V tomto texte boli použité materiály TASR.

Vláda schválila rozsiahly akčný plán, ktorý má znížiť nehodovosť na slovenských železniciach a priblížiť ich moderným európskym štandardom. Ide o reakciu na dve vážne nehody, ktoré železnice postihli v krátkom časovom slede – 13. októbra pri Rožňave a 9. novembra pri Pezinku. Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) predložil kabinetu materiál s opatreniami v ôsmich kľúčových oblastiach, pričom dôraz sa kladie najmä na technologické inovácie, automatizáciu a prísnejšiu kontrolu ľudského faktora.

Rozšírenie ETCS

Najväčšiu časť pripravovaných investícií tvorí zavedenie vlakového zabezpečovača ETCS na viacerých hlavných tratiach. Tento systém je už dnes štandardom v európskej železničnej doprave, pretože dokáže výrazne redukovať riziko zlyhania ľudského faktora a automaticky zasahovať v prípade ohrozenia jazdy.

Slovensko aktuálne využíva ETCS na 220 kilometroch, čo predstavuje len 29 percent základnej transeurópskej siete TEN-T. Vláda sa preto rozhodla rozšíriť jeho pokrytie na ďalšie úseky, najmä medzi Varínom a paludžanskou výhybňou, Markušovcami a Krompachmi či Kysakom a Košicami až po Čiernu nad Tisou. Investícia je predbežne odhadnutá na 1,36 miliardy eur a realizácia sa má uskutočniť v rokoch 2029 až 2034.

Ďalších takmer 5 miliárd eur má smerovať na úseky, ktoré prejdú komplexnou modernizáciou, pričom ETCS bude ich prirodzenou súčasťou. Do roku 2034 by mali pribudnúť napríklad úseky Devínska Nová Ves – Kúty – hranica s Českou republikou či modernizované trate v okolí Liptova a Spiša.

Dôležitou súčasťou projektu je aj vybavenie viac ako dvesto rušňov jednotkami ETCS v hodnote približne 170 miliónov eur. Dopravcovia tak získajú štandardizované systémy, ktoré zabezpečia vyššiu kompatibilitu a bezpečnosť v rámci celej siete.

Kamery, sledovanie pracovného času aj rádiová komunikácia

Popri automatizovaných technológiách plán obsahuje aj opatrenia, ktoré sa týkajú priamo rušňovodičov. Vláda chce zaviesť monitoring pracovného času, ktorého implementácia bude stáť vyše 300-tisíc eur. Podľa ministerstva má systém zaručiť transparentnosť pri prevencii únavy a zároveň posilniť kontrolu nad plánovaním zmien.

Veľkú pozornosť vzbudzuje aj plánované nasadenie 400 kamier pre rušňovodičov vo výkone služby. Investícia približne 400-tisíc eur pokrýva nielen samotné kamery, ale aj dokovacie stanice na sťahovanie a archiváciu záznamov na 28 nástupných miestach.

Modernizáciou prejde aj rádiová komunikácia. Systém GSM-R, ktorý slúži na bezpečné hlasové a dátové spojenie medzi rušňovodičmi a dispečingom, má byť doplnený na ďalších tratiach v rokoch 2027 až 2030. Dnes funguje na 728 kilometroch, z čoho 84 percent pokrýva TEN-T. Vláda počíta s investíciou presahujúcou 77 miliónov eur.

zrážka vlakov pri Pezinku
TASR

Antikolízny ekosystém a reorganizácia kontrolných orgánov

Opatrenia sa dotýkajú aj vzdelávania rušňovodičov. Rezort chce obstarať mobilné trenažéry, ktoré umožnia realistický tréning bez zaťaženia reálnej prevádzky. Súčasťou plánu je aj zavedenie antikolízneho informačného ekosystému, ktorý má posunúť železničnú dopravu bližšie k moderným modelom prediktívnej bezpečnosti.

Zásadnou zmenou má byť zriadenie nového vyšetrovacieho útvaru zlúčením existujúcich orgánov v oblasti dopravy. Cieľom je efektívnejšie vyšetrovanie nehôd a rýchlejšie prijímanie systémových odporúčaní. Dopravný úrad má byť navyše personálne posilnený, aby zvládal nároky spojené s kontrolou pracovného času rušňovodičov.

Slovenská železničná doprava tak stojí pred najrozsiahlejšou technologickou modernizáciou za posledné desaťročia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP