Stačil rok a vyraďujú takéto autobusy. Nemci posielajú zvyšku EÚ jasný odkaz na vodíkovú dopravu
Nemecké mesto Wiesbaden ruší po roku prevádzky svoj program vodíkovej hromadnej dopravy. Ako informuje portál HydrogenInsight, dopravný podnik dospel k názoru, že batériové elektrické autobusy sú omnoho lepšou voľbou a svetu tak poslali jednoznačný odkaz.
Vodík je podľa mnohých tým správnym palivom budúcnosti, ktoré môže adekvátne nahradiť benzín a naftu. Nuž, zdá sa, že to nie je úplne pravda a dopravný podnik nemeckého mesta Wiesbaden na to prišiel zhruba po roku.
Batérie sú spoľahlivejšie a menej nákladné
Mesto pred rokom spustilo program vodíkovej hromadnej dopravy, na ktorý získalo dotácie vo výške 5 miliónov eur od Európskej únie aj od nemeckej vlády. Spoločnosť za tieto prostriedky nakúpila 10 vodíkových autobusov a vybudovala vodíkovú stanicu v hodnote 2,3 milióna eur.
Plniaca stanica na vodík sa ale nedávno pokazila, čím prakticky vyradila z prevádzky celú vodíkovú flotilu. Dopravnému podniku tak došli nervy a celý program aktuálne zastavuje, o čom informoval aj portál FAZ.
V oficiálnej tlačovej správe spoločnosti sa ale uvádza, že vodíkové autobusy boli príliš malé a že nedokázali uspokojiť požiadavky dopravného podniku. Taktiež bola prevádzka dvoch rozličných typov pohonu veľmi náročná.
Spoločnosť už objednala 36 dieslelových autobusov a vyjadrila sa, že vodíkové stroje už v budúcnosti nemá v úmysle nikdy používať.
Budúcnosť vidí v batériových dopravných prostriedkoch
Spoločnosť Eswe Verkehr pritom nie je žiadnym odporcom ekologickej dopravy, práve naopak. Dopravný podnik je jedným z najväčších prevádzkovateľov batériových autobusov, pričom ich má vo flotile vyše 120.
Kostru dopravy ale stále tvoria naftové autobusy, ktoré v určitých situáciách stále nie je možné plnohodnotne nahradiť. Takýchto autobusov má spoločnosť v prevádzke 130.
Nateraz nie je jasné, čo bude s vyradenými autobusmi a či sa stane s nefunkčnou plniacou stanicou. Otázne je tiež to, či nebude musieť spoločnosť všetky dotácie vrátiť. Jedno je ale isté, vodík nie je ani zďaleka taký skvelý, ako si o ňom mnohí myslia.
Ovplyvní to vodíkovú budúcnosť?
Je otázne, či tento prípad ovplyvní vodíkovú budúcnosť v Nemecku a vo svete. Možno ide len o nepríjemnú skúsenosť jednej spoločnosti, ale pokojne môže ísť aj o globálny problém vodíkových technológií. Autobusy a zelený vodík sú totiž podstatne drahšie než elektrobusy na batériu a drahšia je aj ich prevádzka.
Portál HydrogenInsight dodáva, že táto správa prišla iba dva týždne po tom, čo ďalšie nemecké mesto Duisburg odkleplo nákup 100 vodíkových autobusov v hodnote 91 miliónov eur.
Mesto Frankfurt od októbra tohto roku testuje 13 vodíkových autobusov a zatiaľ je z ich prevádzkou spokojné, no napríklad francúzske mesto Montpellier nedávno zrušilo objednávku vodíkovej flotily po tom, čo zistili, že prevádzka batériových autobusov bude až šesťkrát lacnejšia.
Prvý vodíkový autobus už aj na Slovensku
Bratislavské cesty už brázdi prvý vodíkový autobus. Informovala o tom facebooková stránka Bratislava – hlavné mesto SR. Autobus značky Solaris je zatiaľ iba v testovacej prevádzke a tak sa v ňom budeš môcť voziť iba pár dní.
Následne však dopravný podnik dostane 4 rovnaké autobusy na vodík, stať by sa tak malo v priebehu budúceho roka. Plány na nákup vodíkových autobusov do mestskej hromadnej dopravy v Bratislave pritom boli avizované ešte v júni 2022, no až teraz sa na cesty dostáva prvý model z pripravovanej flotily.
Vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen disponuje dojazdom na jedno natankovanie až 350 km, čím výrazne vyniká nad elektrickými autobusmi.. Vybavený je dvomi 125 kW motormi, 75 kW vodíkovými článkami a lítium-iónovými trakčnými batériami. V interiéri poskytuje celkovo 37 miest na sedenie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd vyše 1 000 km a šialený výkon. BYD predáva jedno z najrýchlejších SUV na trhu, jeho cena zarazí
Výkonom konkurujú luxusným športiakom: TOP 8 lacných elektromobilov, ktoré ťa ohromia konskou silou
Majú rezervy milión ton, aj tak ju dovážajú. Putin nariadil urýchlenie ťažby dôležitej suroviny
Maybach hrá pri ňom druhé husle. „Nová“ automobilka ukázala luxusný elektromobil s 852 koňmi
Expert predpovedá ďalšie zvyšovanie cien pre motoristov. Môže za to poplatok v servisoch
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
12 eur len za vstup. Obľúbený obchodný reťazec zavádza novinku, zákazníci hlásia problémy
Schudla som vďaka diéte podľa cirkadiánneho rytmu. Podľa tejto životosprávy by sme mali žiť, radí expert
KVÍZ: Len 20 % Slovákov priradí správne všetky ŠPZ k okresom. Zisti, či patríš medzi nich
Štátne dlhopisy sú podľa Kamenického výhodné. Pre tieto 3 skupiny Slovákov to neplatí
Smrteľná nehoda ochromila železničnú dopravu: Vlak nabral meškanie 185 minút
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Maybach hrá pri ňom druhé husle. „Nová“ automobilka ukázala luxusný elektromobil s 852 koňmi
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Ohrozených je skoro 400 000 áut. Vozidlám populárnej značky môže zlyhať dôležitý komponent
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Kia uviedla na trh elektrickú beštiu, ktorá výkonom poráža aj športiaky. Cena ťa prekvapí
- Má spotrebu 1,3 litra na 100 km a dojazd 2 000 km. Číňania predávajú neuveriteľné auto za 14 000 €
Slovenské elektrárne prešli na čistú energiu. Ich produkcia neobsahuje žiadne emisie CO₂
Každý druhý človek bol ich terčom. Hekeri stupňujú svoje útoky, pod paľbou sú aj kritické sektory
Geopolitické napätie prináša aj pozitíva. Cena tohto kovu láme rekordy
Z rieky vytiahli stredoveký poklad. V Poľsku našli nadšenci vzácne zbrane
Apple masívne investuje v USA. Sľubuje nové pracovné miesta, vývoj AI aj modernú výrobu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
12 eur len za vstup. Obľúbený obchodný reťazec zavádza novinku, zákazníci hlásia problémy
Schudla som vďaka diéte podľa cirkadiánneho rytmu. Podľa tejto životosprávy by sme mali žiť, radí expert
KVÍZ: Len 20 % Slovákov priradí správne všetky ŠPZ k okresom. Zisti, či patríš medzi nich
Štátne dlhopisy sú podľa Kamenického výhodné. Pre tieto 3 skupiny Slovákov to neplatí
Smrteľná nehoda ochromila železničnú dopravu: Vlak nabral meškanie 185 minút
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené