podvozku nainštalovalo viac, alebo menej takýchto blokov a tie by sa následne na stanici menili. Uvidíme, či sa to ambicióznemu startupu podarí dotiahnuť do vytúženého cieľa, ktorým je dostať spoločne s automobilkami na cesty jednu miliardu elektromobilov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
Je to oficiálne: Elon Musk konečne spustil novú éru dopravy, prvé recenzie prekvapili (+videá)
Dacia spôsobí cenovú revolúciu. Chystá elektromobil pod 15 000 eur, poznáme dojazd aj parametre
Elektromotory vložia do kolies. Volkswagen plánuje vysokovýkonnú beštiu
Zlepší výkon na diaľnici aj v teréne. Stellantis si patentoval zvláštny komponent pre elektromobily
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Dôchodky klesnú až o 25 %. Ak sa na to nepripravíš, čaká ťa tvrdé precitnutie (PROGNÓZA)
Uspel s biznisom, ktorý rieši každodenné starosti Slovákov: „Vydržíme, až kým sa konkurencii minú peniaze“
ÚIS obvinil bývalých policajtov NAKA. Hrozí im 12 rokov za mrežami
Štedré dávky raz skončia: Analytik predpovedá bolestivé škrty v sociálnom systéme
Chcel ísť za mamou, skončil v cele. Nóra nepustili do USA pre meme o viceprezidentovi Vanceovi
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nepotrebuje ani kvapku paliva a vydrží mesiac vo vzduchu. Tichý vojenský stroj má ochrániť EÚ a NATO
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Dospelá elektrina za rozumné peniaze. Dacia vylepšila na novom Springu všetko, čo mi kedysi prekážalo
- Je to oficiálne: Elon Musk konečne spustil novú éru dopravy, prvé recenzie prekvapili (+videá)
- Elektromotory vložia do kolies. Volkswagen plánuje vysokovýkonnú beštiu
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
MOL rozbieha nový ropný koridor. Prvá dodávka dorazila, zásobí aj Slovensko
Equinor to rozbieha vo veľkom. Obrovská investícia má zaručiť plyn a ropu pre celú Európu
Na ISS prileteli noví astronauti. Misia Ax-4 prepísala históriu troch krajín
Európa musí postaviť armádu dronov. Rusko ich vraj má milióny
Misia IGNIS štartuje. Prvý Poliak na ISS odhaľuje vplyv mikrogravitácie na ľudí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Dôchodky klesnú až o 25 %. Ak sa na to nepripravíš, čaká ťa tvrdé precitnutie (PROGNÓZA)
Uspel s biznisom, ktorý rieši každodenné starosti Slovákov: „Vydržíme, až kým sa konkurencii minú peniaze“
ÚIS obvinil bývalých policajtov NAKA. Hrozí im 12 rokov za mrežami
Štedré dávky raz skončia: Analytik predpovedá bolestivé škrty v sociálnom systéme
Chcel ísť za mamou, skončil v cele. Nóra nepustili do USA pre meme o viceprezidentovi Vanceovi
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené