Stačí ti nabíjať 300 sekúnd. Prichádza prevratné 600 kW nabíjanie, ktoré zmení aj staré nabíjačky
Čínske automobilky sa nenápadne stávajú lídrami v oblasti elektromobility a každú chvíľu prinášajú nové, prekvapivé technológie. Spoločnosť Geely, pod ktorú patrí napríklad aj automobilka Volvo, pred pár dňami odhalila novú technológiu nabíjania.
Ako píše The Driven, elektromobily sa zvládnu nabíjať výkonom až 600 kW, pričom za 5 minút na nabíjačke získajú dojazd 300 km.
Čínske automobilky sa v poslednej dobe neustále predbiehajú v tom, ktorá z nich prinesie výkonnejšie nabíjanie. To však nepotrebuje len výkonné palubné a verejné nabíjačky, ale aj batérie. Ak totiž batéria nie je prispôsobená na nabíjanie obrovským výkonom, samotná nabíjačka môže byť akokoľvek výkonná, vždy sa dosiahne iba taký nabíjací výkon, aký „pustí“ samotná batéria.
Partnerská spoločnosť Geely s názvom Viridi E-mobility Technology (VREMT) teraz svetu ukázala technológiu, pomocou ktorej sa zvládnu elektromobily nabíjať výkonom až 600 kW. Na tejto správe je ale najlepšie to, že firma má k dispozícii batérie, ktoré takýto výkon zvládnu a je pripravená na budovanie nabíjacej infraštruktúry.
Nabiješ skôr, než dopiješ kávu
Prvým elektromobilom, ktorý je schopný nabíjať sa týmto ohromným výkonom, je Zeekr 009. Tento elektromobil bude v produkčnej verzii vybavený novými Qilin batériami spoločnosti CATL.

Tie prinesú okrem dojazdu na úrovni okolo 1 000 km aj možnosť spomínaného 600 kW nabíjania na nových výkonných nabíjačkách. Spoločnosť VREMT na domácom čínskom trhu už prevádzkuje sieť nabíjačiek s výkonom 360 kW.
Skvelou správou je, že vďaka novej technológii chladenia nabíjacieho kábla dokáže svoje pôvodné nabíjačky upraviť tak, aby boli schopné nabíjať elektromobily výkonom 600 kW. Firma tak nemusí stavať len nové stojany, ale podstatne jednoduchšie môže upraviť tie existujúce.
Qilin batérie sa takmer určite dostanú aj do Európy
Spoločnosť CATL dodáva batérie veľkému množstvu automobiliek. Jedným z najväčších odberateľov je však koncern Geely, pod ktorý patrí napríklad Volvo. Švédska automobilka má pomerne silné zastúpenie aj na našom trhu a práve skrz ňu by sme sa mohli dostať k elektromobilom s týmito revolučnými batériami aj my, Slováci.
Ako sme informovali už dávnejšie, CATL začne sériovú výrobu svojej najnovšej generácie batérií s vyššou účinnosťou už budúci rok. Ide o jednoznačný krok k tomu, aby si najväčší svetový výrobca batérií udržal svoju poprednú pozíciu a neustále zostal krok pred konkurenciou.
Batéria Qilin, pomenovaná po bájnom tvorovi v čínskej mytológii, ponúkne rekordnú efektívnosť využitia objemu, až 72 %. Pre porovnanie, prvá generácia, ktorá bola uvedená na trh v roku 2019, mala efektivitu využitia objemu na úrovni 50 %.
Zvýši sa taktiež energetická hustota batériového systému, a to až na 255 Wh/kg. Podľa dostupných informácií ide o batériu s vôbec tou najvyššou úrovňou integrácie.
Teslu úplne vymaže
Výsledky porovnania novej Qilin batérie však určite nepotešia Tesly s batériami 4680, ktoré pre Muskovu automobilku tiež predstavujú „revolučnú batériu“.
Batérie 4680 sú, vďaka svojej štruktúre, ktorá umožňuje montáž konštrukcie sedadiel priamo na ňu, považované za nosný prvok auta a umožňujú tak vozidlu dosiahnuť vyšší dojazd.
Nedávno sa tiež objavili informácie, že spoločnosť LG sa rozhodla investovať do výroby tohto typu batérií pre Teslu až 450 miliónov $ (427 miliónov €). Viac informácií nájdeš v samostatnom článku.
Qilin vs Tesla 4680
Zdá sa, že aj napriek tomu, že Qilin sú postavené na rovnakom chemickom systéme a majú rovnakú veľkosť, poskytnú až o 13 % viac energie ako spomínané 4680.
Celkovo tak Qilin poskytnú nielen lepší dojazd, ale aj rýchlosť nabíjania, bezpečnosť, životnosť a účinnosť pri nízkych teplotách.
Okrem toho, integrovaná energetická jednotka zložená z článku a multifunkčnej elastickej medzivrstvy dokáže spevniť celú nosnú konštrukciu, čím zvyšuje odolnosť akumulátora proti nárazom a vibráciám.

Ako ďalej píše portál Insideevs, skrátia sa aj časy nabíjania, keďže Quilin je možné nabiť z 10 % kapacity na 80 % už v priebehu 10 minút, prípadne za 5 minút, ak je batéria už zohriata.
CATL, ktorá dodáva batérie mnohým výrobcom automobilov, vrátane BMW, Tesly, či Volkswagenu, tvrdí, že vďaka novým technológiám Qilin poskytne elektrickým vozidlám dojazd až 1 000 km.
Tým by sa elektromobily využívajúce túto batériu zaradili jednoznačne medzi absolútnu špičku svetovej elektromobility.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Najšialenejší test roka: BYD hodilo na svoje SUV 2-tonový strom. To, čo sa s autom stalo, prekvapilo aj expertov

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMExperti varujú pred raketovým rastom cien elektroniky na Slovensku. Masívne zdražovanie má jasné dôvody

KVÍZ: 9 z 10 Slovákov stroskotá už na 1. otázke zo slovenčiny. Otestuj sa, či by bol Ľudovít Štúr na teba hrdý

Slovenský šport prišiel o legendu. Zomrel šampión dráhovej cyklistiky a kulturistiky

Experti varujú: Vírus H5 má potenciál spustiť globálnu pandémiu. Úmrtnosť je 48 % a nemáme proti nemu imunitu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
EÚ spravila historický krok. Dovoz ruského plynu definitívne končí, máme presný dátum
iPhone 17 vystrelil Apple na vrchol. Rekordný rok 2025 môže zmeniť kráľa na tróne výrobcov mobilov
Technologická elita zažije prudký skok. OSN vydala zdrvujúce varovanie o umelej inteligencii
Analytik: Mýtus o „veľkej ruskej ofenzíve“ sa rozpadol. Kľúčový faktor donúti Rusko rokovať o mieri
Slovensko zažíva zlom v mobilných sieťach. 5G pokrytie populácie šokujúco vystrelilo
Temu a Shein to majú spočítané. Ich veľký konkurent chystá v Európe nečakaný zvrat
Obrovská blamáž nemeckej armády. Z kamióna ukradli 20-tisíc kusov munície
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMExperti varujú pred raketovým rastom cien elektroniky na Slovensku. Masívne zdražovanie má jasné dôvody

KVÍZ: 9 z 10 Slovákov stroskotá už na 1. otázke zo slovenčiny. Otestuj sa, či by bol Ľudovít Štúr na teba hrdý

Slovenský šport prišiel o legendu. Zomrel šampión dráhovej cyklistiky a kulturistiky

