Stačil rok a vyraďujú takéto autobusy. Nemci posielajú zvyšku EÚ jasný odkaz na vodíkovú dopravu
Nemecké mesto Wiesbaden ruší po roku prevádzky svoj program vodíkovej hromadnej dopravy. Ako informuje portál HydrogenInsight, dopravný podnik dospel k názoru, že batériové elektrické autobusy sú omnoho lepšou voľbou a svetu tak poslali jednoznačný odkaz.
Vodík je podľa mnohých tým správnym palivom budúcnosti, ktoré môže adekvátne nahradiť benzín a naftu. Nuž, zdá sa, že to nie je úplne pravda a dopravný podnik nemeckého mesta Wiesbaden na to prišiel zhruba po roku.
Batérie sú spoľahlivejšie a menej nákladné
Mesto pred rokom spustilo program vodíkovej hromadnej dopravy, na ktorý získalo dotácie vo výške 5 miliónov eur od Európskej únie aj od nemeckej vlády. Spoločnosť za tieto prostriedky nakúpila 10 vodíkových autobusov a vybudovala vodíkovú stanicu v hodnote 2,3 milióna eur.
Plniaca stanica na vodík sa ale nedávno pokazila, čím prakticky vyradila z prevádzky celú vodíkovú flotilu. Dopravnému podniku tak došli nervy a celý program aktuálne zastavuje, o čom informoval aj portál FAZ.

V oficiálnej tlačovej správe spoločnosti sa ale uvádza, že vodíkové autobusy boli príliš malé a že nedokázali uspokojiť požiadavky dopravného podniku. Taktiež bola prevádzka dvoch rozličných typov pohonu veľmi náročná.
Spoločnosť už objednala 36 dieslelových autobusov a vyjadrila sa, že vodíkové stroje už v budúcnosti nemá v úmysle nikdy používať.
Budúcnosť vidí v batériových dopravných prostriedkoch
Spoločnosť Eswe Verkehr pritom nie je žiadnym odporcom ekologickej dopravy, práve naopak. Dopravný podnik je jedným z najväčších prevádzkovateľov batériových autobusov, pričom ich má vo flotile vyše 120.

Kostru dopravy ale stále tvoria naftové autobusy, ktoré v určitých situáciách stále nie je možné plnohodnotne nahradiť. Takýchto autobusov má spoločnosť v prevádzke 130.
Nateraz nie je jasné, čo bude s vyradenými autobusmi a či sa stane s nefunkčnou plniacou stanicou. Otázne je tiež to, či nebude musieť spoločnosť všetky dotácie vrátiť. Jedno je ale isté, vodík nie je ani zďaleka taký skvelý, ako si o ňom mnohí myslia.
Ovplyvní to vodíkovú budúcnosť?
Je otázne, či tento prípad ovplyvní vodíkovú budúcnosť v Nemecku a vo svete. Možno ide len o nepríjemnú skúsenosť jednej spoločnosti, ale pokojne môže ísť aj o globálny problém vodíkových technológií. Autobusy a zelený vodík sú totiž podstatne drahšie než elektrobusy na batériu a drahšia je aj ich prevádzka.
Portál HydrogenInsight dodáva, že táto správa prišla iba dva týždne po tom, čo ďalšie nemecké mesto Duisburg odkleplo nákup 100 vodíkových autobusov v hodnote 91 miliónov eur.

Mesto Frankfurt od októbra tohto roku testuje 13 vodíkových autobusov a zatiaľ je z ich prevádzkou spokojné, no napríklad francúzske mesto Montpellier nedávno zrušilo objednávku vodíkovej flotily po tom, čo zistili, že prevádzka batériových autobusov bude až šesťkrát lacnejšia.
Prvý vodíkový autobus už aj na Slovensku
Bratislavské cesty už brázdi prvý vodíkový autobus. Informovala o tom facebooková stránka Bratislava – hlavné mesto SR. Autobus značky Solaris je zatiaľ iba v testovacej prevádzke a tak sa v ňom budeš môcť voziť iba pár dní.
Následne však dopravný podnik dostane 4 rovnaké autobusy na vodík, stať by sa tak malo v priebehu budúceho roka. Plány na nákup vodíkových autobusov do mestskej hromadnej dopravy v Bratislave pritom boli avizované ešte v júni 2022, no až teraz sa na cesty dostáva prvý model z pripravovanej flotily.

Vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen disponuje dojazdom na jedno natankovanie až 350 km, čím výrazne vyniká nad elektrickými autobusmi.. Vybavený je dvomi 125 kW motormi, 75 kW vodíkovými článkami a lítium-iónovými trakčnými batériami. V interiéri poskytuje celkovo 37 miest na sedenie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Ukrajinci mali zabiť kľúčového ruského generála. Spájaný bol s kauzou Skripaľ aj explóziou na Morave

Donald Trump pripustil najhorší scenár: USA nevylučujú vojnu, situácia eskaluje

Dom aj s pozemkom za 25 000 eur a chata za skvelú cenu. Štát predáva prebytočný majetok

Zima ešte nepovedala posledné slovo: Na Slovensko prichádzajú mrazy a intenzívne sneženie (PREDPOVEĎ)

Rusko vysiela varovné signály ďalšej krajine: V dokumente používa rovnaké slová ako pred inváziou na Ukrajinu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Nepríjemnosť pre Putina. Čoraz viac obyvateľov európskeho štátu podporuje vyslanie vojakov na Ukrajinu
Turci riešia nepríjemné incidenty v krajine. Rusi im posielajú bezpilotné „darčeky“
Musk opäť posunul technológiu dopredu. Tesla predstavila verejnosti humanoida
Ukrajina môže uloviť ďalšie ruské klenoty. Moskva poslala vojakom dva strategické zbrane
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
Proruskí hackeri v decembri zintenzívnili útoky na vládne inštitúcie vyspelej krajiny Európy
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Ukrajinci mali zabiť kľúčového ruského generála. Spájaný bol s kauzou Skripaľ aj explóziou na Morave

Donald Trump pripustil najhorší scenár: USA nevylučujú vojnu, situácia eskaluje

Dom aj s pozemkom za 25 000 eur a chata za skvelú cenu. Štát predáva prebytočný majetok

Zima ešte nepovedala posledné slovo: Na Slovensko prichádzajú mrazy a intenzívne sneženie (PREDPOVEĎ)

