V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Švédska automobilka Volvo Cars, ktorá patrí pod čínsku skupinu Geely Holding, v stredu oznámila, že v máji 2025 zaznamenala výrazný prepad predaja svojich vozidiel. Podľa údajov zverejnených agentúrou Reuters automobilka počas tohto mesiaca predala 59 822 áut, čo predstavuje pokles o 12 % oproti rovnakému obdobiu minulého roka.

Mimoriadne nepriaznivo sa vyvíjala situácia pri plne elektrických vozidlách, ktorých sa v máji predalo o 27 % menej. Ich podiel na celkovom predaji tak klesol na 21 %. Ani elektrifikované autá, ktoré zahŕňajú aj plug-in hybridy, na tom nie sú o nič lepšie. V medziročnom porovnaní sa ich odbyt znížil o 20 %, pričom tvorili 44 % celkového predaja značky Volvo.

Automobilka nezverejnila podrobnosti o regionálnych predajoch, no pokles dopytu po elektrických vozidlách je globálnym trendom, ktorý momentálne ovplyvňuje celý sektor. Spoločnosť sa tak pridáva k viacerým automobilkám, ktoré revidujú svoje očakávania a investície v oblasti elektromobility.

Tisíce ľudí bez práce, dôvodom sú clá a náklady

Volvo Cars je pod rastúcim tlakom v dôsledku nových obchodných bariér a vysokých prevádzkových nákladov. Reakciou na túto situáciu bolo oznámenie z minulého mesiaca, že firma zruší 3000 pracovných miest. Väčšina prepúšťaných zamestnancov pracuje v administratíve, teda tzv. „bielych golieroch“. Ide o súčasť rozsiahleho plánu na zníženie nákladov a optimalizáciu činnosti spoločnosti.

Významnú rolu v zhoršenej situácii zohrávajú aj nové clá, ktoré zaviedol americký prezident Donald Trump. Tie majú dopad najmä na vozidlá vyrobené mimo USA, čo zvyšuje cenu dovozu a znižuje konkurenčnú výhodu výrobcov ako Volvo. Súčasne firma čelí spomaleniu dopytu, ktoré je citeľné nielen v Severnej Amerike, ale aj v Európe a Ázii.

volvo volant
Mário Šimovič/FonTech

Značka hľadá nové smerovanie

Volvo dlhodobo prezentovalo ambíciu stať sa lídrom v oblasti elektromobility a odkloniť sa od spaľovacích motorov. Aktuálne čísla však naznačujú, že tento prechod nebude bez komplikácií. Pokles záujmu o elektrické vozidlá spojený s nestabilitou obchodného prostredia a zvýšenými výrobnými nákladmi nútia firmu prehodnocovať svoje tempo transformácie.

Spoločnosť sa k ďalšiemu vývoju zatiaľ podrobnejšie nevyjadrila, no podľa odborníkov bude musieť flexibilne reagovať na meniaci sa trh, najmä ak chce udržať krok s konkurenciou a naplniť svoje klimatické a strategické ciele.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP